Inlägg från: musli |Visa alla inlägg
  • musli

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

Häxan Hedda skrev 2010-05-07 22:47:01 följande:
    Hej gumman   Flyttar ni ner hela bohaget eller ska ni starta upp nytt boende? Har för mig att du har svarat på det tidigare men jag kommer inte ihåg Jag har ju inte varit inne regelbundet på hundra år känns det som. Våran flytt är klar och för två veckor sedan gjordes området om till bostadsrätt Hoppas allt är bra med dig *kramar om länge,länge*
    Men häxan!!!!!!!!!
    Nu missade jag dig igen!
    Vi kommer att bo hos mina föräldrar i gästhuset över sommaren och sen hyr vi ett hus över höst/vinter/vår av en gammal kompis till mig. Det är möblerat. Under den tiden kommer vi att söka nytt boende och det blir att skaffa nytt allt utom teknik-prylar och säng typ...  :) Men det mesta man behöver finns ju på blocket!!!! 
    Kommer nog till Stockholm igen i sommar som det ser ut. Första eller andra veckan i juli, då ska vi ha kusin-träff och hoppas naturligtvis även på en häx-träff!!!!
    Kanske får komma och hälsa på i ert nya härliga boende?!?  :)
    Såg ditt sms idag...  *skäms* Har inte ens tid att kolla sms:en som jag borde. Har fullt upp med mils-långa promenader puttandes lillebroren i vagn, fika på Familjecentrum med mina vänner innan vi flyttar, baka och busa med Hanna och försöka fundera på vad vi kan behöva ha med oss över sommaren....

Sorry alla att det blev långt. Häxan ser man inte så ofta här inne! 
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • musli

Nu ni tjejer är hon tillbaks!!!!!

Första veckan i augusti flyttar vi in i ett litet hus ett stenkast från mina föräldrar! En arbetarbostad från början av 1900-talet med 3 rum och kök. I köket är bevarat en gammal vedspis (tyvärr inte bakugnen i källaren    ) och i vardagsrummet står en effektiv men ganska trist kamin men den värmer nog upp hela huset åt oss!!!

På första våningen ligger en hall, en gång in till köket med en skrubb där troligen Elias får ha sin spjälsäng, kök, sovrum och vardagsrum.
    På andra våningen är det en hall, ett badrum och Hannas rum.
    I källaren är det mat-källare och tvättstuga och separat ingång där man kan hänga "häst-kläderna". I tvättstugan bor det gigantiska hus-spindlar som min mor kommer att få ta hand om!    Så... Till att börja med kommer vi att inreda med ärvt och annat som inte kommer att bo där jämt... Men det är ju fantastiskt roligt att få inreda ett hus till!!!!!!!! 

Så, nu blir det nog lite mera häng i tråden igen!!!  :)

• musli
    biologiskaklockan skrev 2010-06-19 13:32:35 följande:
    inge svar el kommentar alls på mitt inlägg? Är man inte välkommen som ny här eller
    ALLA är välkomna här inne! Men, de flesta är ute nu på sommaren och det är ALLTID stiltje i denna tråden på somrarna!!!  På hösten drar vi igång igen inomhus med full styrka!
    Gillar inte AÖ jag heller *slänger mig i kudd-hörnet och tar skydd* men många andra böcker har jag.

Hääääxaaaan!!!!!!!!!  *puss o kräm* 
    Tycker gott du kan pallra dig ner hit nästa sommar och bo i mina föräldrars gästhus och semestra här!  Önskar jag hade råd att fara till Stockholm i sommar men nu går alla pengar till gamla, skruttiga möbler till huset... 
    Vedspisen i köket kommer bli myyyyyys.... Ska spela in spraket och skicka till dig!  ;-P
    Tusenmiljonertriljoner kramar till dig och Balder!!!  :)
  • musli
    sarahl skrev 2010-07-16 10:04:43 följande:
    får man hoppa in här, kan ni vägleda en nykomling in i  shabby träsket?
    Måste man måla alla väggar vita tex? min man tycker det är "sjukhus" vi har ljust gå väggar i vårat vardagsrum med en svart/grå fondtapet!

funderar på ett furuskåp från 80 talet! ett vitrinskåp, läskigt med furun men funderar på att vitmåla, men det kanske är helt fel. Det kanske skall vara äldre möbler för stilen.

Bor på lilla gotland och det är ganska snålt med bra loppisar här!
    Nej, man måste inte måla alla väggar vita... Finns inga regler inom lantligt/romantiskt/shabby...
    Shabby är inte ens vitt, det är Rachel Ashwells påfund... Förr var inte väggarna vita och möblerna var då rakt inte vita. Det hade aldrig gått att hålla rent... Det vita är ett modernt påfund.
    Du får gärna titta i mitt galleri på mina "ofärdiga" rum. TV-rummet har liggande panel målad med obruten linoljefärg. Ibland ser den vit ut, ibland beige och ibland grå. Det varierar med tid på dygn, väder och årstider!  :)
    Till det har jag turkos/brons fond-tapet och möblerna är allt från vitt till trä-rena och gamla, gamla orginal-målade möbler...  :)
  • musli
    Ari Gold skrev 2010-07-16 15:49:13 följande:
    Furu från 80-alet är PERFEKT att vitmåla. Det är en F*cking SYND att vitmåla välbevarade antika möbler
    Håller med helt och fullt!!!!
  • musli
    Arctura skrev 2010-08-30 14:39:02 följande:

Hittade en gård till salu på hemnet.se i dag. Det ligger inte så långt i från där vi bor. Tyckte detta var lite intressant!

www.hemnet.se/beskrivning/812026?r=3

Iofs så ska väll inte vi köpa nytt & flytta då vi trivs bra som vi har det. MEN jag ser allt potesial i detta objekt=)
    Vad tycker ni? Försök att tänka bort alla möbler och saker & tänk hur ni skulle vilja ha det

Typiskt att nästan alla kakelugnar och kaminer är utrivna och installerat är .... tada!!! Direkt-el!!!!  :-P
    Lagoma dyrt att värma den kåken på el-element!  :-P

Idag har jag varit till gyn och fått beviljat operation av mitt framfall! Gött!!!!!!!!
    Ska försöka hinna ta lite kort på vårt pytte-lilla hus, har två sjuklingar här hemma just nu så då blir det mest mys vid tv:n och i sängen...
  • musli
    Hannnas skrev 2010-08-30 19:49:33 följande:
    musli... men gummis! framfall?? låter inte det minsta skönt så himla glad att du fått tid för OP!!! Själv ska jag operera bort en visdomstand nästa vecka ... Hur trivs ni i huset och hur är det med kottarna???

Arctura... självklart kan du dra in vattenburet i huset igen, och få tillbaks mkt av den gamla stilen mm mm men det kostar APmkt!! i mina mått nätt iaf man får nog räkna med siffror runt 300´ nåt.... 
    Åååh... Jag har haft framfall (rejält sådant) sedan Hanna behagade komma ut med sugklocka för lite mer än 5 år sen...  ;) Är väl van nu... Operation görs inte förrän man är klar med barnafödandet och i och med att ALLT hänger på mig så blir det en rejäl operation. Men det skulle bli så bra sååå sa hon!  :)
    Kottarna (eller skit-ungarna, vilket man vill ;) ) mår så bra såååå... Elias klättrar på ALLT, han drar ut lådorna i köket så de bildar trappa och klättrar upp på köksbänken, askar ur vedspis och kamin, gör chin-ups i fönsterbrädorna och är allmänt över-aktiv...  ;) Hanna diggar sitt nya dagis och har fått en vän där men nu är hon sjuuuk med feber och snorig så hon har varit hemma sen i torsdags och lär bli hemma några dagar till... Långdraget...
    Vi trivs bra i huset, bara man vann på lotto också så man kunde köpa de möbler man vill ha istället för allt hop-plock men det duger bra så länge.
    Jobb har jag också, vikariat på städ-företag, ett tag så det är upp vid 5 och gilla läget, i gengäld är jag klar senast 13 så man har halva dagen kvar ändå!  :)
    Du får väl ploppa in på min facebook och spana in kidsen och lite annat!
    Sök efter Beatrice Hallin serru...  :)
    Kram-kräm!!!
  • musli
    Hannnas skrev 2010-09-02 07:48:12 följande:
    hmm söker på fejjan efter BH, och det kommer bara upp en person med andranamnet angelica och det ser inte alls ut som du.... hmm har jag stavat nåt fel kanske?
    Stavas precis som jag stavat det... alla andra människor hittar ju mig!!!  :)
  • musli
    Superkex skrev 2010-09-02 12:46:31 följande:
    hujje: Det blir säkert snyggt med ljusgrå tapet till. Vi har vit stående panel och puts nere i källaren och till det ett antracitgrått, nästan svart klinkersgolv. I hallen uppe har vi satt panelskiva som vi målat råvit och till det har vi terrakottafärgat klinkerslaminat. Bea: Ja, till och med jag hittade dig ju.
    Japp!!!!! 
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14