• Svar på tråden Fler som plussat efter IVF i feb09? Del 5
  • jennyz

    Vi har också börjat med gröt, jag provade en dag majs och potatispure (köpt på affären) men den konsistensen var inte populär... Hon äter ung en halv smakportion sedan vill hon inte ha mera, har också gett henne lite fruktsaft och lite katrinplommonpure när hon var hård i magen...

    Det går bättre o bättre med sömnen här nu, hon är alltid grinig ett tag innan hon somnar dock, vi ska till stugan nu över påsk sedan ska vi försöka lära henne att sova i sin egen säng i vårt sovrum, blir spännande!!!

    Tror också att jag ska köpa hem majskrokarna, de verkkar kanonbra!!


    Vår älskade dotter föddes 26/10 2009
  • TuWi

    Vi har inte kört smakisar på hela helgen, dottern blev dålig av den antibiotika jag ätit så har bara blivit amning. men nu är kuren klar o jag hoppas hon snabbt ska bättre sig. Blev kanske inte bättre av att hon vaccinerades igår heller, med hög feber, faktiskt mer än förra gången.
    Men vi försöker trappa upp smakisarna nu för att hon iaf ska äta ett lunchmål själv. Jag är bara föräldraledig i två veckor till (läskigt) sen är det makens tur.

    Nattningen går bättre här, vi hade ett (föräldra?)samtal som resulterade i att jag inte ska ge upp så snabbt och maken inte ska låta så frustrerad när det tar tid. Det tillsammans med att han söver i sjalen har resulterat i att hon även låter pappa natta. Weee
    Så instämmer med Linha, vi måste låta de respektiva få tid att hitta egna lösningar och inte ge upp för  lätt. Vilket är lättare sagt än gjort.


    Ellionora 091013
  • jennyz

    Nu har lilltjejen somnat snabbt i sängen tre nätter i rad! Inte själv, jag har lagt mig samtidigt, men jag har inte behövt göra mer än att ev lägga handen över henne så har hon somnat om (hon har mer eller mindre sovit när vi lagt ner henne, men vaknat till när vi lagt ner henne) väldigt snabbt, efter lite mysande med snuttefilten, och det blir tidigare och tidigare på kvällen nu!! Nu har hon somnat kring halv tio, annars har det varit runt halv 11-11 på kvällen väldigt länge nu!! SYnd bara att hon inte sover längre tid för det, nu vaknar hon kring 6 på morgonen, men bättre det än som det var från början då hon somnade kring 2 på natten och vi gick upp 11...

    Har läst en del papper då det står att barn kring 6 mån sover ca 12 timmar per natt, man kan ju hoppas att det blri så men hittills har hon sovit väldigt samma, ungefär 9 timmar per natt, med en matstund mellan...

    Här har vi i princip gett upp ammningen nu, hon verkar ju tyvärr inte få i sig mycket av mig eftersom, vi nu får ge henne ersättning efter varje mål, så då känns det som bökigt att fortsätta, och hon äter ca 160 ml varje gång i flaska, men det känns tomt att slute med den!!! Vi har fortfarande någon mystund då hon får snutta på mig, men det kommer nog i princip ingen mat, men mysigt...


    Vår älskade dotter föddes 26/10 2009
  • Mineko

    Lillkillen somnar själv in sin säng. Vi lägger honom mellan 19.30 - 20.00. Ibland läser vi en bok eller sjunger en vaggvisa, sedan säger vi godnatt, släcker och går ut. Oftast får vi gå in ett par gånger och stoppa in nappen men sedan somnar han. Förut sov han hela natten, men nu har han tyvärr börjat vakna runt 04.00 och vill byta blöja och äta. Jag hoppas att det går över snart.

    Vi började med smakisar för några dagar sedan. Vi började med potatis. Sonen är väldigt misstänksam och rynkar pannan så fort han får in det i munnen. Det mesta kommer ut igen men en del lyckas han svälja, dvs när han inte får kväljningar Idag ska jag testa palsternacka och se om det går bättre. Det är i alla fall väldigt kul att se hur han reagerar på maten!

  • TuWi

    Jennyz - har samma här med dottern, hon har inte sovit tolv timmar sen hon var två månader men det vore ju trevligt

    Mineko - Låter som ni har en bra sovrutin, skulle också vilja ha det så Hur har ni lyckats få sonen att somna själv?


    Ellionora 091013
  • Sylten

    Ja tänk om underbarnet kunde sova hela nätter.. Händer inte här! Han vaknar minst 4 ggr per natt, äter kanske 2-3 ggr och vaknar nu tiiiidigt, har vatt uppe en 20 min idag... Men om ca en timme kan vi gå och lägga oss en stund igen. Innan kunde han sova en timme till men de senaste dagarna har det mer blivit en halvtimme. Men men, bättre än inget. Han är glad som en mört så morgonen är ändå rätt mysig.

    Vidar somnar också själv, det är inget som vi direkt har jobbat för, det har bara blivit så. Vissa kvällar är han lite orolig och då sitter vi kvar hos honom tills han lugnat sig, men sen somnar han oftast själv. Igår vände han sig flera ggr för att kolla att jag satt kvar men han lugnar sig med det. Vi har iofs sovrummet i direkt anslutning till vardagsrummet i vårt lilla hus så vi hör honom direkt och han hör oss hela tiden, vet inte om det spelar roll.

  • Mineko

    Vi har inte heller gjort något särskilt för att få honom att somna själv. Vi testade bara och så funkade det. Vi har också vardagsrummet bredvid sovrummet så vi hör om han börja gråta och då går vi in en stund och ger honom nappen för att sedan gå ut igen.

  • Turbon

    Vi har nu kört med gröt ett bra tag och idag var det dags för lite potatis/palsternacka. Han smaskade glatt i sig det men tyckte nog det smakade lite konstigt och grimaserade därefter :D Men ner gick det, ca 2 tsk till att börja med.

    I fredags var det dags för bvc och 5-månaderssprutan. Det gick bra och han var som vanligt efteråt. Han väger nu 7200 g och är 67 cm lång.

    En favorit hemma hos oss har blivit hoppgungan! Han älskar den och börjar skratta så fort han ser den. Det är rätt skönt att sätta honom i den en liten stund så att man kan vila sina armar lite. Annars ska han hoppa i knät hela tiden

    Vi brukar lägga honom i sin säng vid 19 - 19.30-tiden och han somnar själv där. Ibland sitter vi kvar i rummet tills han somnat och ibland går vi ut. Om han har fått sin napp så är han nöjd och ligger där tills han somnar. Vi har inte heller gjort något speciellt (vad jag vet) utan har gjort så här redan från när han föddes.

    Visst är det härligt nu när våren börjar komma, även om det var lite kallare i helgen. Vi kanske kan ta en promenad snart igen Doriskis?

  • Sylten

    Igår var det dags för Vidars första smakportion! Morot, han tyckte väl att det var sådär dock. Vi får jobba lite på det tror jag.

    Turbon: hade vatt jätteroligt att ses igen! Nån mer från gbg-området som vill haka på? Ska vi boka en dag nu eller avvakta finare promenadväder?

    Nu är det dags att åka till bvc o 5-månaderskoll med otäcka sprutor...

  • TuWi

    Är det någon som vet hur länge deras små magar kan vara i olag efter att ha de varit dåliga?

    Dotterns mage är fortfarande strulig, har varit det i 1 1/2 vecka nu och bvc tycker inte att det är något allvarligt, känns inte som de vill lyssna alls. Hon har fortfarande diarré och kräks när hon försöker bajsa och det blev lite värre när vi försökte återinföra mat (helammar igen) så då slutade vi. Nu börjar jag känna mig lite stressad, är bara hemma en vecka till och ammar fortfarande heltid eftersom vi inte vågar ge henne mat igen, vill inte att det ska bli värre än det redan är. Vi ser ju att hon har gått ner i vikt men eftersom hon är pigg och glad så blir vår oro inte taget på allvar någonstans.


    Ellionora 091013
Svar på tråden Fler som plussat efter IVF i feb09? Del 5