-
-
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4
-
Hehe, jag visste ju om att linaenn åkte in till förlossningen i tisdags, men jag bet mig i tungan på juntan igår för att inte skvallra.
Grattis Lina och S!
-
Åh vilken skön natt jag haft, sovit riktigt gott! Jag börjar bli mindre och mindre övervänt på bebisen (har ju inte ens passerat BF ännu) och börjar mer och mer njuta av de här "sista" dagarna med sovmorgnar, slappa dagar hemma, soliga långsamma promenader... inte så dumt :)
-
...och jag börjar nästan känna mig irriterad! Slemmisen gick igår morse och i natt hade jag tre värkar, trodde att det äntligen det dragit igång... men sen somnade jag om och vaknade lika snopen som vanligt. Nej, det var helt klart bättre att bli lite "tagen med storm" som det var sist...
Undrar hur jag kommer reagera och tänka sen när det faktiskt börjar? Just nu känns det mer som jag skulle tänka "jaha det var på tiden" än bli fnissigt nervösglad som förra gången... men vem vet hur det blir. Försöker roa mig med att fylla frysen med bullar och lasagne så länge. -
Förresten Veganmaria och ni andra som undrade om amningsstart och amningsnapp igår på fikat... Så har jag tänkt på det och kommit på hur det var, dvs varför vi använde den.
Min tjej hade lite svårt med taget i början, bland annat pga att mina bröstvårtor var ganska små och liksom mjuka. Jag var tvungen att hålla på och "struta" bröstet för att hjälpa henne få tag, och när mjölken kom igång var det ganska krångligt. Ömma bröst, bebis som hackade med huvudet och viftade med armarna, släppte taget hela tiden... Jag fick tips om nappen och provade den - det fungerade jättebra. Tjejen fick lättare tag och det gjorde betydligt mindre ont. Så det funkade jättebra för oss!Efter någon vecka började jag amma utan ibland och efter två veckor slutade vi med den även på natten. Sen ammade vi i 18 månader så jag ser absolut inte amningsnapp som något "hot" mot amning, snarare tvärt om. Det kan vara en bra hjälp när barn och mamma håller på och lär sig! -
Tack så mycket!Förtjust skrev 2010-02-18 08:21:57 följande:Lillaspindeln: Vilken fin bild ni hade i BB-sidorna i VK igår! Jag har ingen tidning så jag får alltid vänta till dagen efter och kolla på vk.se.
I tryckta tidningen såg bilden väldigt gulaktig ut tyvärr, som om vi alla åkt på gulsot... Och så var den lite avhuggen, men så blir det väl, men hennes söta små ben och fötter kom ju inte med
Puh...har varit en sväng på stan i snålblåsten, vackert men kallt ute. Det blev bara lite fönstershopping och några roliga figurer som jag ska sätta upp under skåpet över skötbordet. Tove ligger nästan alltid och stirrar upp dit, tänkte att hon kunde få se något roligt också!
Tora80 Oj, det var länge du ammade!! Hur ofta ammade du då, säg efter 6-7 månader? Jag har nog tänkt mig att amma i ett halvår, fast det är klart har man bra med mjölk osv kanske det känns dumt att sluta....? Ja man får väl se hur länge mjölken räcker och hur det känns då. Min mamma ammade första barnet i 5 mån sen tog mjölken slut, så man får väl vänta o se! -
Var samma sak för mig, Madeleine fick inte grep från början så vi hade amningsnapp, det fungerade super bra och var ingen problem att slutar med sen. Nu har jag haft nappen några gånger när det gjorde för ont i början, så jag kan bara rekomendarar att har en sån hemma i fall att det blir jobbig ett tag.
-
Igår 12.28 föddes vår lille son på bf-5! Han vägde 3505 gram och är 48 cm lång.
Värkarna satte igång redan i tisdagsmorse vid 8.30 men var väldigt oregelbundna, det var först vid 16-tiden som de började bli regelbundna med ca 6 minuters mellanrum. Vid 19.30 kände jag ändå att jag inte pallade att vara hemma längre, så vi åkte in. Då var det ca 5 minuter mellan värkarna och jag hade bara öppnat mig 1 cm. Jag fick andas lustgas och tog mig igenom värkarna fram till runt midnatt då jag var öppen 4 cm och äntligen fick EDA, guds gåva kändes det som.Sen gick det segt, värkarna stannade av, jag fick vila lite och sen fick jag värkstimulerande dropp. Och så gick det ännu mer segt, var inte fullt öppen förrän vid 11 tror jag. Och sen kom han 12.28 efter många om och men, han "stod och stampade" och kunde inte riktigt bestämma sig åt vilket håll han skulle vrida huvudet på väg ut, så mamma fick snällt vänta innan det var dags att krysta.
Och ut kom han precis så som din lille Liam AnnaH, med ena handen uppe vid huvudet.
Men nu är vi på BB i alla fall och myser gott. Jag, pappa och lilleman.Namnet är inte riktigt spikat ännu, vi funderar fortfarande.
-
Grattis linaenn, hoppas ni alla mår bra
Nu håller Emilia på att friskna till och då trillar Linus dit i stället. Han hostar och rosslar, det låter så hemskt!! Hoppas det inte blir så långvarigt bara, han är ju så liten -
Grattis linaenn! Vad roligt att höra att allt har gått bra! :) Jag hoppas att vi ses framöver!
-
Linaenn: Grattis! S skickade dock ett sms till Micke redan igår, så jag visste redan. Så härligt att ni har en lilla pojke här, och dessutom före bf, inte illa!
Jag har nu lagt upp bilder på Molly i mitt galleri ifall ni är intresserade av att se hur hon ser ut. Jag är hemma igen, har en kraftig infektion och har påbörjat en 10dagars antibiotikakur. Har haft feber i 5dygn, så jag kände att jag behövde komma hem, gosa med Jonna som jag inte hade träffat sedan måndags och bara ta det lugnt. Det är så jobbigt att vara på sjukhuset. En glad nyhet är i alla fall att molly slipper övervakning (i foten, som kollar sysesättning, puls etc), detta innebär att vi kan ta henne till vårt rum, så det är riktigt skönt. Nästa mål är att bli kvitt sonden, för när hon slipper den så kommer vi nog att få åka hem. Men hon kämpar på med flaskan, jag har inte kunna amma pga min höga feber och infektion.