• mattek

    IVF pappor...

    Hej!
    Tänkte bara kolla om det finns några killar som går/gått igenom IVF behandling och som kan ge lite tips & råd samt ventilera av sig lite tankar kring detta...?

    Jag och min fru ska nu påbörja IVF i Falun och i April sätts första ägget in, hygglit nervös kan jag säga...

    Vore grymt trevligt om fler män hängde med på denna tråd, för hur stora å starka vi än kan känna oss så behöver vi nog prata med likasinnade angående detta.

    Ha de bäst så länge! /
                                   Mattias

  • Svar på tråden IVF pappor...
  • Frontline

    Iswara jag håller alla mina tår och tummar för att det ska lyckas denna gången.

    Vi skulle här nu under hösten ha planterat ett ägg från frysen men det blev inte så då frugan har blivit gravid på naturlig väg men det är en lång väg kvar innan det är i hamn Skrattande


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Iswara

    @Frontline: Tack, och jag håller i min tur alla tummar jag kan undvara för att allt går bra för Er!

  • Iswara

    ET igår och endast ett av våra 8 befruktade hade klarat sig. Där fick man på käften för förhoppningarna. Nu är det bara att hoppas på att det enda livsdugliga fortsätter att vara just livsdugligt!  All lycka till Er andra!


    Per aspera ad astra!
  • Frontline
    Iswara skrev 2011-11-23 09:08:57 följande:
    ET igår och endast ett av våra 8 befruktade hade klarat sig. Där fick man på käften för förhoppningarna. Nu är det bara att hoppas på att det enda livsdugliga fortsätter att vara just livsdugligt!  All lycka till Er andra!
    Fan vad trist jag verkligen lider med er och kan inte förstå vilket helvete ni genomlider, men detta lilla kraftpaket som har överlevt tror vi på denna gången det finns ju bara en orsak till att just det klarade sig...

    @mattek hur gick det på ert VUL?

    Vi ska in på UL nästa vecka frugan är då i vecka 13 men tycker det har känts oroligt ett tag så vi går i väntans tider och hoppas allt är bra...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Gantar

    Har genomgått 3st ivf.
    Dom två första gick väl sådär med missfall efter v8 respektive v12
    Men nu sitter jag med en underbar son på snart 2år Efter alla motgångar som kom det äntligen en och nu är nr 2 pågång utan ivf.

    Lycka till alla som håller på.

  • Frontline
    Gantar skrev 2011-11-24 18:16:31 följande:
    Har genomgått 3st ivf.
    Dom två första gick väl sådär med missfall efter v8 respektive v12
    Men nu sitter jag med en underbar son på snart 2år Efter alla motgångar som kom det äntligen en och nu är nr 2 pågång utan ivf.

    Lycka till alla som håller på.
    Grattis jag förstår känslan, vi pippade som galningar med att få första barnet men det ville sig inte och sen fick hjälp via ivf och det tog sig och resultera i en son.
    Försökte fixa ett syskon själva men det gick inte gjorde sen 2 ivf på raken som sket sig och vi la allt på is men så en vacker dag fastnade nummer 2 på naturlig väg och vi var glada som yra höns och fick en dotter.
    Nu för nån månad kom tanten och sa att hon var gravid igen och fast vi var nöjda med 2 barn så känns det underbart  och detta är lika välkommet det med om det nu håller sig.

    Så ni som kämpar håll ut en dag är det eran tur och jag hoppas den kommer snart.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Iswara

    Hallå alla glada!

    Även vårt 5e IVF (ICSI) gick åt skogen, så nu lägger vi barnaskapandet på is, åtminstone för ett tag. Vi ska ha ett samtal med läkarna för att se hur De tycker att vi ska gå vidare, men inget nytt försök kommer troligen att ske innan hösten 2012. Jag tänkte dock hålla ett öga på trådarna här iaf.

    Ni som lyckats: Jättegrattis och hoppas alla mår bra!
    Ni som håller på med behandlingar: Jag håller tummarna att Ni också hamnar bland de som lyckats.

    Till samtliga: All lycka till Er!


    Per aspera ad astra!
  • mattek

    Hello igen!


    Har varit lite off här i tråden men slängt in ett öga lite då och då.


    Iswara: Beklagar verkligen... vet inte vad man ska skriva, det är förjävligt helt enkelt!


    För oss så går det däremot framåt, vi går in i vecka 18 idagGlad
    helt otroligt! känns verkligene som en dröm som kommer gå i uppfyllelse, 2veckor kvar till halvtid!
    Den 22a ska vi på rul, vi har ju varit på ett antal ultraljud redan och fått sett våran lilla grabb (barnmorskan kunde vid det senaste beöket urskilja nåt som stack ut där nere :)
    Hoppas bara att allt ser bra ut, men det tror jag nog att det ska göra...
    Men grjen med ivf graviditeter är väl att man riktigt aldrig kan sluta vara orolig och nervös, eller så känner iallafall jag.. synd på det sättet att vi inte njuter lika mkt som "vanligt" folk, t.ex som jag och min fru sagt tidigare, vi har väntat missfall, inte barn. men nu jävlar väntar vi barn!1!

    Shit pommes, vilka känslovågor som kan skölja över en ibland, det liksom bara pluppar upp i huvet att om några månader är JAG farsa, lilla panikkänslan blandat med ett otroligt lyckorus!!

    Vi har redan börjat pyssla i lillens rum, spjälsängen står redan på plats och vi ser framför oss hur det ska se ut i slutändan ( men den synen hinner väl förändras ett antal  gånger innan lillen kommer hem )

    Min fru gör det så oerhört bra, det är en tuff kvinna! Man ser glädjen i hennes ögon när hon går runt med handen placerad på den runda magen, och hennes intresse för barnsaker går inte av för hackor, hon kan ju allt om allt! perfekt tycker ju jag såklartSkrattande

    Nu när vi vet att det blir en grabb så går ju namnförslagen bara runt å runt i huvet, vi va ju från början inställda på att det skulle bli en liten flicka och vi kom på det bästa flicknamnet i universum, men det får vi hålla på och se om det kanske kommer en liten tös i framtiden nån gång.

    Till veckan som kommer så ska vi gå och beställa barnvagn, tror vi har hittat den som passar oss bäst, shiiit det är ju verkligen en hel djungel det där....

    drar av några rader efter rulet nästa vecka, sköt om er sålänge!!

  • mattek

    Tjena Yo!


    Ville bara berätta att RUL:et gick super!


    Han va lite bökig när dom skulle mäta huvudet så gumman fick ställa sig upp och hoppa och ruskaGlad
    efter alla mätningar fick vi veta att allt såg jättebra ut, för tillfället så är han ca 20cm och väger ett par hundra gram.
    Jag har även lyckats känna en sparkGlad vilken härlig grej, ett bevis för mig att han verkligen lever, vi män kan ju liksom inte känna det på annat sätt så jag väntar med spänning tills jag ser en fot eller hand "bumpa" till på gummans mageSkrattande

    Sköt om er allihop så hörs vi av! Pz!

  • Jobe

    Härligt att känna sparkar @mattek!!

    Har inte skrivit i denna tråden sen jag gick med i somras, så dags för en uppdatering från mig :).
    Här har plusset hållit i sig och det börjar närma sig dagen "D" med stormsteg, 20 februari är det tänkt att miraklet skall titta ut.
    Känns fortfarande lika ofattbart som dagen vi plussade, som om man inte riktigt vågar hoppas än......
    Tror på något sätt att det är den mentala berg o dalbanan vi alla IVF-människor upplever som gör att man inte slappnar av helt. Och ständigt tycker jag det dyker upp nya orosmoment trots vi haft en förvånansvärt lugn graviditet. Frugan hade visserligen bantningskur "from hell" i början där mat och vattnet inte stannade nere många minutrar men den pärsen gick över på några veckor.
    Det senaste lite oroliga nu är att krabaten i magen tycker det är väldigt bekvämt att sitta så troligen blir det vändningsförsök snart, funkar inte det blir det ett planerat kejsarsnitt men det kommer säkert gå bra detta Glad 

    Ha det gott alla IVF-pappor, och lycka till ALLA ni som kämpar (och ni som lyckats med ju )

    //Jobe 

Svar på tråden IVF pappor...