Inlägg från: Thelma82 |Visa alla inlägg
  • Thelma82

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Tack Alwali och lillaspindeln för era svar! På g med gnäll nu så svarar sen

♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82

Ni är så snabba med knappandet här i tråden så att det är svårt att hänga med... Man vill ju inte missa ngt ni skrivit!

Använder dock Klaras sovstund till att fortsätta på mitt ego-spår och läser ikapp lite senare!

Har varit i kontakt med totalt fyra personer pga Klaras misstänkta magont nu och ALLA säger olika! Galet frustrerande! Bestämde oss för 20droppar Minifom och dessa semperdroppar som hon ännu ej provat...och tänkte bara snabbt checka av med BVC först... Fick ej tag i vår ordinare ssk så fick prata med en kvinna som jobbat där tidigare... Jättegillig och hjälpsam, men enligt henne ska vi INTE genomföra våra planer utan att ha pratat med vår BVC-sköterska. Blir alltså till att vänta till på måndag.
    Är så lurigt detta med receptfria mediciner/produkter... Hade det gällt mig själv hade jag ju kört på utan att ens fråga någon!

Känner igen detta med att få olika svar från olika personer från BB... Alla verkar så tvärsäkra på sin åsikt att jag blir alldeles förvirrad.
    Är det kanske ngt man får vänja sig vid när det gäller råd till barn??

Iaf kom min underbara mamma hit och tog hand om Klara mitt på dagen i fredags så att jag fick pusta ut lite. Och Martin har varit helt underbar i helgen så nu har jag nya krafter och klarar vad som helst!

Måste bara skicka lite medlidande till er med kolik-bebisar... OJ vad IMPONERAD jag är av er!!! Själv går jag på knäna efter bara några dagar!

♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82
    carrots skrev 2010-02-28 09:37:06 följande:
    GRATTIS, Tora! Fem kilo minsann, det var mig en stadig bit, halvvuxen nästan! Kul att nån får större barn än mig för en gångs skull. Men vilket fint namn, det heter min H i andranamn också. Nämnde H som är drygt 2½ är suuuperrosslig i luftvägarna och har sovit skiitdåligt inatt. Själv känner jag mig lite rosslig jag också och är rejält nojjig för att det ska vara ett RS-virus. Hoppashoppas inte!
    Tokspridning av RS nu verkar det som. Men det går ju så mkt annat också så det är säkert vanlig förkylning!
    ♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82

Annala - Har ingen erfarenhet av barn4 men känner igen mig SÅ från vår tid på BB! Klara var lite på gränsen i vikt vilket resulterade i att det var ett extremt (i mina ögon hysteriskt) ståhej kring amningen. Min sambo skrattade tillslut och undrade om det fanns risk för död knall fall om en bebis kom nära en nappflaska... Och det var inte en omotiverad fråga i sammanhanget, även om det var ett skämt.
    Jag påverkades jättemycket av all stress och totalvägrade amning i 2-3 veckor när vi kommit hem. Jag hade extremt mycket mjölk så pumpade mkt för att helt enkelt lätta på trycket,. annars hade jag kanske,kanske släppt hela amningsgrejen.
    Och detta TROTS att Klara åt ivrigt. Så jag förstår dig verkligen! DU måste också få må bra!!!

♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82
    sofiaah skrev 2010-02-28 20:03:14 följande:
    GRATTIS till bebisarna Tora, veganmaria och Förtjust! :) Annala: skönt att du slapp åka in idag. Jag tycker att det är självklart att det även ska kännas bra med amningen för mamman, man kan ju inte kämpa hur länge som helst om det inte känns bra. Det viktigaste är ju att bebisen mår bra. Jag tycker att ni verkar kämpa på jättebra! FIKA PÅ MEKKA, ONSDAG KL 14.00 Vi kan absolut ta fikaträffen kl 14.00 istället, det blir kanon. Hoppas att fler vill komma!  Barnvagnsbio: Jag och Sofia (lilla p i världen) bestämde precis att vi ska gå på barnvagnsbio på onsdag kl 11.00. De visar filmen Valentine's day, en romantisk kärlekskomedi med massa kända skådespelare. Är det någon som vill följa med?
    Hej!
    Åh vad mysigt det låter med barnvagnsbio! Tyvärr upptagen då, men kommer jättegärna på fikat kl. 14! OM Klaras mage inte gör för ont. Så kanske vi kan ta repris på bion vid annat tillfälle?

Ska bli roligt att träffas igen! (Hoppashoppas att Klaras mage sköter sig)

Kan vi inte köra en alias+namn-lista på oss/de som tänkt dyka upp? Många som heter sina riktiga namn här, men ändå

FIKA PÅ MEKKA, ONSDAG KL 14.00

Emma och Klara kanske
    ♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82
    AnnaH skrev 2010-02-28 11:06:58 följande:
    Annala: Hoppas du slipper alltför hetska försök till övertalning på sjukhuset. Thelma82: Min personliga känsla är att man ska lyssna på BVC, läsa på själv och göra det som känns bäst i hjärtat. Oavsett vad jag frågat om har jag fått olika svar från olika håll. Ett par exempel från Evinas första månader: En säger att det är livsfarligt för barn att sova på mage, en annan att det är helt okej när de lyfter huvudet själv och en tredje att de ska kunna rulla först. En säger att man ska vänta 6 månader med smakisar och absolut minst 4. Nästa säger att vissa barn mycket väl kan börja med någon sked mild gröt vid 3 månader om matsmältningssystemet verkar vara utvecklat och mjölk inte längre räcker för att mätta. Sådär har det fortsatt. Det blev ganska snabbt så att jag bara gick till BVC för vägning, mätning och vaccination och tog eventuella frågor direkt med läkare. De är ofta bättre pålästa och uppdaterade. Minifom är absolut inget farligt att ge utan eventuellt överskott passerar bara. Att höja upp antalet droppar har i a f inte varit några problem för någon jag känner. Upp till 30 droppar är ganska vanligt att man får ge för full effekt. Och magont kan barnen ha upp till 6 månader, i vissa fall längre, eftersom matsmältningssystemet utvecklas snabbt första halvåret. Jag undrar hur en BVC-tant som inte känner ditt barn ska kunna avgöra om du ska ge fler droppar eller inte. Tora, Förtjust och VeganMaria: Grattis till de små (och inte fullt så små )! Väntar ivrigt på uppdatering.
    Knepigt att dessa "läger" ska finnas. På sätt och vis skönt att du upplevt samma - kändes som att jag höll på att bli knasig!
    Har stort förtoende för vår ordinarie BVC-ssk, kanske just för att hon INTE är så tvärsäker på saker och ting. Hon resonerar fram och tillbaka och kommer snarare med tips och råd än "gör si, gör så".
    Två av de jag pratade med sa precis som du att Minifom endast verkar "mekaniskt" och att man därför kan prova sig fram tills man hittar en dosering som passar (och det är vad vi hört tidigare också). Men när man får ett NEJ från en tredje sköterska blir man ju såklart osäker!
    Idag ska vi iaf få träffa vår ordinarie ssk på BVC! Och Klaras mage har dessutom lugnat ner sig
    Hur går det för er? Kommit iordning efter flytt och så?
    ♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82

Klaras mage är bättre!! (Intresseklubben antecknar? ) Helt slutat med mjölk + ökat till 15 droppar Minifom, så osäker på vad det är som gjort susen. Men hoppas iaf att det håller i sig!

♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82

Pingulina - Vad skönt att Nilas mage också är lite bättre! Kanske ej alls aktuellt för er heller, men fick tipset av en bekant att magont KAN lindras med extra fett (olja i ersättningen/bröstmjölk) OM magen är hård.. Men Nilas, liksom Klara, lider kanske "bara"(hah!) av gaser?
    Låter jobbigt med sömnen, hoppas att det är en kortare fas! 

♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82

AnnaH - Oj, ja, det låter som att du har fullt upp! Vilken utmaning, men en rolig sådan Och vad skönt att mannen fått jobb!

Sussieluskan och alla andra fikasugna - Låter jättemysigt med hemmafika, tycker jag

♥ Klara 091129 ♥
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4