• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Tinkerbelle
    Nikaz skrev 2011-02-25 11:31:17 följande:
    Eller har du något annat bra recept? Helst med sånt man oftast har hemma och inte brukar baka till diabetes personer. Ska baka idag nämligen.
    Har massa gott i bloggen. Surfa runt och kika lite eller ge mig förlag om det är mjuka eller hårda kakor du söker 

http://louisespis.blogspot.com

Men har du frysta bär så ju det här enklt att fixa till http://louisespis.blogspot.com/2011/02/blabarsmuffins-med-mandelcrumble.html
  • SamsonS
    Kiwi13 skrev 2011-02-25 11:34:32 följande:
    Hej!

Jag är helt ny på bakning men har bestämt mig för att lära mig nu när jag ändå bara går hemma och väntar på bebisankomst om ca 3 veckor =)

Har ett ypperligt tillfälle nästa lördag (5/3) då min sambo fyller år och hans familj ska komma på fika.
    Han har beställt princesstårta men jag tycker det blir lite väl mastigt med bara grädde till fika så jag skulle vilja fixa lite fikabröd. Bullar eller liknande men har noll fantasi och kunskap. Det ska helst vara ganska lätt och smidigt samt inte kosta en förmögenhet med ingredienser =)

Någon som har lite tis och förslag?

Bästa hälsningar Nybörjaren =)
    Vad kul att du vill börja baka :) Muffins (jag är en riktig muffinsälskare Skrattande) är enkelt och går ganska snabbt och man kan variera dem hur mycket som helst! Man kan göra en enkel sort som bara vanilj eller choklad och piffa till dem med en god topping. Lade ut ett recept här igår om du kollar lite längre upp. Det är inte alls svårt och blir ofta väldigt lyckat Glad Finns mycket recept på nätet man kan hitta också om man söker lite på google.

Vanliga kanelbullar funkar ju också för det mesta och det finns det recept på i de flesta klassiska kokböckerna,eller det också på nätet. Det tar lite längre tid men har man tid så Glad

Hoppas du hittar något skojigt och lycka till!
    Pyret beräknad 31/7-11 <3
  • Kiwi13

Hattifnatt:  Tack för uppmuntran och tips!
    Jag ska kika på det här med muffins, älskar såna här riktigt flottniga enorma amerikanska muffins så det kanske man kan hitta. Vill ingen annan ha så kan jag ju alltid skylla på att jag äter för 2 haha.

Kanelbullar är en stor svaghet för mig men känns lite läskigt att baka någonting med en deg, har aldrig gjort det.
    Vilka tillbehör behöver man ha hemma för att det ska bli lite lättare att göra en deg? Tänkte nämligen i framtiden även börja baka lite matbröd. Älskar ju småfranska och rosenbröd och färska är dom ju himmelriket självt! =)

• SamsonS
    Kiwi13 skrev 2011-02-25 12:47:43 följande:
    Jag ska kika på det här med muffins, älskar såna här riktigt flottniga enorma amerikanska muffins så det kanske man kan hitta. Vill ingen annan ha så kan jag ju alltid skylla på att jag äter för 2 haha.

Kanelbullar är en stor svaghet för mig men känns lite läskigt att baka någonting med en deg, har aldrig gjort det.
    Vilka tillbehör behöver man ha hemma för att det ska bli lite lättare att göra en deg? Tänkte nämligen i framtiden även börja baka lite matbröd. Älskar ju småfranska och rosenbröd och färska är dom ju himmelriket självt! =)
    Oj, bröd är jag verkligen ingen hejare på, även om jag tycker det är ruskigt gott med hembakat bröd Glad Så det kan jag nog inte hjälpa dig med Tungan ute
    Ett annat tips från mig är att våga prova. Man måste misslyckas ibland för att lära sig!
    Pyret beräknad 31/7-11 <3
  • Tinkerbelle
    Nikaz skrev 2011-02-25 11:54:02 följande:
    Helst några sorts muffins. Tyvärr så går blåbärsmuffins bort då barnen inte äter blåbär.
    Alla bär går ju att byta ut mot annat

men här kommer ett gäng andra

http://louisespis.blogspot.com/2010/11/tripel-chocolate-muffins.html
    http://louisespis.blogspot.com/2010/11/tripel-chocolate-muffins.html
    http://louisespis.blogspot.com/2010/04/muffins-som-pa-cafe.html
  • Längtan efter liten

Har precis bakat silviakaka med dottern.. mumms så gott det blev.

Längtan efter liten är stor
  • Jungblom
    Kiwi13 skrev 2011-02-25 12:47:43 följande:

Det viktigaste när man bakar med jäst är att ha rätt temperatur på degspadet så att jästen mår som bäst.

Det du behöver ha hemma när du bakar bröd beror helt på vad för bröd du ska baka, men du verkar gilla ljusa bröd, så ha vallmofrön, jäst, vetemjöl, mjölk, socker, salt och ägg så fixar du det säkert. Dvs ganska mycket basgrejer
  • Jungblom
    Jungblom skrev 2011-02-25 14:32:39 följande:
    Det viktigaste när man bakar med jäst är att ha rätt temperatur på degspadet så att jästen mår som bäst.

Det du behöver ha hemma när du bakar bröd beror helt på vad för bröd du ska baka, men du verkar gilla ljusa bröd, så ha vallmofrön, jäst, vetemjöl, mjölk, socker, salt och ägg så fixar du det säkert. Dvs ganska mycket basgrejer
    Självklart glömde jag skriva smör!
Svar på tråden För oss som bakar