• ius lexis

varför göder ni era barn???

Vi har alla lagt märke till att barn har blivit mer korpulenta!

Så ni föräldrar som vet att era barn har lite eller mycket fett på kroppen- Varför hjälper ni inte dem till ok mathållning???

Tycker det är otroligt egoistiskt att göra sitt barn överviktigt!

Har själv kämpat och äntligen efter 35 år blivit  av med mina föräldrars gödning och inlärda matvanor!
    Skulle aldrig utsätta mkina gossar för detta!! Inte heller träningsfreak eller matkontroll. men om jag upptäckt att barnet gått upp i vikt redegerar jag detta i tysthet via mer aktivitet och bättre mat!!

• Svar på tråden varför göder ni era barn???
  • Smultron ett
    Zixi skrev 2010-02-04 14:09:46 följande:
    Fast man blir inte tjock på aspartam....
    apartam är en exitotoxin.
    exitotoxiner kan få en att bli tjock .. jo. tyvärr så det där med lightprodukter.. njaa. inte så bra kanke???

http://video.google.com/videoplay?docid=-2384105525501310962#
  • Zixi
    Smultron ett skrev 2010-02-04 17:20:40 följande:
    apartam är en exitotoxin. exitotoxiner kan få en att bli tjock .. jo. tyvärr så det där med lightprodukter.. njaa. inte så bra kanke???video.google.com/videoplay?docid=-23841055255...#
    Tröttnade på hans röst efter 10 minuter och googlade på exitotoxin istället. Hittar ingen information om att det skulle leda till övervikt, men en hel del om hjärnskador.

Man KAN INTE bli tjock utan att få i sig kalorier. Om man bara äter aspartam så svälter man ihjäl... Man måste få i sig näring för att leva och för mycket näring leder till att man lagrar fett och därmed blir överviktig.

Problematiken med lightprodukter är att de 1) lurar folk att äta mer än de bör, 2) lurar kroppen att den får i sig socker och den reagerar efter det.
    Juli - 2010
  • Pallas
    Zixi skrev 2010-02-04 17:52:36 följande:
    Problematiken med lightprodukter är att de 1) lurar folk att äta mer än de bör, 2) lurar kroppen att den får i sig socker och den reagerar efter det.
    Jag får inget insulinpåslag av aspartamsötad dryck.
  • Zixi
    Pallas skrev 2010-02-04 17:59:46 följande:
    Jag får inget insulinpåslag av aspartamsötad dryck.
    Stämmer det för alla diabetiker?

Sen är det inte bara insulinet som är relevant utan även smaklökarna. Om man vänjer sig vid att allt ska smaka sött (supersött som vissa aspartamsötade grejer smakar) så "kräver" kroppen att även annan mat ska smaka sött vilket kan leda till sockerberoende och därmed övervikt.

Barn som äter mycket godis tycker inte att frukt smakar sött...
    Juli - 2010
  • Liselottang

Håller med dig TS.

Har en vän som dock inte har en aning om kosthållning. Tror seriöst att stuvande makaroner, korv och ketchup är NYTTIG mat. Utan något mer till alltså. Vet knappt vad grönsaker är.

Tror det beror på okunskap. Folk tror att pizza och hamburgare är den verkligt onyttiga maten medan korv och makaroner (som man lagar hemma) är bra mat....

• Pallas
    Zixi skrev 2010-02-04 18:02:20 följande:
    Stämmer det för alla diabetiker? Sen är det inte bara insulinet som är relevant utan även smaklökarna. Om man vänjer sig vid att allt ska smaka sött (supersött som vissa aspartamsötade grejer smakar) så "kräver" kroppen att även annan mat ska smaka sött vilket kan leda till sockerberoende och därmed övervikt. Barn som äter mycket godis tycker inte att frukt smakar sött...
    Jag vet inte, jag har bara fått det konstaterat hos mig själv.

Källa på att kroppen vänjer sig vid sött, vilket skulle leda till sockerberoende?
  • Pallas
    Pallas skrev 2010-02-04 18:05:00 följande:
    Jag vet inte, jag har bara fått det konstaterat hos mig själv. Källa på att kroppen vänjer sig vid sött, vilket skulle leda till sockerberoende?
    Jag är för övrigt inte diabetiker.
  • h8him
    Liselottang skrev 2010-02-04 18:02:24 följande:
    Håller med dig TS. Har en vän som dock inte har en aning om kosthållning. Tror seriöst att stuvande makaroner, korv och ketchup är NYTTIG mat. Utan något mer till alltså. Vet knappt vad grönsaker är. Tror det beror på okunskap. Folk tror att pizza och hamburgare är den verkligt onyttiga maten medan korv och makaroner (som man lagar hemma) är bra mat....
    Sstackars din vän. En snabbkurs i näringslära kanske kan bli nästa present till henne/honom?
  • Liselottang
    h8him skrev 2010-02-04 18:22:48 följande:
    Sstackars din vän. En snabbkurs i näringslära kanske kan bli nästa present till henne/honom?
    Mm.. Vi har försökt med några små inlindade tips, typ "det här tyckte vår son om när han var i ettårsåldern" och så, men denna peson är uppväxt med dålig mat själv och VET inget annat.

Detta är också en person som torkar sitt barn kring mun och händer med disktrasan efter måltid. Det är ju en annan femma, men det säger kanske något.
  • Umbrageous
    Liselottang skrev 2010-02-04 19:05:31 följande:
    Mm.. Vi har försökt med några små inlindade tips, typ "det här tyckte vår son om när han var i ettårsåldern" och så, men denna peson är uppväxt med dålig mat själv och VET inget annat.Detta är också en person som torkar sitt barn kring mun och händer med disktrasan efter måltid. Det är ju en annan femma, men det säger kanske något.
    Fast disktrasetorkning dör man ju inte av. Det kanske är en ofta tvättad disktrasa?
    Liselottang skrev 2010-02-04 18:02:24 följande:
    Håller med dig TS.Har en vän som dock inte har en aning om kosthållning. Tror seriöst att stuvande makaroner, korv och ketchup är NYTTIG mat. Utan något mer till alltså. Vet knappt vad grönsaker är. Tror det beror på okunskap. Folk tror att pizza och hamburgare är den verkligt onyttiga maten medan korv och makaroner (som man lagar hemma) är bra mat....
    Och ketchup är gjort på tomater, det är en grönsak.

Har du kollat upp hur näringsinnehållet ser ut för just den sammansättningen eller gissar du bara att det är onyttigt för att det låter onyttigt?
Svar på tråden varför göder ni era barn???