milla 1982 skrev 2010-02-04 12:15:15 följande:
jag undrar snarare varför OMGIVNINGEN är så mån om att göda mina barn, kakor, läsk & godis är inget de får hemma (eftersom de är så små) Visst kan 1,5 åringen få en kaka när vi har gäster, men han tar lika gärna (om inte mer) en mandarin. Men endå är det ett jäkla tjat och visst har det kommit fram att när nån har varit barnvakt så har både godis & läsk plockats fram. Kanske är det en generationsfråga? Tror vi är mer upplysta idag och har bättre kunskaper om mat o dryck.
Det funderar jag också på! Vi äter inte "skräpmat" hemma, jag är noga med bra mat eftersom jag själv har blivit uppgödd på skräpmat och nu kämpar mot en del överviktskilon. Lucas är stor, han var stor när han föddes och följer sin kurva (han är snart 2år) och jag upplever också att omgivningen gärna vill sticka till honom kakor, godis osv. Folk tycker synd om honom efterson han inte ätit pizza, McDonalds osv. När vi fikar så äter vi frukt, smörgås eller kanske smörgåsrån och vi är helt nöjda med det! Men många andra har svårt att förstå verkar det som.
Kan även tillägga att vi just nu har haft en diskussion med dagis eftersom matsituationen där är ohållbar. Att de har färdigmat kanske man får acceptera med de mängder de matar sonen med är groteskt! Han har ofta ont i magen och bajsar ibland 4(!) ggr på em efter dagis. Han är även så proppmätt att han inte orkar äta något mer på dagen vilket innebär att middagen blir lidande och det bara blir välling på kvällen, detta är inte en sund mathållning! Att ge honom mer mat 3 ggr är lite för mycket, ok om han vill ha lite mer men inte 3ggr! Det är även mycket O´boy (tack o lov ratar sonen detta otyg), kladdkaka, glass, sockrad youghurt mm
Vi får se om det blir bättre annars kommer iv försöka byta avdelning.