Tips mot SPÄNDA hals/nacke och käkmuskler ?
Någon mer än jag som lider av mycket spända nack, hals och/eller käkmuskler ?
Har ni tips på hur man blir av med dessa tas de tacksamt emot !
Någon mer än jag som lider av mycket spända nack, hals och/eller käkmuskler ?
Har ni tips på hur man blir av med dessa tas de tacksamt emot !
Hej jag har också så nacke, hals och axlar mest och ibland även käkar.
Har inga jättebra tips men hoppas någon annan har.
Brukar ligga på spikmatta vilket faktiskt hjälper. Har hört andra säga att varm vetevärmare funkar bra men det tycker jag hjälper mindre bra.
Har också heatlotion (tror jag den heter) som man har på huden och sedan masserar in det lindrar oftast.
Till min stela nacke och axlar kör jag på varm vetekudde. Tycker det funkar ok. har testat en kräm som ska värma upp musklerna men tycker inte det hjälper alls. Käkmusklerna har jag inte lyckats få ordning på eftersom de blir stela och onda när jag biter ihop hårt när jag sover... har hört att det är ansamlad stress som uttrycker sig när jag sover och inte kan tränga undan stressen längre.
Ja what to do säger jag...
En kompis tipsade om att man skulle "programmera om" sitt muskelminne. varje gång hon går på toa, så försöker hon gapa och slappna av i käken. Massage och värmekuddar hjälper bara för stunden, träning hjälper långsiktigt. T.ex. är pulldown och rodd två riktigt bra styrkeövningar som hjälpt mig.
Att skaffa en hård bettskena att ha när man sover skyddar tänderna från dyra tandläkarbesök (ofta gnisslar man, som jag gör om man har problem med nacke och rygg) och har hjälpt mig att slappna av. När jag biter ihop får jag inte den "tillfredsställelsen" som jag annars får av att bita ihop, för det går inte att göra hela vägen och trycket fördelas annorlunda.
Kom på en sak till: Dålig muskelstyrka i "korsetten", alltså nedre ryggmusklerna och magen kan ge dålig hållning som skapar spänningar. En tung väska som alltid hänger på samma axel gör samma sak.
samma problem här:(
har tom ont i tänderna för att jag tydligen spänner på nätterna, hade bettskena ör några år sdan men då bet jag ännu hårdare i den!
Heatlotion köpte jag från Forever living, aloe vera
gå till en sjukgymnast.. jag har fått mycket bra träningsövningar samt stretchövningar som hjälpt mig. Jag har även en TENS som fungerar bra både genom massage och smärtlindring :) varma duschar och bad och att undvika att frysa har oxå hjälpt.
ja de har jag. var senast tll en sjukgymnast som var fruktansvärt duktig....körde igenom med töj osträck massage plus tryck på akupunkturpunkter.........fast dan efter var jag sååå dålig men dan efter det var jag bättre
fast det har att göra med inre spänningar för mig ,stress.......
Jag fick lära mig på smärtmottagningen på HS samt på ryggrehabkliniken i Vaxholm att man ska sova utan kudde helt i en natt varje månad.
För mig funkar det faktiskt bra.