• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Jungblom
    linnis83 skrev 2013-11-26 09:32:48 följande:
    Någon som har bra tips på vad man kan ha för fyllning i en jultårta med pepparkaksbotten? Förra året gjorde jag en med lingonmousse och vit chokladganache som blev jättegod, men det är ju roligt att förnya sig. = )

Åh, jag kom på en till apelsinmousse
  • linnis83
    Jungblom skrev 2013-11-26 10:15:23 följande:

Åh, jag kom på en till apelsinmousse
    Mandel är jag inte jätteförtjust i, men apelsinmousse var en bra idé! Vad skulle du ha tillsammans med den?
  • Bambusa
    FruKarlsson3 skrev 2013-11-26 09:04:39 följande:
    Tänkte fråga alla er som bakar :). Tänkte försöka mig på att göra dotterns doptårtor och skulle vilja göra egentligen så likt en princesstårta som möjligt fast med sugarpaste istället för marsipan på eftersom vi har nötallergiker i familjen??

i vissa man köper är de mest bara grädde -vidrigt enligt mig.. vissa har hallonsylt på ett lager, men man kan ha bara vanilj och grädde med.. smaksak..  ja har alltid ett tunt lager sylt, sen glasskräm (hälften grädde och hälften vaniljkräm) på och andra lagret bara glasskräm.. brukar spackla hela tårtan med antingen bara grädde eller glasskräm..
    jag brukar alltid köpa för mkt sugerpaste/marsipan, men hellre de än för lite.. finns säkert nån som är bra på att räkna ut hur mkt de går åt, fanns nån sida förr man kunde räkna ut, men de beror ju på höjden på tårtan med, och hur tjockt man kavlar..
  • Lillaskrutt

Är det sylt i så vill jg minnas att den då heter operatårta. Utan sylt-prinsesstårta.... I recept jag läst så "ska" man blanda grädde och marsansås fifty fifty! Har dock aldrig gjort en riktig prinsesstårta själv, bara läst recept....

Bambusa skrev 2013-11-26 13:55:22 följande:
    i vissa man köper är de mest bara grädde -vidrigt enligt mig.. vissa har hallonsylt på ett lager, men man kan ha bara vanilj och grädde med.. smaksak..  ja har alltid ett tunt lager sylt, sen glasskräm (hälften grädde och hälften vaniljkräm) på och andra lagret bara glasskräm.. brukar spackla hela tårtan med antingen bara grädde eller glasskräm.. jag brukar alltid köpa för mkt sugerpaste/marsipan, men hellre de än för lite.. finns säkert nån som är bra på att räkna ut hur mkt de går åt, fanns nån sida förr man kunde räkna ut, men de beror ju på höjden på tårtan med, och hur tjockt man kavlar..

• Lillaskrutt

Menade till dig såklart också.....

FruKarlsson3 skrev 2013-11-26 09:04:39 följande:
    Tänkte fråga alla er som bakar :). Tänkte försöka mig på att göra dotterns doptårtor och skulle vilja göra egentligen så likt en princesstårta som möjligt fast med sugarpaste istället för marsipan på eftersom vi har nötallergiker i familjen??  

• Eleonor01

Jungblom linnis

Apelsin va smart :) vad mer? Har riktigt dålig fantasi.... :/

En riktigt dum fråga kanske.... Pepparkakskryddor? Hittar jag det bland vanliga kryddor? Har alltid bakat från grunden...

• Miss P
    Katarina6701 skrev 2013-11-25 18:49:55 följande:
    Chewies, kan inte hitta något bra svensk namn på den här kakan. Några förslag?

alltomjulen.com/
    Puffisar? Glad
  • linnis83
    Eleonor01 skrev 2013-11-27 06:12:12 följande:
    Jungblom linnis

En riktigt dum fråga kanske.... Pepparkakskryddor? Hittar jag det bland vanliga kryddor? Har alltid bakat från grunden...
    Japp, pepparkakskryddor finns att köpa i påse i vanliga kryddhyllan, tror mina brukar vara från Santa Maria. Går ju självklart att blanda egna oxå, finns recept på nätet.
  • norrlandsflicka
    Eleonor01 skrev 2013-11-27 06:12:12 följande:
    Jungblom linnis

Brukar göra mjukpepparkaka på 3 ägg. I vanliga sockerkaksreceptet har jag 1 msk vaniljsocker. I mjukpepparkakan har jag istället för vaniljsocker 1 tsk kanel 1 tsk kardemumma och antingen 1 tsk ingefära eller 1 tsk malen nejlika.
Svar på tråden För oss som bakar