• Fru U

Hur gör du sås?

spinn off-diskussion från annan tråd

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Hur gör du sås?
  • ciissii

Jag brukar bara blanda vätska (mjölk,grädde) och idealmjöl i en shaker och skaka till det är klumpfritt och sen är det bara att smaksätta med det man vill. (soya, fond mm)

• Höstmåne
    Fru U skrev 2010-02-11 14:28:56 följande:
    Välblandat, dvs silar bort klumpar men jag har kört på färdigredning rätt länge så det är länge sen jag gjorde med riktig toppredning. Jag brukar väl låta såsen så o småputtra i några minuter (kanske 3-4?) och ibland hålla värmen några minuter till (ifall kött/potatis inte är färdigt)
    Okej, men då säger jag som Hallonmum att du måste koka det mer
    sitter här och funderar på hur jag brukar göra för när jag gör toppredning så bränns de iaf inte men jag brukar bara röra om lite då å då, var 15 sek kanske..? känner du att de börja brännas så är de ju bara att röra mer och ta bort från plattan tills du har de under kontroll igen
  • lövet2
    lövet2 skrev 2010-02-11 14:29:37 följande:
    Jag steker köttet (eller köttbullarna eller whatever), och för varje stekomgång häller jag vatten i stekpannan och häller sedan skyn i grytan med köttet. När allt är stekt, får köttet koka i skyn 15-60 minuter (beror på vilken sorts kött det är). Plockar sedan ur köttet och reder skyn med vetemjöl+vatten. Det får koka i hop minst 3 minuter, och så brukar jag smaksätta med 2-3 droppar soya. Sedan lägger jag köttet i såsen igen eller serverar det separat. Enligt min ständigt viktväktande svägerska, så blir såsen tillräckligt fettsnål för att hon ska kunna äta lite.
    Vill tillägga två saker som jag förstås glömde:
    Innan jag vispar i redningen, så häller jag i lite grönsaksbuljong i skyn. Antingen om jag har en burk konserverade ärter o morötter, eller om jag löser en liten bit buljongtärning i vatten. Till ½ liter sås tar jag kanske ½ dl buljong.

Redningen silar jag innan jag vispar i den.

• Fru U

Jag gillar svampsås så jag brukar ha det i (vattnet från burken menar jag).

Kul att läsa hur ni andra gör

Svaren bor i hjärtat
  • isisisis

Olika bveroende på vad jag ska ha det till.
    Hemmaredd grundsås-Bechamel som grund till de flesta såser och redningar,stuvningar mm.
    Ibland toppredd sås mest till stek,då skyn redan finns.

Ibland gräddsås /gräddfil/cremefraiche sås ,oftast till kalla såser.
    Men ibland gör jag en sådan sås av ren lathet.
    Dyrare och fetare än hemmaredd sås.

• hewa

Reder olika beroende på vad jag gör. Ibland bottenredning, ibland vetemjöl blandad med flytande margarin som jag rör ner, eller vetemjöl + mjölk som toppredning för ett smalare alternativ. På sistone har det blivit mycket potatismjöl + vatten som toppredning.

Gillar inte matlagningsgrädde mm så det blir oftast ofta grädde + vatten eftersom jag tycker att grädde ger god smak men bara grädde blir alldeles för fett.

Standardsåsen är att fräsa lite kryddor + lök och/eller vitlök med lite matfett. Sen vätskan på det, lite soja och/eller fond, kanske en skvätt vin. Reder av det och ibland rör jag ner en liten klick creme fraiche för syrlighet.

• AasaC
    hewa skrev 2010-02-11 14:57:40 följande:
    Reder olika beroende på vad jag gör. Ibland bottenredning, ibland vetemjöl blandad med flytande margarin som jag rör ner, eller vetemjöl + mjölk som toppredning för ett smalare alternativ. På sistone har det blivit mycket potatismjöl + vatten som toppredning.Gillar inte matlagningsgrädde mm så det blir oftast ofta grädde + vatten eftersom jag tycker att grädde ger god smak men bara grädde blir alldeles för fett.Standardsåsen är att fräsa lite kryddor + lök och/eller vitlök med lite matfett. Sen vätskan på det, lite soja och/eller fond, kanske en skvätt vin. Reder av det och ibland rör jag ner en liten klick creme fraiche för syrlighet.
    Så har jag också börjat göra den senaste tiden ... fräsa lite kryddor och eventuellt lök. Sen brukar jag ha i lite tomatpuré också och sen vatten + grädde, soya, salt och redning. Blir sååå gott!
  • hewa
    AasaC skrev 2010-02-11 15:08:09 följande:
    Så har jag också börjat göra den senaste tiden ... fräsa lite kryddor och eventuellt lök. Sen brukar jag ha i lite tomatpuré också och sen vatten + grädde, soya, salt och redning. Blir sååå gott!
    Ett annat tips är att hacka lite soltorkade tomater eller kapris och ha i. Supergott!
  • AasaC
    hewa skrev 2010-02-11 15:09:26 följande:
    Ett annat tips är att hacka lite soltorkade tomater eller kapris och ha i. Supergott!
    Ja, det är säkert gott. Jag har börjat testa lite mer såser den senaste tiden ... till min mans stora glädje ... fast det är ju inte särskilt nyttigt, tyvärr. {#lang_emotions_tongue_out}  Men det är kul att variera sig lite ... mot det tråkiga jag gjorde innan.
  • Birgitta2
    Fru U skrev 2010-02-11 14:20:27 följande:
    Jo, det är ungefär så jag brukar göra men jag tycker det smakar mjöl då - eller att det är lättare att det smakar mjöl menar jag... Ibland gör jag så goda såser och ibland smakar det okej bara trots att jag gör likadant. Är väl erfarenhet som saknas (bortskämd med en matlagningsintresserad man)
    Du måste ge det tid att koka ihop. Annars smakar det mjöl. Med maizenaredning tar det bara ett par minuter, med mjöl måste det sjuda en en mycket längre stund så mjölet får tid att "gifta" sig med vätskan.
  • Pia J

beror sig väl på?
    Vilken sås man vill ha.

jag gör på skyn av köttet/kycklingen jag kokat/lagat. Då reder jag av med mjöl som jag vispat upp i vatten, viktigt att det får sjuda en stund. Sen en skvätt grädde och de kryddor jag behagar.

Annars på en bechamel grund. Och kryddar som jag behagar.

shit happens
  • Dundermamman

Till en vanlig brunsås brukar jag koka ihop sky, mjölk, kalvfond, ½ mörk oxbuljongtärning och en gul delad lök. Låter det koka i minst 15-20 minuter, är såsen till en god söndagsstek så åker det i nån dl mustigt rödvin också
    Därefter reder jag av med idealmjöl utvispat i iskallt vatten. Låter sedan sjuda i ca.5-10 minuter. Därefter smakar jag av med salt, vitpeppar, soja & vispgrädde!
    Därefter silar jag såsen så löken försvinner!
    En sås är inget hastgöra, den måste få koka för att bli god!

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • isisisis
    Dundermamman skrev 2010-02-11 15:45:29 följande:
    Till en vanlig brunsås brukar jag koka ihop sky, mjölk, kalvfond, ½ mörk oxbuljongtärning och en gul delad lök. Låter det koka i minst 15-20 minuter, är såsen till en god söndagsstek så åker det i nån dl mustigt rödvin också Därefter reder jag av med idealmjöl utvispat i iskallt vatten. Låter sedan sjuda i ca.5-10 minuter. Därefter smakar jag av med salt, vitpeppar, soja & vispgrädde! Därefter silar jag såsen så löken försvinner! En sås är inget hastgöra, den måste få koka för att bli god!
    Precis! Såsen är pricken över I liksom
    Det är den som an kan imponera med
  • Dundermamman
    isisisis skrev 2010-02-11 16:28:07 följande:
    Precis! Såsen är pricken över I liksom Det är den som an kan imponera med
    Visst är det så...utan en god sås så är det ingen njutningfull måltid {#lang_emotions_kiss}...precis som kärlek utan kyssar
    *Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • fröken skywalker

Men...

...ni som aldig gör beasås, men älskar bea sås, prova att göra egen !

Det är inte alls så svårt som "alla" tror. Jag smälter aldrig smöret (ta riktigt smör) och silar som det står i en del recept utan lägger i små klickar det sista jag gör och rör som busen!

Det är det som är tricket, röra och inte ha kastrullen på varm platta hela tiden utan bara korta stunder. Smaksätt gärna med lite hackad chili och ta i någon msk sweet chili sås...mmm

Svar på tråden Hur gör du sås?