Inlägg från: Thelma82 |Visa alla inlägg
  • Thelma82

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Tack för igår fikatjejer! Trevligt! 

Är hos min mamma och pustar lite. Så stökigt hemma... 
    ♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82

VeganMaria - Oj, vad häftigt att klara det nästan helt på egen hand, imponerad!  Även om det var ofrivilligt att skippa EDA så fixade du det!

Sussieluskan - Vad trevligt, ser fram emot det!

Klara sov ÅTTA hela timmar inatt. Var helt snurrig när Martins väckarklocka ringde och trodde att han hade ställt den fel eftersom Klara inte käkat en enda gång. Men nej, tjejen sov till 05.30 utan nattmatning! Oj vad skönt det var att sova en hel natt, känner mig som en ny människa!

♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82
    Förtjust skrev 2010-03-07 06:06:31 följande:
    Kan man köpa det och ge det utan att prata med BVC eller läkare först? Jag vet inte ut eller in. Hur många som helst tipsar om det, medan en massa andra säger att det bara ska användas i nödfall till typ kolikbarn. Men det är verkligen inte kul när lillens mage är spänd som en ballong när han ska matas och han inte kan sova efteråt för att det gör så ont i magen.
    Lägger mig i

Angående minifom så hade jag också lite funderingar, dock gällande doseringen. Finns info på FASS http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19720825000037&DocTypeID=7&UserTypeID=2
    Om man vill vara riktigt korrekt så vet jag ej om de 10 dropparna avser fastställd kolik. Dock vet jag MÅNGA som ger minifom vid endast "lite" magont, bl a vi Har fått förklarat för mig att det endast verkar "mekaniskt" och ej tas upp av kroppen, men har ingen källa på det. Det är ju för övrigt helt receptfritt! Hade säkert stått framme om de ej förvarade flaskan i kyl.

Men viktigast för iaf Klaras mage är att hon rapar som hon ska och inte suger i sig luft när hon äter (det där smackande ljuset),.
    ♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82
    katt tass skrev 2010-03-06 18:35:00 följande:
    Vi har precis spenderat veckan på Barn2 med en RS-virus drabbad Tove. Hon behövde CPAP(andningshjälp) i 1½dygn och har inhalerat koksalt och adrenalin ända tills igår. I morse ansågs hon vara pigg nog att få fara hem. Fy vilken oro vi kände innan det vände.Citronmelissens lille kille delade sal med oss ett tag, även han drabbad
    Usch och fy Men vad bra att det vänt för lilltjejen! Hoppas att Citronmelissens son känner sig kryare också!
    Får man fråga hur det började? Snuva osv eller pang på?

Är RS-virus så hårt mot spädbarn eller är det en olycklig tillfällighet att två av oss/bebisarna hamnat på barn2?
    ♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82
    Förtjust skrev 2010-03-07 14:57:16 följande:
    Tack för alla bra tips och råd om minfom. Jag ska nog ta och testa det i alla fall. Det verkar ju uppenbarligen inte skada att testa. Det är ju ingen kul när han gallskriker sig högröd i ansiktet av gas i magen. Speciellt som igår när vi för första gången skulle äta middag hos min mamma och svärmor var där också. Dessutom skulle båda våra morsor slåss om vem som skulle hålla i honom och försöka rapa honom när han skrek sådär. Han åkte bara från famn till famn. Jag fick bara ångest av att hans skrik när jag inte fick hålla honom själv när han var ledsen. Varför kan man inte lita på ens sina morsor med sin lille? Jag vet ju att dom haft tre resp. fyra barn. Är det också nåt mer hormoner att man helst vill trösta själv, fastän man vet att dom förmodligen är bättre på det?
    Oj vad jag känner igen mig! Tjatar på min mamma och hennes man att de måste hålla si och så, trots att de totalt har erfarenhet av 5 barn. Dom vet nog vad dom gör, Gissar också på hormoner
    ♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82

VeganMaria - Instämmer med alla föregående talare: oj vilket sött namn! Jättefint!!

Jag och Martin diskuterade nyligen hur mkt vi känner oss som förälder resp. man/kvinna/övriga identiteter (t ex utifrån yrke). Intressant! 

Att berätta alla vändningar diskussionen fick hade blivit långdraget, men igår kom iaf älsklingen hem med en jättestor blombukett till kvinnan i mig och ett sött världens-bästa-mamma örngott! Inte alls likt honom, även om han kan vara väldigt omtänksam och romantisk på andra sätt. Det brukar vara jag som står för gullipluttandet härhemma,. Men igår behövde jag det verkligen och blev alldeles rörd ♥ 

♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82
    linaenn skrev 2010-03-09 20:04:33 följande:
    Någon som vet vad det kostar att hyra en bröstpump från BB? Och hur länge får man hyra?
    Nu har du fått flera olika bud... Den hyr via BB är iaf från Medela Medical AB och heter Bröstpump Lactina. Grundkostnad: 270kr inkluderarett pumpset och 10 hyresdagar. Hyra därefter: 12kr/dag. (Har hyresavtalet framför mig).
    Jag har varit supernöjd! Använde den jättemycket första månaden då både jag och Martin var hemma och turades om med matningen. Dags att återlämna nu. Men handpumpen som man får behålla kommer jag att fortsätta använda.  
    ♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82

Hej!

Hur går det för alla sjuka bebisar? Har ni fått komma hem än? Tänker på er...

Igår var vi ute och grillade och prommade på isen bortanför Täfteå. Vi hade med oss halva bohaget för att fixa alla tänkbara situationer kring Klara - men hos sov sig igenom nästan hela utflykten. Oj så mysigt hon såg ut att ha det därnere i dragpulkan! Kommer definitivt att bli en repris på detta! 

Kom ni er iväg på promenad "broarna runt" i veckan? Jag var nära att haka på men det kom saker emellan. 

Är det någon som är sugen på promenad nere vid Nydalasjön till veckan och/eller luncha på...tappar namnet......restaurang här på Mariehem iaf.. ? Vore jättetrevligt! Har tänkt ta mig ut på en promenad varje dag, om vädret tillåter...

Nu ska vi strax iväg på infoträff inför babysim. Någon mer som ska gå? För oss blir det mötet kl. 10.30.

Ha en fin söndag!

♥ Klara 091129 ♥
  • Thelma82
    Sussieluskan skrev 2010-03-14 11:03:04 följande:
    Hoppas ni har en trevlig helg alla och myser i det fin vädret. Vi har turen att vara bortbjudna på middag både i går och i dag. Med grillning i solen och "go-vänners" sällskap.På onsdag klockan 13.00 tänkte jag höra om ni var sugna på att komma hem till mig på hemma-fika. Syskon är mer än gärna välkomna.Var: Lodjursvägen 39 (På andra sidan vägen av Inter sport. Bakom de fula garagen finns parhus, vi bor i ett rött. )När: Onsdag klockan 13.00Hur: Alla tar sig i  i algom tid, jag bjuder på fika. Har man alleriger eller annan spec-kost så kan ni väl säga till så ska jag se vad jag kan göra  Vill ni ha mitt mobilnummer så att jag kan guida er hit om det skulle bli problem så kan ni skriva på min inbox.-------------------------------------------------- ----------Thelma82 - Var oxå sugen på promenad, vilken dag funkar?
    Vad trevligt, vi kommer självklart

Promenad funkar precis närsom, förutom idag när jag lovat mig själv att städa. När passar dig?
    ♥ Klara 091129 ♥
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4