• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • lizzypizzy
    Jungblom skrev 2011-02-16 14:39:46 följande:
    Jag har tyvärr inget recept, jag gick på känn, men jag kan beskriva hur jag gjorde utan mängdmått.

Chokladformarna finns en bra förklaring på hur man gör på bakfnatts blogg
    bakfnatt.blogspot.com/2010/10/hur-man-kan-gor...

Jag blandade hackade russin med 4 msk rom (så det precis täckte efter man rört runt) lät stå över natten i kylen.
    Dagen där på gjorde jag frosting på smör, phialdelphia, kakao, vaniljsocker och rommen som russinen inte dragit åt sig och florsocker. Blandade även lite florsocker i russinen så att de inte blev så söliga och lite lite sötare.
    Sedan fyllde jag mina chokladformar med russin och spritsade på frostingen. Där efter la jag på några silverkulor på varje pralin.
    Mums det måste jag prova =)
  • Daie

Hittade ett recept på en amerikansk blogg som jag måste prova i veckan, faktiskt så har jag blivit besatt av tanken på att baka dom bara för att få se hur dom egentligen smakar:

Du behöver:
    1 paket kakmix.
    50 g smält smör.
    ½ kopp vatten.
    1 kopp mini m&m`s.
    1 kopp med valfria nötter, jordnötter eller valnötter rekommenderas.
    3 koppar mini marshmallows.

Tillagning:
    Värm ugnen till 275 grader, rör sedan ihop kakmixen, smöret och vattnet.
    Smeten blir riktigt tjock och kladdig men försök att få allt så väl blandat som möjligt, smörj ugnsformen, bred ut smeten och försök att få ett så jämnt lager som möjligt. (Du kan blöta händerna lite och trycka ut smeten utan att bli alltför kladdig.) Ställ sedan in den i ugnen i ca 20 minuter.
    Ta ur formen, strö sedan över marshmallows överst, sedan nötter och m&m`s.
    Sätt in kakan i ugnen igen i 2-3 minuter tills marshmallowsen börjar smälta.
    Låt den svalna helt innan du skär upp den.
  • Bubba80

Nån som har ett enkelt recept på surdegsbröd. Tänkte testa... så det bör vara ett riktigt nybörjarrecept

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Längtan efter liten
    Koppkaka skrev 2011-02-16 11:44:23 följande:
    Recept på päronfrostingen? :)
    Koppkaka skrev 2011-02-16 11:44:23 följande:
    Recept på päronfrostingen? :)
    jag tog Tinkerbells recept på frosting med smaksatte det själv.
    här kommer det iaf

Päronfrosting:
    drygt 100 g philadelphiaost
    100 g rumsvarmt smör
    ca 2½-4 dl florsocker
    päron essens

Längtan efter liten är stor
  • Jungblom
    Bubba80 skrev 2011-02-17 10:03:53 följande:
    Nån som har ett enkelt recept på surdegsbröd. Tänkte testa... så det bör vara ett riktigt nybörjarrecept
    Jag tycker att alla surdegsbröd är enkla, men jag krånglar å andra sidan inte till det så mycket.

Men på www.bakasurdeg.se/ finns massor av recept och hur man gör!
  • Bubba80
    Jungblom skrev 2011-02-17 10:55:53 följande:
    Jag tycker att alla surdegsbröd är enkla, men jag krånglar å andra sidan inte till det så mycket.

Men på www.bakasurdeg.se/ finns massor av recept och hur man gör!
    Tack {#emotions_dlg.flower}
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • OrdinaryMe

Tinkerbelle, din blogg kommer få mig att öka många KG i vikt.. !Flört finns ju så mycket gott där som jag bara måste testa! Tur att jag kan skylla på graviditeten ...

Svar på tråden För oss som bakar