• ius lexis

varför göder ni era barn???

Vi har alla lagt märke till att barn har blivit mer korpulenta!

Så ni föräldrar som vet att era barn har lite eller mycket fett på kroppen- Varför hjälper ni inte dem till ok mathållning???

Tycker det är otroligt egoistiskt att göra sitt barn överviktigt!

Har själv kämpat och äntligen efter 35 år blivit  av med mina föräldrars gödning och inlärda matvanor!
    Skulle aldrig utsätta mkina gossar för detta!! Inte heller träningsfreak eller matkontroll. men om jag upptäckt att barnet gått upp i vikt redegerar jag detta i tysthet via mer aktivitet och bättre mat!!

• Svar på tråden varför göder ni era barn???
  • Themis

Jag tror att en del är så upptagna med att lura sig själva så de blåser sina barn på kuppen också.

En arbetskollega berättade om en familj som gör en stor grej av att deras barn inte äter godis, och barnen får några hundra kr för det varje år.

Det är bara det att varenda fredag så lagar de snickerskaka, eller kladdkaka med Dumlekola i, eller äter lyxglass med choklad och kaksmulor...

Vilket barn behöver godis då liksom, jag tycker att de har missat poängen totalt.

Men det är i slutänden bara kalorier in-kalorier ut det gäller:

Vill ni äta kaka hela familjen så ut och spring i skogen då och gör av med energin bara, så är det inget problem. Men man kan inte sitta på röva och kränga godiskaka hela helgen och sen förvåna sig över att brallorna inte passar längre...

• La Lola
    Smultron ett skrev 2010-02-04 14:07:44 följande:
    För att de tycker det är roligt. och tro det eller ej- Det är utvecklande. Förr i tiden klagade man på barn som satt och läste för mycket.
    Förr hade man inte heller så många överviktiga i världen......
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • h8him
    Zixi skrev 2010-02-04 14:09:46 följande:
    Fast man blir inte tjock på aspartam....
    Det finns forskning som bevisar motsatsen.. Hur som helst så är det onödigt att äta konstgjort socker enligt mig.
  • saris 83
    h8him skrev 2010-02-04 14:07:30 följande:
    Kan de inte erbjuda en smörgås/grönsak efter maten istället? Visst kan man få en extra portion men mer än så behöver man inte, om man inte får väldigt små portioner. Är det inte fler föräldrar som reagerar? Hur har de råd med kladdkaka, oboy, glass osv till mellanmål så ofta? Många förskolor har tight budget och erbjuder oftast hård smörgås med pålägg och vatten eller mjölk.
    Vi har bett om att han ska få mer grönsaker också så jag hoppas på bättring, jag har inte upplevt att någon annan reagerar, de vänner jag tagit upp saken med tycker att man är löjlig och besvärlig.
    Ang. budget vet jag inte hur det fungerar, O´boy får de till frukost och fikabrödet står ofta pedagogerna själva för (!) Finns även flera föräldrar som tar med godsaker till barnens mellanmål...

Vi bor på en liten bruksort och jag upplever att människor inte är lika medvetna om maten och dess tillsatser här. De vänner jag pratar med i min gamla hemstad är helt på min linje och de har även gehör för detta på sina förskolor.
    Godingen Lucas 080424
  • saris 83

Skulle aldrig ge min son något med Aspartam i, känns äckligt. Själv mår jag dåligt av både Aspartam och glutamat så det skulle aldrig komma över vår tröskel hemma!

Godingen Lucas 080424
  • h8him
    saris 83 skrev 2010-02-04 14:35:06 följande:
    Vi har bett om att han ska få mer grönsaker också så jag hoppas på bättring, jag har inte upplevt att någon annan reagerar, de vänner jag tagit upp saken med tycker att man är löjlig och besvärlig. Ang. budget vet jag inte hur det fungerar, O´boy får de till frukost och fikabrödet står ofta pedagogerna själva för (!) Finns även flera föräldrar som tar med godsaker till barnens mellanmål... Vi bor på en liten bruksort och jag upplever att människor inte är lika medvetna om maten och dess tillsatser här. De vänner jag pratar med i min gamla hemstad är helt på min linje och de har även gehör för detta på sina förskolor.
    Så tråkigt med okunskap och motstånd till nya idéer. De måste ha missat de nya riktlinjer som finns för mat i förskolan. Är pedagogerna dessutom äldre? Då passar de perfekt in i den bild jag får i huvudet.

Sä här står det bl.a i rekommendationerna:
    Rådet till förskolan är att inte alls – eller högst en gång i
    månaden och då i måttliga mängder – servera söta drycker,
    bullar, kakor, kex, glass, snacks och godis. Eftersom det
    finns så litet utrymme för dessa livsmedel i hälsosam mat
    så är det bättre att föräldrarna tar ansvar för den delen.
    Glass 40 g 3/4 dl
    Småkakor 15 g 2 små
    Sockerkaka, bulle 25 g ½ skiva/styck
    Godis (ej choklad) 25 g 1/3 dl
    Chokladkaka 15 g 4 små rutor
    Läsk eller saft 2 dl 1 glas
    Snacks 20 g ½

www.slv.se/upload/dokument/mat/mat_skola/bra_mat_i_forskolan_2007.pdf

Sen har varje kommun egna regler kring maten men de brukar följa rekommendationerna ganska bra.
  • saris 83
    h8him skrev 2010-02-04 14:57:28 följande:
    Så tråkigt med okunskap och motstånd till nya idéer. De måste ha missat de nya riktlinjer som finns för mat i förskolan. Är pedagogerna dessutom äldre? Då passar de perfekt in i den bild jag får i huvudet. Sä här står det bl.a i rekommendationerna:Rådet till förskolan är att inte alls – eller högst en gång imånaden och då i måttliga mängder – servera söta drycker,bullar, kakor, kex, glass, snacks och godis. Eftersom detfinns så litet utrymme för dessa livsmedel i hälsosam matså är det bättre att föräldrarna tar ansvar för den delen.Glass 40 g 3/4 dlSmåkakor 15 g 2 småSockerkaka, bulle 25 g ½ skiva/styckGodis (ej choklad) 25 g 1/3 dlChokladkaka 15 g 4 små rutorLäsk eller saft 2 dl 1 glasSnacks 20 g ½www.slv.se/upload/dokument/mat/mat_skola/bra_...Sen har varje kommun egna regler kring maten men de brukar följa rekommendationerna ganska bra.
    Tack för denna info, ska kika lite på sidan :)
    Det är faktiskt den yngre av pedagogerna som verkar ha svårt för detta med maten, tyvärr är det hon som är vår kontaktperson också men vi har faktiskt funderat på att byta, om vi nu inte ska byta förskola helt och hållet.
    Godingen Lucas 080424
  • h8him
    saris 83 skrev 2010-02-04 15:09:50 följande:
    Tack för denna info, ska kika lite på sidan :) Det är faktiskt den yngre av pedagogerna som verkar ha svårt för detta med maten, tyvärr är det hon som är vår kontaktperson också men vi har faktiskt funderat på att byta, om vi nu inte ska byta förskola helt och hållet.
    Ajdå, där sprack mina förutfattade åsikter.. :)) Ta upp det med rektorn annars. Det är hon/han som ska se till att näringsrekommendationerna följs. Om förskolan är bra i övrigt så hoppas jag att ni slipper byta.
  • Tygtiiger

Kalorier in, kalorier ut. Man kan hålla sig smal på en diet av gelehallon och dumlekola men då får man ganska ont i magen och mår inte bra.

Vi äter vanlig mat, godis då och då, bullar ofta, McDonalds ibland, pizza ibland, frukt ofta. Sonen älskar att spela tv-spel så det får han göra på söndagar, inte för att han är stillasittande med det men för att det annars tar över hans tankevärld. Dator får han spela varje dag om han vill men inte hur mycket som helst. Vi sitter jättemycket vid datorn själva.

Dessutom spelar vi piano eller leker med lego eller läser. Inte heller något med mycket motion.

Men vi är normalviktiga allihop. Sonen var knubbig ända till fyra års ålder och sedan gjorde han som de flesta barn gör, han smalnade av.

Man kan försöka ge sina barn anständiga matvanor och anständiga aktivitetsvanor, men inte överdriva åt någondera hållet.

(Men sötade drycker är ett otyg, så det undviker vi!)

Svar på tråden varför göder ni era barn???