• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • IdaVi
    Färgen: Vi har gjort lapptest på vår son. Något du undrar?
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Färgen

Tack! Var nyfiken på hur det går till, vi ska antagligen få göra ett sånt, och nu när jag läser om det så fattar jag inte varför vi inte fått göra det direkt...

• Färgen

Kavat eller om det är någon annan som håller till i Kungsbacka: kan man ringa allergimottagningen själv och boka tid eller måste det gå via barbmottagningen?

• emmaem84

Någon med bra tips på eksem??

Nu börjar detta bli jobbigt på riktigt.. Min son är 7 månader och han har haft kraftigt eksem från ca 4 månader. Eftersom han ammar slutade jag äta mjölkprotein och vi tyckte det först blev aningen bättre men sen sämre igen. Vi testade vidare med alla möjliga salvor o krämer och han kliar och kliar och river upp hela pannan på nätterna. "Nässelutslag" på mage och rygg & enormt torra och irriterade röda kinder men i övrigt en frisk och nöjd bebis!

För ca 1.5 månader sen fick vi äntligen göra pricktest som visade tydlig äggallergi. Yes tänkte jag nu ska vi äntligen få ordning på detta. Det blev bättre när jag slutade äta ägg men nu tycker jag vi är tillbaka där vi var förrut trots att han inte har fått i sig något ägg. Fick höra att ägg och mjölkallergi ofta hänger ihop så nu har jag slutat med mjölk också, fast att det inte visade något på pricktestet. Får väl hoppas på att det hjälper.

Någon som har erfarenhet av eksem som inte försvann trots att ni undviker det som pricktestet visade? Tips på hur man ändå kan lindra det. Tycker så synd om lillen som för tillfället ser förskräcklig ut i ansiktet, det måste klia så..

• Färgen

Emmaem: låter som ni är i samma sits som vi, tyvärr har jag inga kloka råd då vi fortfarande inte hittat källan till min dotters envisa eksem. Så vi smörjer och smörjer och hon får travegyl, å vi utesluter det ena och det andra.. Nu fick vi dock äntligen en tid för ett lapptest efter att jag själv ringt allergimottagningen, så hoppas vi ska hitta något nu..

• shine

Här har ni en till. Vår son har konstaterad mjölk och äggallergi. Han har inte heller blivit helt bra. Bara enstaka dagar har han varit utan eksem. Märker direkt om vi varit på öppna förskolan eller bara varit hemma hos någon och han krypit runt. Dagen efter är det värre eksem. Sen har vi infört pussförbud för alla som inte tvättat munnen, både invärtes och på utsidan. Vi har även uteslutet allt som kan innehålla soja och baljväxter. Det ska tydligen vara andra vanliga allergier bland barn. Även havre och vete. Sen fick jag tipset från dietisten att man måste smörja flera gånger under dagen. Både med kortison och mjukgörande. Vi varvar med locobase repare och kortison. Sen brukar jag tvätta händerna och kinderna innan vi går hem från öppna förskolan och sen smörja. Nu svamlar jag :) Sov så gott!

• LokesMammi
    shine skrev 2012-03-23 00:26:43 följande:
    Här har ni en till. Vår son har konstaterad mjölk och äggallergi. Han har inte heller blivit helt bra. Bara enstaka dagar har han varit utan eksem. Märker direkt om vi varit på öppna förskolan eller bara varit hemma hos någon och han krypit runt. Dagen efter är det värre eksem. Sen har vi infört pussförbud för alla som inte tvättat munnen, både invärtes och på utsidan. Vi har även uteslutet allt som kan innehålla soja och baljväxter. Det ska tydligen vara andra vanliga allergier bland barn. Även havre och vete. Sen fick jag tipset från dietisten att man måste smörja flera gånger under dagen. Både med kortison och mjukgörande. Vi varvar med locobase repare och kortison. Sen brukar jag tvätta händerna och kinderna innan vi går hem från öppna förskolan och sen smörja. Nu svamlar jag :) Sov så gott!
    Vanligaste allergin bland barn är mjölk, ägg o vete! Sen "tillkommer" oftast mer allergier som soja o baljväxter o sädesslag!
    Sonens barnläkare sa att man bara får smörja med kortison 1g/dag! :/
    Men mjukgörande kan man smörja mkt av. Vi smorde alltid vid varje blöjbyte o morgon o kväll förut! Nu bara morgon o kväll + vid kontakt med vatten! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
Svar på tråden Äggallergitråden