TyskMamma skrev 2010-02-13 10:23:49 följande:
Men herregud vilken vidrig syn folk har på halvsyskon! Jag har tre halvsystrar och en låtsassyster/bonussyster/kalla-det-vad-ni-vill-sys ter och vi är inte midre syskon för det och har inte bråkat och försonats mindre för det. Men en sak har jag alltid sagt: nämligen just "min halvsyster" och det har aldrig varit föraktfullt, utan bara precis som det är. Min dotter och min son är "helsyskon" och inte i hela världen har jag nånsin tänkt "vilken tur att vi är en riktig familj!" för jag växte upp med en mycket kärleksfull relation till mina halv och bonussyskon och tycker därför att det är precis samma sak!
Titta, det finns de som inte lägger en personlig värdering i ordet utan kan se det för vad det är
Jag hade troligen också haft en neutral värdering gällade detta om det inte hade tryckts på så in i norden på att halvsyskon "VISST ÄR syskon", själv blev jag helt anti tillslut och dessvärre stannade det så.
När jag inte hade erfarenhet av styvkonstellationer var jag helt neutral men när folk är/var på mig att jag har TVÅ barn, att mitt första barn inte VAR mitt FÖRSTA barn eftersom min sambo hade ett barn sedan tidigare förhållande, att mitt första barn redan HADE ett storaSYSKON ja någonstans där började jag rent ut sagt hata när folk trycker ner "sanningar" i min strupe som inte ens stämmer.
Skönt för dig Tyskmamma att du har fått vara ifred och se det för vad det är och få lov att känna vad du vill, önskar folk i min närhet respekterat mig också.
Glad för din skull