• Förtjust

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Samlingsplats för blivande föräldrar i Umeåtrakten med BF ca dec 2009 - feb 2010.

Tråd 1 hittar ni här !
    Tråd 2 hittar ni här !
    Tråd 3 hittar ni här!

BF-/Födelsedagslista hittar ni här!

• Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4
  • marriz99
    VeganMaria skrev 2010-02-19 10:49:55 följande:
    Tora: Finns amningsnappar att tillgå på BB eller är det något man bör inhandla i förväg? Verkar som en bra nödlösning tycker jag. Intressant att höra att du ammade barnen så "länge", själv är jag åtm inställd på att amma i minst 9 månader. Har inte riktigt koll på fördelar och nackdelar med att amma kortare/längre. Började du jobba först efter 18 månader eller kunde du amma samtidigt som du jobbade på nåt vis? Jag är ju förstföderska och har ingen direkt koll... Grattis Linaenn! Lät som en låång förlossning dock, men nu är det ju över :) Förresten, nackdelen med EDA verkar vara att det blir lite väl "behagligt" så att värkarbetet stannar upp lite, stämmer det?
    De har amningsnappar på BB...jag fick en där och de erbjöd mig även köpa hos dem när jag åkte hem. De kostar 30 kr i kontanter.

Jag använder nappen på ett bröst då jag fått å ont där och lilltjeje har svårt att greppa rätt.
    Lilla pyret BF 13 feb 2010
  • FridaSofia

EDA riskerar väl att stanna upp värkarbetet men för mig satte dom in värkstimulerande först efter att jag öppnat 1-2cm på 15h och i samband med det EDA men då var jag rätt så slut oxå så det var helt underbart.. ;) Lite fascinerande hur fort man glömmer hur jobbig förlossningen var, mamma tycker fortfarande så synd om mig för att det tog så lång tid men jag har bara positiva minnen och skulle lätt kunna göra om det.. Fast det får gärna gå lite fortare om det blir någon fler gång.. ;)

Just nu har jag inga planer på att amma längre än 6 månader, tidigare så har jag sagt max 3-4månader helamma men jag trodde inte heller att jag skulle få det att fungera såpass bra som det gör nu.. Men jag känner som du AnnaH att jag vill ha tillbaka min kropp å jag vill känna mig mindre låst hemma.. Har köpt pump men inte provat den ännu men ska göra ett försök framöver.. När är det som bäst att man pumpar? Har det någon betydelse?

Annala: Himelen så söt Molly är! Hoppas du blir bättre snart och att ni alla får åka hem :)

• Pingulina

Grattis linaenn till bebisen! 

Idag blir vår Nilas 4 veckor. Tiden går fort fast ändå inte. Nu håller på att tillfriskna från en jobbig förkylning och vi har hunnit med både besök på barnmottagningen och akuten för att kolla hans andning/syresättning då han haft det så jobbigt. Som resultat av förkylningen har han gått ner i vikt och nu går vi ännu tätare på bvc för kontroller. Idag hade han gått ner 70 g från i måndags så ny viktkoll på måndag igen. Egentligen är jag inte speciellt orolig bara jag får igång mjölkproduktionen ordentligt igen, den har ju avtagit då han ätit betydligt mindre när han var sjuk.

Ang, hans mage och kolik så tycker vi att det är lite lugnare men vi vågar knappt tänka/säga det av rädsla för bakslag. Och jag måste bli bättre att njuta av att det är ganska bra just nu istället för att oroa mig för att det kan bli dåligt igen.

Läste sofiaah's blogg och så bilder från fikaträffen, såg mysigt ut. Lilla p i världen såg bekant ut, är du möjligtvis gammal korre-kompis med Ida Bergh? Hon och jag var kursare på logopedprogrammet.

♥☆°★ Nellie 060331, lillebror 100122 ♥☆°★
  • en vacker dag
    VeganMaria skrev 2010-02-19 10:49:55 följande:
    Tora: Finns amningsnappar att tillgå på BB eller är det något man bör inhandla i förväg? Verkar som en bra nödlösning tycker jag. Intressant att höra att du ammade barnen så "länge", själv är jag åtm inställd på att amma i minst 9 månader. Har inte riktigt koll på fördelar och nackdelar med att amma kortare/längre. Började du jobba först efter 18 månader eller kunde du amma samtidigt som du jobbade på nåt vis? Jag är ju förstföderska och har ingen direkt koll... Grattis Linaenn! Lät som en låång förlossning dock, men nu är det ju över :) Förresten, nackdelen med EDA verkar vara att det blir lite väl "behagligt" så att värkarbetet stannar upp lite, stämmer det?
    Det finns amningsnappar på BB, vi använde oss av det efter förslag från BM på BB. Fick även köpa med oss en hem för 30 spänn.
  • AnnaH

FridaSofia: Kan trösta dig med att det oftst går snabbare andra förlossningen. Jag hade lika lång latensfas denna gång som förra, 15 minuter mellan värkarna i 2,5 dygn. Men när väl förlossningen tog fart gick det snabbt och jättesmidigt jämfört med första, delvis för att man får "fuska" lite när man är omföderska och inte har så långt mellan barnen. Sista rotationerna och centimetrarna fick jag krysta fram och första förlossningen fick man inte alls krysta innan man var öppen och barnet redo.

Angående pumpning är det lite olika hur lätt man har för att pumpa ur. För mig spelar det ingen roll när jag pumpar, det rinner av sig självt. Jag pumpar nästan lika lätt för hand som med pump dessutom men det är ju mindre bökigt med pump. Har man svårare att pumpa ur kan det hjälpa att pumpa i samband med amning om mjölken räcker till det, antingen samtidigt som man ammar eller strax efter.

Tora 80 skrev 2010-02-19 11:36:39 följande:
     Efter att barnet börjat äta annan mat också blir ju amningen mer och mer ett komplement, och ett sätt att koppla av, vara nära, trösta etc. Inget tvång, ingen oro, inga läckande bröst och allt det där som kan höra den första tiden till. 
    Turgumma där! Mina bröst läckte hela tiden jag ammade, även efter nedtrappning. Ett himla sölande var det men då var ändå Evina bättre på att hantera snabbrinnande bjölk än vad William är. Han sväljer fel hela tiden. Hoppas han vänjer sig för just nu är det extremt söligt.
    Fördelen med snabb- och lättrinnande mjölk är förstås att amningen går fort. Jag hör till dem som gick tillbaka till jobbet efter 3 månader och ammade på raster. Fungerade kanonbra. Ammade och fikade samtidigt och var ute i butiken igen efter 10 minuter. 
    ♥ Evina 080509 ♥ William 100110 ♥
  • FridaSofia
    AnnaH skrev 2010-02-19 12:47:14 följande:
    FridaSofia: Kan trösta dig med att det oftst går snabbare andra förlossningen. Jag hade lika lång latensfas denna gång som förra, 15 minuter mellan värkarna i 2,5 dygn. Men när väl förlossningen tog fart gick det snabbt och jättesmidigt jämfört med första, delvis för att man får "fuska" lite när man är omföderska och inte har så långt mellan barnen. Sista rotationerna och centimetrarna fick jag krysta fram och första förlossningen fick man inte alls krysta innan man var öppen och barnet redo. Angående pumpning är det lite olika hur lätt man har för att pumpa ur. För mig spelar det ingen roll när jag pumpar, det rinner av sig självt. Jag pumpar nästan lika lätt för hand som med pump dessutom men det är ju mindre bökigt med pump. Har man svårare att pumpa ur kan det hjälpa att pumpa i samband med amning om mjölken räcker till det, antingen samtidigt som man ammar eller strax efter.

Ja jag hade visserligen inga sammandragningar eller förvärkar innan vattnet gick så då känns mina 31h inte så farliga.. ;) Men har oxå flera vänner som har haft det tufft första gången och andra gången haft en helt underbar förlossning enligt dom själva så man får hoppas på det.. Nu känns det som att det gott å väl räcker med en, första bebistiden tycker jag har varit väldigt jobbig.. Kikade in på din blogg AnnaH och vilka fina bilder! Vill oxå kunna fota så men huvudsaken är väl att man iaf fotar.. Ens egen bebis är ju sötast oavsett hur bilden blir.. ;)

Tycker att mjölken rinner lättare på förmiddagen, då behöver jag inte amma länge så ska prova någon dag framöver..
  • TaBz

Ha ha, okej då AnnaH, det är väl individuellt som det mesta annat!

Ang hur fort förlossningen går.. är det nån som vet om det är samma oavsett NÄR förlossningen blir? Min första var ju snabb och intensiv som jag upplevde det, men också flera dagar före bf... Nu är det snart en vecka efter bf och jag börjar föreställa mig en segdragen historia med ineffektiva värker och det ena med det andra. Känns liksom inte som det någonsin ska bli av, och absolut inte som att det skulle kunna gå speciellt snabbt när det väl börjar?
  • AnnaH
    FridaSofia: Jag tyckte bebistiden var jättejobbig med Evina. Jag kände mig fruktansvärt låst och första månaden grät jag dagligen över allt och inget. Först när hon var 2 - 3 månader började jag njuta av att vara mamma. Sedan blev jag snabbt sugen igen och inte är det roligare den här gången men jag mår mycket bättre ändå för nu vet jag ju hur underbart det kommer kännas med tiden.
    Tack för kommentaren om bilderna! Det är grymt roligt att fota och precis som du skriver är bilder på ens eget barn alltid vackra. Och det är inte de bilder som är bäst tekniskt som är vackrast utan de som bäst speglar barnet men visst är det roligt med några extra fina bilder att sätta upp på väggen också.
    ♥ Evina 080509 ♥ William 100110 ♥
  • Pingulina

Här är en till som tycker att första bebistiden är jobbig. Förra gången tyckte jag att de första 6 månaderna var jobbiga men jag hoppas kunna njuta av bebistiden lite tidigare denna gång. Och bara för att jag skrev att sonens mage känns lite bättre nu så fick han förstås en skrik-attack {#lang_emotions_undecided}

♥☆°★ Nellie 060331, lillebror 100122 ♥☆°★
  • lilla p i världen
    pingulina - det stämmer bra! får inte fram nåt ansikte på dig men visst låter det bekant att ida hade en kompis som hette annika och var finlandssvenska :)
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4