Hur gör du sås?
spinn off-diskussion från annan tråd
spinn off-diskussion från annan tråd
Jag brukar bara blanda vätska (mjölk,grädde) och idealmjöl i en shaker och skaka till det är klumpfritt och sen är det bara att smaksätta med det man vill. (soya, fond mm)
Jag gillar svampsås så jag brukar ha det i (vattnet från burken menar jag).
Kul att läsa hur ni andra gör
Olika bveroende på vad jag ska ha det till.
Hemmaredd grundsås-Bechamel som grund till de flesta såser och redningar,stuvningar mm.
Ibland toppredd sås mest till stek,då skyn redan finns.
Ibland gräddsås /gräddfil/cremefraiche sås ,oftast till kalla såser.
Men ibland gör jag en sådan sås av ren lathet.
Dyrare och fetare än hemmaredd sås.
Reder olika beroende på vad jag gör. Ibland bottenredning, ibland vetemjöl blandad med flytande margarin som jag rör ner, eller vetemjöl + mjölk som toppredning för ett smalare alternativ. På sistone har det blivit mycket potatismjöl + vatten som toppredning.
Gillar inte matlagningsgrädde mm så det blir oftast ofta grädde + vatten eftersom jag tycker att grädde ger god smak men bara grädde blir alldeles för fett.
Standardsåsen är att fräsa lite kryddor + lök och/eller vitlök med lite matfett. Sen vätskan på det, lite soja och/eller fond, kanske en skvätt vin. Reder av det och ibland rör jag ner en liten klick creme fraiche för syrlighet.
beror sig väl på?
Vilken sås man vill ha.
jag gör på skyn av köttet/kycklingen jag kokat/lagat. Då reder jag av med mjöl som jag vispat upp i vatten, viktigt att det får sjuda en stund. Sen en skvätt grädde och de kryddor jag behagar.
Annars på en bechamel grund. Och kryddar som jag behagar.
Till en vanlig brunsås brukar jag koka ihop sky, mjölk, kalvfond, ½ mörk oxbuljongtärning och en gul delad lök. Låter det koka i minst 15-20 minuter, är såsen till en god söndagsstek så åker det i nån dl mustigt rödvin också
Därefter reder jag av med idealmjöl utvispat i iskallt vatten. Låter sedan sjuda i ca.5-10 minuter. Därefter smakar jag av med salt, vitpeppar, soja & vispgrädde!
Därefter silar jag såsen så löken försvinner!
En sås är inget hastgöra, den måste få koka för att bli god!
Men...
...ni som aldig gör beasås, men älskar bea sås, prova att göra egen !
Det är inte alls så svårt som "alla" tror. Jag smälter aldrig smöret (ta riktigt smör) och silar som det står i en del recept utan lägger i små klickar det sista jag gör och rör som busen!
Det är det som är tricket, röra och inte ha kastrullen på varm platta hela tiden utan bara korta stunder. Smaksätt gärna med lite hackad chili och ta i någon msk sweet chili sås...mmm