• NiniMe

Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...

Maj/Juni/julitråden 2008 del 8: Nu har våra älskade bebisar kommit!

Välkomna alla Maj/juni/juli-mammor 2008 

Tiden går fort när man har roligt och nu är det dags för ännu en tråd där vi som fått våra UNDERBARA bebisar  i Maj, juni och juli 2008 samlas och pratar om allt mellan himmel och jord!  Även om kärleken till våra barn är stor är det ibland nödvändigt och skoj att fly undan vardagen bestående av bland annat spykaskader, bajsblöjor, matning och bebispussande med en stund i vår kära lilla tråd 

Vissa av oss har hängt ihop under större delen av graviditeten  medan andra hakat på under tidens gång. Alla är självklart lika välkomna hit för att prata av sig, jämföra erfarenheter,älta, skratta, gråta och dela med sig av råd eller få stöd i vardagen Glad
    Här e vi som hänger i denna tråden
    TREUHannapanna -83 Elliot 080521, Lillasyster jäser bf 8/3 Västerås
    MiaMarias -79, Gabriel 080529 - Lund
    Jenna82 -82, Leia 080602, Nova 041021, Liam 030603 - Bålsta
    Ballong -85, Mio 080604, Halmstad
    Memini -78, Julia 080604, Emma 031026 - Karlstad
    Hannajo -75, Oskar 080606, Elvira 041210, Kalle, Jossan, Mathilda (bonusar) - Laxå
    Applepie -76, Karla 080610, Maja 070112 -Syskon jäser bf  27/3 London
    SaraA -89 Marwin 080610 - Landskrona
    Tjej 83 -83. Anton 080612 & Tindra 060713 -Borås
    Jesslin -72 , Emilia 080613, Sofia 041012, Stockholm
    Luloo -85, Alvin 080616
    MammaHeidi -80, Leia 080617, Citrina 061007 - Alingsås 2 mil utanför
    Numberone-83, Ellen 080618, Agnes 090615, Falkenberg
    Casper och Novas mamma -82, Nova 080621, Casper 040115 - Gävle
    Glad och lycklig-83, Oliver 080621, Wilma 060713 - Norrköping
    MCH -77, Erik 080622 -Syskon jäser Göteborg
    EnSanna -81, Julia 080626- Syskon jäser bf 14/3 Stockholm
    Ninni13 -82, Sigge 080626 Alexander 090924- Eslöv
    Ericasmamma -84, Loke 080626, Erica 060202 - Norrköping
    Vår gamla tråd:

Detta kan våra söta 1-åringar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m46756624.html

• Svar på tråden Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...
  • Hannajo

MCH: Tycker också det är svårt. Och Oskar trotsar rätt friskt han också. Vi gör ungefär som du, säger till honom, lyssnar han inte så tar vi ifrån honom saken eller lyfter bort honom från situationen. Här om dagen ritade han på soffan. Vi tog ifrån honom pennan, då började han gråta och ropa efter "pamor" farmor. Jag sa att man inte får rita på soffan, då tittade han allvarligt på mig och sa Joo.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • JLS
    Lilla Fjun skrev 2010-10-11 11:29:29 följande:

Med bebisen går allt superbra  En riktigt nöjd liten kille som äter och sover och kan ligga vaken en stund själv och titta innan han blir missnöjd. Det kunde inte Erik som var en riktig liten bärapa som ville sitta i famnen hela tiden och knappt kunde ligga själv och sova.

Erik däremot verkar ha "kommit in i trotsåldern" (kanske är det en reaktion på lillebrors ankomst men tror inte det då han är jättegullig mot lillebror hela tiden och vill ha med honom överallt). Han är motvals hela tiden vad gäller allt och det är SÅÅÅ tråkigt att hela tiden behöva tillrättavisa. Känner mig riktigt tjatig emellanåt men man måste ju säga till också.

Hur gör ni när era små inte lyssnar när ni säger ifrån? Typ när han står och smäller något i bordet 100 gånger fast man sagt sluta eller håller på med något annat man inte vill?
    Jag tar ifrån honom saken efter att ha sagt ifrån några gånger så han får chansen att sluta själv först. Ett par gånger har jag lyft ut honom i hallen och ställt honom där när han absolut inte lyssnar men då blir han jätteledsen och kommer direkt rusande och ska upp i famnen för att försäkra sig om att mamma inte är arg.

Tycker det är så svårt att veta hur man ska göra....

Mysigt

Det är kanske en liten reaktion men troligen något som hör åldern till. Julia är också trotsig ibland eller tja hon prövar allt men det gäller att inte låta henne köra över en helt såklart. Jag är ganska bestämd av mig så hon är medveten om att det inte funkar att bestämma över mamma så hon provar men ofta räcker det med en blick av mig så släpper hon t ex något hon vet att hon inte får röra och säger Mammas.

När hon inte lyssnar så får jag fysiskt avlägsna henne från det hon fingrar på typ om något håller på att gå sönder som jag vill ha kvar. Jag säger till henne en gång och sedan avbryter jag henne. Om hon gör något riktigt dåligt sätter jag henne på hallmattan och hon får en kort timeout och får säga förlåt sedan och så pussas vi och sedan är det över.  Jag brukar helt enkelt förklara att Mamma blir arg när du inte slutar när jag säger till, att mamma vill inte att mammas fönsterpynt ska gå sönder. Vill du att din leksak ska gå sönder? Nej. Ja men mamma vill inte heller att mammas ska gå sönder.

Det går att resonera ganska bra ändå med henne tycker jag men självklart finns det många dagar då hon är heldöv hehe och bara vägrar göra som man säger men ja då blir det mattan många ggr för man kan inte heller bara ge upp för då gör man sig själv en stooor björntjänst. De är väldigt sluga barn det märks, hon låtsasgrinar ibland och så säger hon supersmörigt Heeej Sötis när hon gjort något fel hahaha den lilla...
  • MiaMarias

Här hemma har jag en väldigt liten busig pojke,  han springer ut åt fel håll, snabb som en jetraket är han också.
    Får nog se till att få bättre kondition, för vid denna fart kommer han vinna över mig på 60 meter när han är 5.

Ni andra som har pojkar, är de också busiga och springer åt fel håll och inte riktigt lyssnar.?
    De är ju 2 år, så de förstår ju, men vill de något så gör de det, åtminstone min lille gosse, fastän jag ropar stopp och kom tillbaka

Det blir konsekvenser här, får börja att gå in direkt. Jag satte honom i bebisgungan, för där kommer han ju ingenvart, ledsen blev han, men när han inte lyssnar på en så.

Jag är så glad att alla dagis är inhägnade, om våra lekplatser vore inhägnade här skulle det kännas tryggare.

Verkar ibland som att tjejer är lugnare, men kanske inte alltid?

Vi har ju gåsele på honom bland mycket folk, t.ex stora centraler och flygplatser, karnevaler, då han går själv, sitter han i vagnen behöver han inte ha det.

• Jenna82
    MiaMarias skrev 2010-10-18 21:18:40 följande:
    Här hemma har jag en väldigt liten busig pojke,  han springer ut åt fel håll, snabb som en jetraket är han också.
    Får nog se till att få bättre kondition, för vid denna fart kommer han vinna över mig på 60 meter när han är 5.

Ni andra som har pojkar, är de också busiga och springer åt fel håll och inte riktigt lyssnar.?
    De är ju 2 år, så de förstår ju, men vill de något så gör de det, åtminstone min lille gosse, fastän jag ropar stopp och kom tillbaka

Det blir konsekvenser här, får börja att gå in direkt. Jag satte honom i bebisgungan, för där kommer han ju ingenvart, ledsen blev han, men när han inte lyssnar på en så.

Jag är så glad att alla dagis är inhägnade, om våra lekplatser vore inhägnade här skulle det kännas tryggare.

Vi har ju gåsele på honom bland mycket folk, t.ex stora centraler och flygplatser, karnevaler, då han går själv, sitter han i vagnen behöver han inte ha det.
    Haha låter som Leia, fast tom en lugnare variant! Leia e sjövild..ska vara överallt o ingenstans, svårt att sitta stilla, bryr ytterst lite om va man säger och då e jag ändå konsekvent. Ska man gå och man säger hejdå..så bryr hon sig knappt utan säger hejdå hon me o fortsätter me det hon höll på med. Liam o Nova va heeeelt annorlunda. De lyssnade i princip direkt, förstod direkt va man sa..liksom verkligen tog saker till sig. 
    Skulle man gå och de inte kom då man sagt till 1-2ggr så sa jag hejdå och började gå..då sprang de efter o liksom vart lite ledsna..Men inte Leia inte. Nä hon e såååå envis, bångstyrig, tjurskalle o allt ska vara på hennes vis. 
    Hon e riktigt svår! Men å andra sidan är de i 2års åldern och den brukar vara lite extrem eftersom de då vet att d ehar en vilja o börjar lära känna sig själva.
    Men förhoppningsvis går det över.
    Kan säga, i vårt fall så har sonen alltid varit lugnast..och är än. Men jag har ju ett par stycken att jämföra med.
    ***★LIAM 030603★NOVA 041021★LEIA 080602★***
  • Hannajo
    MiaMarias skrev 2010-10-18 21:18:40 följande:

Oskar drar inte iväg, men han är väldigt bestämd. Om vi ska gå in och han vill vara kvar ute så får man antingen bära in honom  eller låta honom vara kvar ute, övertala honom går inte (muta med glass eller fika går bra, men det vill man ju inte göra för ofta). Som tur är har vi ingen trafikerad väg precis vid vårt hus.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • MiaMarias

Idag hände en liten olycka,  vi hade lite roligt och lekte ballongpingis, en bra lek.

Sen ställde han sig på vårt sittpufflock som jag kallar det och skulle kasta ballongen mot mig, tog sats och då ramlar Gabriel framåt och slår i vardagsrumsbordet och det blir ett litet hack och han börjar blöda.

Det var inte på hörnet, utan långsidan.

Vi åkte iväg till kvällsvårdcentralen och där sa de att det såg bra ut, så det räckte med att tejpa, hon tvättade och torkade först. Läkaren fick också titta och hon sa också att det bara var ytligt, så nu får tejpen sitta i en vecka.

Vi funderade på bus först, men tänkte att det är bättre att börja med vårdcentralen och hade det varit mer än de klarat av så hade vi blivit skickade, men nu var det ju inte så mycket som tur var.

Tur med kvällsvårdcentraler =) men tråkigt att detta hände, har lagt sittpufflocket under skåpet nu.

Lite skryt, Gabriel räknar till 30 =)  men det är nog för att han får vara med och värma vällingen och vi räknar till 30, så då har han ju hört det ofta.

Sen känner han igen alla namnen på namnskyltarna som de har på samlingen på dagis, och på brunnslock finns det ju både A och vissa med K och det säger han på de brunnar han ser.

• jesslin
    Jenna82 skrev 2010-10-16 11:33:29 följande:
    Blir så aaarg o ledsen...idioter det finns! Va är det för jä-la värld vi lever i..

www.familjeliv.se/Forum-4-119/m55051857.html
    ja, usch. Såg den på FBsidan och klarade inte av hela.
    Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
Svar på tråden Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...