• Fru U

Hur gör du sås?

spinn off-diskussion från annan tråd

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Hur gör du sås?
  • Fotavtryck

Till lax
    Creme fresch
    Rom
    Citronpeppar

Till grillat.
    Chreme fresch
    grönsaksbuljong
    vitlök
    örtkrydda
    1 min i micro!

Stek
    Matlagningsjougurt
    vitlök
    brunfarin

• Hallonmun
    Fru U skrev 2010-02-11 14:15:32 följande:
    Jag försöker göra sås utan margarin/smör eftersom jag måste tänka på hur mycket fett jag får i mig för att inte bli sjuk. Det var väl ungefär så diskussionen började.. Låter gott suzr
    men man behöver ju inte reda med smör och vetemjöl, man kan göra såsen på sky från maten och sen reda den med maizena eller med vetemjöl utblandat med vatten.
  • Fru U

Borde gå och göra klumpfri sås med toppredning men jag har aldrig lyckats så jag gav upp och köpte färdigredning.

Sås utan grädde (lättgrädde) är bläh, då tar jag hellre bara lite sky.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Hallonmun skrev 2010-02-11 14:17:40 följande:
    men man behöver ju inte reda med smör och vetemjöl, man kan göra såsen på sky från maten och sen reda den med maizena eller med vetemjöl utblandat med vatten.
    Jo, det är ungefär så jag brukar göra men jag tycker det smakar mjöl då - eller att det är lättare att det smakar mjöl menar jag...

Ibland gör jag så goda såser och ibland smakar det okej bara trots att jag gör likadant. Är väl erfarenhet som saknas (bortskämd med en matlagningsintresserad man)
    Svaren bor i hjärtat
  • Hallonmun
    Fru U skrev 2010-02-11 14:20:27 följande:
    Jo, det är ungefär så jag brukar göra men jag tycker det smakar mjöl då - eller att det är lättare att det smakar mjöl menar jag... Ibland gör jag så goda såser och ibland smakar det okej bara trots att jag gör likadant. Är väl erfarenhet som saknas (bortskämd med en matlagningsintresserad man)
    viktigt att såsen måste koka ( inte små puttra ) i minst 3 minuter när man reder av  i slutet...  de är de längsta 3 minuterna av matlagningen
  • Fru U

Men bränner man inte såsen då? Eller måste man stå o röra konstant i tre minuter?

Svaren bor i hjärtat
  • Höstmåne

Brukar mer eller mindre alltid göra toppredning

Men när du ska ha i mjölet i, hur välblandat är det med vätskan? Och hur länge kokar de sedan?

• SuzR

jaha, jag reder med en gång och sen låter allt götta till sig

• Fru U
    Höstmåne skrev 2010-02-11 14:26:06 följande:
    Brukar mer eller mindre alltid göra toppredning Men när du ska ha i mjölet i, hur välblandat är det med vätskan? Och hur länge kokar de sedan?
    Välblandat, dvs silar bort klumpar men jag har kört på färdigredning rätt länge så det är länge sen jag gjorde med riktig toppredning.

Jag brukar väl låta såsen så o småputtra i några minuter (kanske 3-4?) och ibland hålla värmen några minuter till (ifall kött/potatis inte är färdigt)
    Svaren bor i hjärtat
  • lövet2

Jag steker köttet (eller köttbullarna eller whatever), och för varje stekomgång häller jag vatten i stekpannan och häller sedan skyn i grytan med köttet. När allt är stekt, får köttet koka i skyn 15-60 minuter (beror på vilken sorts kött det är). Plockar sedan ur köttet och reder skyn med vetemjöl+vatten. Det får koka i hop minst 3 minuter, och så brukar jag smaksätta med 2-3 droppar soya. Sedan lägger jag köttet i såsen igen eller serverar det separat.

Enligt min ständigt viktväktande svägerska, så blir såsen tillräckligt fettsnål för att hon ska kunna äta lite.

Svar på tråden Hur gör du sås?