• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • höstäpple
    Tinkerbelle skrev 2011-02-15 17:16:04 följande:
    Dulce de lechen är kondenserad mjölk som jag kokat knapp 2 timmar, hade jag missat att skriva in hur den görs? Tror det står på annat ställe i bloggen men ska fixa länk om det saknas

Formen är mest viktigt att det blir ungefär samma storlek, rymmer lika mycket, så en form som är typ 15x25 eller så funkar också bra (brukar använda en som är som en halv, halv långpanna).
    Tack!
    Jag gjorde i en nåot större form, gräddade den i 25 min och det verkade bli bra. Ska dock införskaffa en mindre form! Jag har aldrig använt kondenserad mjölk men googlade fram att den skulle kokas i 3-4 timmar. Jag kokade den i knappt 3 timmar men minskar nog till 2 nästa gång som du skrev då den blev i tjockaste laget.
    Tack för ett bra recept och för din fina blogg!
  • lizzypizzy
    Jungblom skrev 2011-02-14 11:27:40 följande:
    Så här till alla hjärtansdag så måste man ju ha choklad! Här är en pralincupcake, fylld med romrussin och även rom i chokladfrostingen. Har hittat det på bakfnatts blogg.

Har du nåt recept, ser ju kanongoda ut!
  • Längtan efter liten

Åh äntligen gör jag debut! har kikat här varje dag.
    Men härom dagen gjorde jag och min 3 åriga dotter våran första cupcake.
    Och har aldrig ätit en sån god cupcake.
    här har vi vaniljcupcake med päronfrosting...
    päronfrostingen är mycket mer grön än på bilden.
    Längtan efter liten är stor
  • Renesme

Någon som har ett bra recept på ett halvmörkt bröd som inte är så kompakt i konsistensen (ej surdeg)?

• Ann Lee
    Renesme skrev 2011-02-16 10:41:44 följande:
    Någon som har ett bra recept på ett halvmörkt bröd som inte är så kompakt i konsistensen (ej surdeg)?
    Hur definierar du halvmörkt?
    Sirapslimpa?
  • Koppkaka
    Längtan efter liten skrev 2011-02-16 10:25:04 följande:

Åh äntligen gör jag debut! har kikat här varje dag.
    Men härom dagen gjorde jag och min 3 åriga dotter våran första cupcake.
    Och har aldrig ätit en sån god cupcake.
    här har vi vaniljcupcake med päronfrosting...
    päronfrostingen är mycket mer grön än på bilden.
    Recept på päronfrostingen? :)
    Under mitt hjärta nu, finns en liten liten du <3
  • Jungblom
    lizzypizzy skrev 2011-02-15 23:22:37 följande:
    Har du nåt recept, ser ju kanongoda ut!
    Jag har tyvärr inget recept, jag gick på känn, men jag kan beskriva hur jag gjorde utan mängdmått.

Chokladformarna finns en bra förklaring på hur man gör på bakfnatts blogg
    bakfnatt.blogspot.com/2010/10/hur-man-kan-gora-skal-till.html

Jag blandade hackade russin med 4 msk rom (så det precis täckte efter man rört runt) lät stå över natten i kylen.
    Dagen där på gjorde jag frosting på smör, phialdelphia, kakao, vaniljsocker och rommen som russinen inte dragit åt sig och florsocker. Blandade även lite florsocker i russinen så att de inte blev så söliga och lite lite sötare.
    Sedan fyllde jag mina chokladformar med russin och spritsade på frostingen. Där efter la jag på några silverkulor på varje pralin.
Svar på tråden För oss som bakar