• Fru U

Hur gör du sås?

spinn off-diskussion från annan tråd

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Hur gör du sås?
  • luckyme83

oftast med bottenredning...smör och vetemjöl, valfri buljong vatten och sen brukar jag smaka av med salt,peppar och grädde..om det är brunsås har jag även i soya..

• AasaC

Det beror väl på vad det är för sås.

• Fru U

All sås till mat. Som sagt spinn off-diskussion. Började med att vi pratade om att göra en fettsnålare sås till typ kött o potatis och utan att använda halvfabrikat

Svaren bor i hjärtat
  • Hallonmun

reder med att först smältasmör och blanda i vetemjöl,   buljong eller steksky beroende på vad som finns att erbjuda. och oftast salt vitpeppar och paprika som krydda. ibland ett skvätt matlagningsgrädde.

• SuzR

till kyckling:
    sås eller vätska som blir över från kyckling i ugn
    charlottenlök
    smör och mjöl blandning
    vitt vin
    grädde
    salt och peppar

(kanske en pressad citron också)

till kött

buljong från kött
    charlottenlök
    grädde
    rödvin (ev)
    smör/mjöl
    soya
    timjan kanske

till fisk

Vitt vin
    grädde
    smör/mjöl
    charlottenlök

• Fotavtryck

vatten, sky, buljong.
    Lite mjölk, grädde
    soja
    kryddor.

Till en rödvinsmarinerad viltstek så tilsätter jag givetvis rödvin alt rödvinsvinäger osv.

• Fru U

Jag försöker göra sås utan margarin/smör eftersom jag måste tänka på hur mycket fett jag får i mig för att inte bli sjuk. Det var väl ungefär så diskussionen började..

Låter gott suzr

Svaren bor i hjärtat
  • logg81

Beror på vilken sås jag ska göra... Är det tex bearnaisesås så blir det påssås eller färdig på burk. Jag har gjort egen en gång och den smakade skit...

Annars är det smör, grädde (full), potatismjöl, soja, steksky eller annan krydda som rörs ihop.
    Som sagt... det beror helt på vad det är för sås jag ska göra...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • AasaC

Fettsnål? I så fall skulle jag nog göra en toppredning ... helst på sky om det finns (om man lagat kött) ... eller om man stekt kött eller köttfärsbiffar/köttbullar så skulle jag nog hälla i vatten i stekpannan. Så krydda och ha i soya ... troligtvis mjölk och sen rett av med antingen majsenaredning eller mjöl-redning ... och silat efteråt, om det behövts.

Annars en bottenredning ... smör ... ha i mjöl ... sen mjölk, soya och kryddor.

Svar på tråden Hur gör du sås?