• ius lexis

varför göder ni era barn???

Vi har alla lagt märke till att barn har blivit mer korpulenta!

Så ni föräldrar som vet att era barn har lite eller mycket fett på kroppen- Varför hjälper ni inte dem till ok mathållning???

Tycker det är otroligt egoistiskt att göra sitt barn överviktigt!

Har själv kämpat och äntligen efter 35 år blivit  av med mina föräldrars gödning och inlärda matvanor!
    Skulle aldrig utsätta mkina gossar för detta!! Inte heller träningsfreak eller matkontroll. men om jag upptäckt att barnet gått upp i vikt redegerar jag detta i tysthet via mer aktivitet och bättre mat!!

• Svar på tråden varför göder ni era barn???
  • MissFörstånd

Har en dotter på två år som inte på nått vis är stor/tjock eller kalla de vad ni vill. Vi ger henne inte en massa snacks och godis på vardagarna och de är dels för hälsan men också för de små tänderna. Jag har själv alltid varit överviktig och nu är jag snart normlaviktig och mår jättebra. Jag är lite rädd för hur jag kommer att kontrollera hennes matintag när hon blir äldre, men de är ett senare problem. Jag tror också att omgivningen är bra på att ge henne godsaker för att hon är ju såå söt och en kaka skadar väl inte?! Näe kanske inte en, men tio. Är också glad att vi har tre mil till närmsta McDonalds och dit åker vi inte ofta, de ligger liksom åt fel håll.

• Smultron ett
    h8him skrev 2010-02-04 13:17:36 följande:
    Föräldrar tror inte att barnen mår bra av hemlagad barnmat utan köper burkmat istället... Man blir som man äter...
    En burk
  • Smultron ett

Vi äter ganska mycket godis och dricker saft. (inte läsk, för det gillar inte jag, haha)
    Vi har hyfsat ofta frukt med grädde till mellanmål och kakor förekommer. (mellanmål = socker för det mesta)
    Vi äter då och då på McDonnkan. vissa månader mer än andra. Godis äter de på helgen, Japp även när de var 1 år.
    Våra barn är smala. Jag är smal. (ja förutom nu när jag käkar kortison då {#lang_emotions_yell}) Sambon är smal.

Det vi undviker är tillsatser i mat.
    FRÄMST 621 och jästextrakt, men även maltodextrin och aspartam.

Min egen personliga slutsats är att alla dessa tillsatser och smakförstärkare i mat är boven till fetma, inte det naturliga sockret eller fetterna. (i rimliga mängder)
    Har läst lite om det.

Men för all deeel. Jag kan ha feeel.

• h8him
    Smultron ett skrev 2010-02-04 13:31:07 följande:
    En burk
    Haha, ja så blir man ju.
  • saris 83
    milla 1982 skrev 2010-02-04 12:15:15 följande:
    jag undrar snarare varför OMGIVNINGEN är så mån om att göda mina barn, kakor, läsk & godis är inget de får hemma (eftersom de är så små) Visst kan 1,5 åringen få en kaka när vi har gäster, men han tar lika gärna (om inte mer) en mandarin. Men endå är det ett jäkla tjat och visst har det kommit fram att när nån har varit barnvakt så har både godis & läsk plockats fram.  Kanske är det en generationsfråga? Tror vi är mer upplysta idag och har bättre kunskaper om mat o dryck.
    Det funderar jag också på! Vi äter inte "skräpmat" hemma, jag är noga med bra mat eftersom jag själv har blivit uppgödd på skräpmat och nu kämpar mot en del överviktskilon. Lucas är stor, han var stor när han föddes och följer sin kurva (han är snart 2år) och jag upplever också att omgivningen gärna vill sticka till honom kakor, godis osv. Folk tycker synd om honom efterson han inte ätit pizza, McDonalds osv. När vi fikar så äter vi frukt, smörgås eller kanske smörgåsrån och vi är helt nöjda med det! Men många andra har svårt att förstå verkar det som.

Kan även tillägga att vi just nu har haft en diskussion med dagis eftersom matsituationen där är ohållbar. Att de har färdigmat kanske man får acceptera med de mängder de matar sonen med är groteskt! Han har ofta ont i magen och bajsar ibland 4(!) ggr på em efter dagis. Han är även så proppmätt att han inte orkar äta något mer på dagen vilket innebär att middagen blir lidande och det bara blir välling på kvällen, detta är inte en sund mathållning! Att ge honom mer mat 3 ggr är lite för mycket, ok om han vill ha lite mer men inte 3ggr! Det är även mycket O´boy (tack o lov ratar sonen detta otyg), kladdkaka, glass, sockrad youghurt mm
    Vi får se om det blir bättre annars kommer iv försöka byta avdelning.
    Godingen Lucas 080424
  • La Lola

Maten är ju en sak...
    Men varför låter man ungarna spendera massa timmar framför data o tv-spel?!!

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • saris 83
    Smultron ett skrev 2010-02-04 13:39:48 följande:
    Vi äter ganska mycket godis och dricker saft. (inte läsk, för det gillar inte jag, haha)Vi har hyfsat ofta frukt med grädde till mellanmål och kakor förekommer. (mellanmål = socker för det mesta)Vi äter då och då på McDonnkan. vissa månader mer än andra. Godis äter de på helgen, Japp även när de var 1 år.Våra barn är smala. Jag är smal. (ja förutom nu när jag käkar kortison då ) Sambon är smal.Det vi undviker är tillsatser i mat. FRÄMST 621 och jästextrakt, men även maltodextrin och aspartam.Min egen personliga slutsats är att alla dessa tillsatser och smakförstärkare i mat är boven till fetma, inte det naturliga sockret eller fetterna. (i rimliga mängder)Har läst lite om det.Men för all deeel. Jag kan ha feeel.
    Undviker också tillsatser och lightprodukter, eftersom jag blivit uppfödd på matvaror med dessa i så vet jag vad det leder till (övervikt och sockerberoende) och det vill jag att min son ska slippa!
    Godingen Lucas 080424
  • h8him
    saris 83 skrev 2010-02-04 14:02:04 följande:
    Det funderar jag också på! Vi äter inte "skräpmat" hemma, jag är noga med bra mat eftersom jag själv har blivit uppgödd på skräpmat och nu kämpar mot en del överviktskilon. Lucas är stor, han var stor när han föddes och följer sin kurva (han är snart 2år) och jag upplever också att omgivningen gärna vill sticka till honom kakor, godis osv. Folk tycker synd om honom efterson han inte ätit pizza, McDonalds osv. När vi fikar så äter vi frukt, smörgås eller kanske smörgåsrån och vi är helt nöjda med det! Men många andra har svårt att förstå verkar det som. Kan även tillägga att vi just nu har haft en diskussion med dagis eftersom matsituationen där är ohållbar. Att de har färdigmat kanske man får acceptera med de mängder de matar sonen med är groteskt! Han har ofta ont i magen och bajsar ibland 4(!) ggr på em efter dagis. Han är även så proppmätt att han inte orkar äta något mer på dagen vilket innebär att middagen blir lidande och det bara blir välling på kvällen, detta är inte en sund mathållning! Att ge honom mer mat 3 ggr är lite för mycket, ok om han vill ha lite mer men inte 3ggr! Det är även mycket O´boy (tack o lov ratar sonen detta otyg), kladdkaka, glass, sockrad youghurt mm Vi får se om det blir bättre annars kommer iv försöka byta avdelning.
    Kan de inte erbjuda en smörgås/grönsak efter maten istället? Visst kan man få en extra portion men mer än så behöver man inte, om man inte får väldigt små portioner. Är det inte fler föräldrar som reagerar? Hur har de råd med kladdkaka, oboy, glass osv till mellanmål så ofta? Många förskolor har tight budget och erbjuder oftast hård smörgås med pålägg och vatten eller mjölk.
  • Smultron ett
    La Lola skrev 2010-02-04 14:03:36 följande:
    Maten är ju en sak... Men varför låter man ungarna spendera massa timmar framför data o tv-spel?!!
    För att de tycker det är roligt. och tro det eller ej- Det är utvecklande.

Förr i tiden klagade man på barn som satt och läste för mycket. {#lang_emotions_cool}
  • Zixi
    Smultron ett skrev 2010-02-04 13:39:48 följande:
    Vi äter ganska mycket godis och dricker saft. (inte läsk, för det gillar inte jag, haha)Vi har hyfsat ofta frukt med grädde till mellanmål och kakor förekommer. (mellanmål = socker för det mesta)Vi äter då och då på McDonnkan. vissa månader mer än andra. Godis äter de på helgen, Japp även när de var 1 år.Våra barn är smala. Jag är smal. (ja förutom nu när jag käkar kortison då ) Sambon är smal.Det vi undviker är tillsatser i mat. FRÄMST 621 och jästextrakt, men även maltodextrin och aspartam.Min egen personliga slutsats är att alla dessa tillsatser och smakförstärkare i mat är boven till fetma, inte det naturliga sockret eller fetterna. (i rimliga mängder)Har läst lite om det.Men för all deeel. Jag kan ha feeel.
    Fast man blir inte tjock på aspartam....

Visst håller jag med om att man bör äta naturlig mat i rimliga mängder men övervikt beror på att man äter fler kalorier än man gör av med, ren matematik.
    Juli - 2010
Svar på tråden varför göder ni era barn???