Sylt skrev 2011-03-14 16:12:20 följande:
Jag blir galen på Tradera.
Hade en auktion som jag blev tvungen att avbryta, hade fått 1 bud och kunde därför inte plocka bort hela auktionen. Skriver ett tydligt tillägg att det inte går att buda längre och att auktionen inte längre är aktuell.
Igår gick auktionen ut och en tjej lägger ett bud precis innan. Jag mailar direkt när auktionen är slut och vill bara dubbelkolla så att hon vet att auktionen är avbruten osv. Då svarar hon typ " -vad tråkigt" och sedan lämnar hon negativt omdöme!!!
Har mailat henne och frågat varför, men inget svar. Har även mailat T o bett den plocka bort kommentaren, inget svar.... Vad ska jag göra nu? Lämna neg tillbaka?
Ja.. Yrkesskadat som jag är måste jag nu tala om vad som gäller. Är ledsen att behöva säga att det inte är okej att stoppa en auktion om du börjat få bud. Du är då bunden av att löpa linan ut så att säga. Det spelar ingen roll om du skriver att auktionen är stoppad. Det GÅR inte att stoppa en auktion som fått bud utan man får stå sin kast och sälja varan.
Dock finns det ju en medmänsklig sida som gör att åtminstone jag budar inte på auktioner som stoppats. Jag skulle aldrig göra som hon och lämna neg så där men jag förstår samtidigt om hon blev irriterad eftersom det strider mot reglera. Är inte säker på att tradera kan ta bort ditt negativa då det är du som stoppat din auktion på ett otillåtet sätt, tradera tycker nog inte det är okej.
Antingen sätter man ett högre utgångspris och kan då stoppa auktionen under hela tiden fram till man fått bud eller så sätter man ett lågt och står risken eftersom man som sagt inte får stoppa en auktion när den väl fått bud och är igång.
Jag har sett många gånger att folk själva skriver att auktion är stoppad och jag kan tycka att det är okej endast när något hänt med plagget (men det är ju å andra sidan lätt att hitta på för den uppfinningsrike)
Hur som helst, inte kul att få neg, sympatiserar givetvis med dig där. Hon verkar inte så sympatisk så du får själv överväga om du tycker att hon förtjänar ett neg tillbaka eller inte.
Hon kanske gav ett neg just för att hon retar sig på att folk själva stänger ner sina auktioner på ett otillåtet sätt. Jag kan erkänna att det stört mig när folk gjort så men inte så mycket att jag skulle buda och sedan ge neg. Fast hon kanske inte sett att den stängts ner förrän du påtalade det. Jag kan tycka att det är okej att skriva att annonsen stängts när någon råkat lägga upp dubbla annonser, alltså samma annons 2 ggr och då stängt den ena med hänvisning till den andra.