• ius lexis

varför göder ni era barn???

Vi har alla lagt märke till att barn har blivit mer korpulenta!

Så ni föräldrar som vet att era barn har lite eller mycket fett på kroppen- Varför hjälper ni inte dem till ok mathållning???

Tycker det är otroligt egoistiskt att göra sitt barn överviktigt!

Har själv kämpat och äntligen efter 35 år blivit  av med mina föräldrars gödning och inlärda matvanor!
    Skulle aldrig utsätta mkina gossar för detta!! Inte heller träningsfreak eller matkontroll. men om jag upptäckt att barnet gått upp i vikt redegerar jag detta i tysthet via mer aktivitet och bättre mat!!

• Svar på tråden varför göder ni era barn???
  • h8him
    Umbrageous skrev 2010-02-04 20:55:09 följande:
    Och ketchup är gjort på tomater, det är en grönsak. Har du kollat upp hur näringsinnehållet ser ut för just den sammansättningen eller gissar du bara att det är onyttigt för att det låter onyttigt?
    Men ketchup innehåller en massa socker och grönsakerna vid måktiden saknas.
  • Umbrageous
    h8him skrev 2010-02-04 21:04:55 följande:
    Men ketchup innehåller en massa socker och grönsakerna vid måktiden saknas.
    Ketchup är gjort av tomat i koncentrerad form. Ketchup är still a grönsak.

Och många verkar tro att gurka är en skitbra grönsak. Den innehåller alldeles för lite för att räknas som bra faktiskt. Då är ketchupen bättre sålänge man rör sig rent näringsmässigt.

Men skitsamma allt handlar om att i sunda mängder käka mat, grönsaker som tomat osv innehåller också socker och...

Sålänge man inte äter den här kosten 365 dagar om året så är den helt okej. Jag är inte fet, jag växte också upp med sånhär kost - mitt HB ligger på 156 när jag har mens, jag har inte en enda näringsbrist. Jag är ett mirakel.
  • h8him
    Umbrageous skrev 2010-02-04 21:15:13 följande:
    Ketchup är gjort av tomat i koncentrerad form. Ketchup är still a grönsak. Och många verkar tro att gurka är en skitbra grönsak. Den innehåller alldeles för lite för att räknas som bra faktiskt. Då är ketchupen bättre sålänge man rör sig rent näringsmässigt. Men skitsamma allt handlar om att i sunda mängder käka mat, grönsaker som tomat osv innehåller också socker och... Sålänge man inte äter den här kosten 365 dagar om året så är den helt okej. Jag är inte fet, jag växte också upp med sånhär kost - mitt HB ligger på 156 när jag har mens, jag har inte en enda näringsbrist. Jag är ett mirakel.
    Vaarför vara så negativ mot grönsaker? Gurka är mättande i salla fall. Morötter och tomater har mer vitamminer än vilken ketchup som helst.
  • Liselottang
    Umbrageous skrev 2010-02-04 20:55:09 följande:
    Och ketchup är gjort på tomater, det är en grönsak. Har du kollat upp hur näringsinnehållet ser ut för just den sammansättningen eller gissar du bara att det är onyttigt för att det låter onyttigt?
    Man dör visserligen inte av disktrasetorkning ne, men det är vidrigt.

Och ja, jag har "kollat upp det". Är nog bättre än genomsnittet på näringslära. En portion av ovanstående ibland är ingen fara, men att äta liknande mat varje dag är inte hälsosamt.

Och du, menar du att ketchup har samma eller ens i närheten av liknande C-vitaminhalt, fiberhalt, folathalt, järnhalt, zinkhalt, kalciumhalt mm som en färsk tomat har? LOL
  • Umbrageous
    h8him skrev 2010-02-04 21:20:37 följande:
    Vaarför vara så negativ mot grönsaker? Gurka är mättande i salla fall. Morötter och tomater har mer vitamminer än vilken ketchup som helst.
    Har du kollat upp så att det du säger stämmer? Gurka innehåller 95,9% vatten. Så ta ett glas vatten om du är hungrig.

jämför 30 gram tomat med 30 gram ketchup så får du i dig dubbelt så mycket E-vitamin, ur ketchupen.
    Mer vitamin b6, mer än dubbelt så mycket järn, osv. 93,4% av en tomat är vatten.
    Visst mer socker, men du kan äta hälten ketchup. 15 gram är typ en matsked ketchup. Hur stort är 30 gram tomat för en unge som ogillar grönsaker?

Så, ketchup har mer vitaminer än tomat. 
    (assumptions is the mother of all fuckups)

• Umbrageous
    Liselottang skrev 2010-02-04 21:27:59 följande:
    Man dör visserligen inte av disktrasetorkning ne, men det är vidrigt.Och ja, jag har "kollat upp det". Är nog bättre än genomsnittet på näringslära. En portion av ovanstående ibland är ingen fara, men att äta liknande mat varje dag är inte hälsosamt.Och du, menar du att ketchup har samma eller ens i närheten av liknande C-vitaminhalt, fiberhalt, folathalt, järnhalt, zinkhalt, kalciumhalt mm som en färsk tomat har? LOL
    Det innehåller lika mycket c-vitamin.
    Exakt lika mycket fibrer.
    Mer än dubbelt så mycket järn.
    Exakt lika mycket zink.

Läser du ens mina inlägg eller kan jag skita i att skriva något i dom?

LOL på dig själv. By the way.
  • Eisa

Fan vad coolt att det finns zink i ketchup.

• Umbrageous
    Eisa skrev 2010-02-04 22:05:01 följande:
    Fan vad coolt att det finns zink i ketchup.
    coolt? {#lang_emotions_dreamer} Dagens kunskap! nej nu ska jag klippa sjukhusarmbandet och lägga mig och sova. Morfinsprutor innehåller illamående-vitamin så man vill bara sova. Så det ska jag hänge mig åt!
  • Kofttanten

Sluta dissa ketchupen. Matskribenten Karin Ahlborg hyllar den. http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article3547204.ab

"Ketchup å sin sida innehåller en av de kraftfullaste antioxidanterna man känner till, lykopen. Inte nog med att ketchup innehåller fem gånger mer lykopen än samma mängd färsk tomat, kroppen kan lättare tillgodogöra sig effekten av lykopen från ketchup än från färska tomater.

I övrigt innehåller ketchup ättika, salt och kryddor.

Inte mycket att bråka om där inte.

Nu är det inte bara lykopenet i ketchupen som är intressant. Tomater innehåller en mängd olika näringsämnen som tydligen samverkar på ett kraftfullt sätt.

Exempelvis visade en studie på djur att produkter gjorda på hela tomater (som ketchup) skyddade bättre mot prostatacancer än enbart lykopen som tillskott.

Det finns absolut ingen anledning att låta bli att ringla ketchup över korven, hamburgaren och spagettin.

• Beadpassion
    Kofttanten skrev 2010-02-04 22:34:42 följande:
    Sluta dissa ketchupen. Matskribenten Karin Ahlborg hyllar den. www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/articl... "Ketchup å sin sida innehåller en av de kraftfullaste antioxidanterna man känner till, lykopen. Inte nog med att ketchup innehåller fem gånger mer lykopen än samma mängd färsk tomat, kroppen kan lättare tillgodogöra sig effekten av lykopen från ketchup än från färska tomater. I övrigt innehåller ketchup ättika, salt och kryddor. Inte mycket att bråka om där inte.   Nu är det inte bara lykopenet i ketchupen som är intressant. Tomater innehåller en mängd olika näringsämnen som tydligen samverkar på ett kraftfullt sätt. Exempelvis visade en studie på djur att produkter gjorda på hela tomater (som ketchup) skyddade bättre mot prostatacancer än enbart lykopen som tillskott. Det finns absolut ingen anledning att låta bli att ringla ketchup över korven, hamburgaren och spagettin.
    Mycket intressant och glädjande {#lang_emotions_wink}
  • h8him
    Umbrageous skrev 2010-02-04 21:30:05 följande:
    Har du kollat upp så att det du säger stämmer? Gurka innehåller 95,9% vatten. Så ta ett glas vatten om du är hungrig. jämför 30 gram tomat med 30 gram ketchup så får du i dig dubbelt så mycket E-vitamin, ur ketchupen. Mer vitamin b6, mer än dubbelt så mycket järn, osv. 93,4% av en tomat är vatten. Visst mer socker, men du kan äta hälten ketchup. 15 gram är typ en matsked ketchup. Hur stort är 30 gram tomat för en unge som ogillar grönsaker? Så, ketchup har mer vitaminer än tomat.  (assumptions is the mother of all fuckups)  
    Vem ger tomat till ett barn som inte tycker om tomater? Man kan ge en annan frukt/grönsak istället. Visst innehåller gurka mycket vatten men även en hel del C-vitamin och molybden. Den innehåller även A-vitamin, kalium, mangan, folat, fibrer, kisel och magnesium.Så att jämföra med vatten är bara dumt. I och med att man inte gärna äter 100 gram ketchup vid samma måltid utan snarare 10-15 gram men kanske en hel tomat så blir det du skriver väldigt missvisande. En tomat väger ofta ca 70-90 gram. Så här ser siffrorna ut om man jämför tomat med ketchup:

Ketchup
    NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 107,2 kcal Protein 1,5 g Fett 0,5 g Mättade fettsyror 0,1 g Kolhydrater 23,8 g Fibrer 1,2 g C-vitamin 15 mg D-vitamin 0 mcg Folat 5 mcg Järn 0,8 mg Zink 0,2 mg Kalcium 7 mg
    Tomat
    NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 19,8 kcal Protein 0,88 g Fett 0,13 g Mättade fettsyror 0,02 g Kolhydrater 3,72 g Fibrer 1,4 g C-vitamin 20 mg D-vitamin 0 mcg Folat 20,5 mcg Järn 0,26 mg Zink 0,2 mg Kalcium 6,1 mg
  • nickefiki

Jag göder mitt barn så att hon kan bli tjock och fin.

Svar på tråden varför göder ni era barn???