Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Rosa är min sons bästa färg. Vad tråkigt det vore om han inte "fick" använda den.
    Nu är ju inte hela hans garderob rosa, eftersom storasyster som han ärver mycket av gillar turkost, lila och ljusblått mest. Mycket av de kläder jag köper till barnen är dessutom röda eftersom det är en av mina favoritfärger som jag tycker passar barnen. Så det är defintivt en salig blandning - och jag tycker det är otroligt skönt att inte sätta upp fåniga stereotypa könsmallar som hinder.

• Veladis
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:02:14 följande:
    Ja tro, kan man ju göra. Bättre att veta tycker jag. (Finns något som heter KOMPISAR också).
    Men kompisen gillar ju förhoppningsvis personen, inte kläderna?
    Mina barn är 3½ oc 6 år gamla, de har många bra kompisrelationer oavsett vad de har på sig.
  • Veladis
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:00:54 följande:
    Detta fungerar ju så länge man kan bestämma över sina barns kläder, men när de får en egen vilja så är det inte så enkelt. Jag tänker INTE köpa kläder till mina pojkar som de ALDRIG skulle ta på sig för "jämställdhetens" skull, bortkastade pengar.
    Men min son VILl ju har rosa. Ska jag bara skita i det då?
  • Veladis
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:07:19 följande:
    Ja men nu är det så att mina barn har bestämda uppfattningar av vad som går att ha på sig, den äldsta är dock VÄLDIGT krässen när det gäller kläder och har bestämda uppfattningar på vad han vill ha på sig. Jag låter han få bestämma det, då det är trots allt han som ska bära kläderna och trivas. Jag är inte EMOT rosa kläder utan tycker som sagt att det är snyggt, men mina söner delar inte den uppfattningen. De tycker helt enkelt inte om rosa, men det gör jag. Förstår du?
    Ja, jag har förstått att dina söner inte vill ha rosa. Men frågan är ju av vilken anledning, om de helt enkelt inte gillar rosa eller att de anser att inte killar kan ha rosa och därför inte gillar rosa. Du slängde ut en fråga också: varför ska man klä killar i rosa? Vilken jag svarade på. För att de vill. Ungefär samma argumnet som du använde alltså. Fast tvärt om. Förstår du?
  • Veladis
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:12:05 följande:
    De gillar inte rosa helt enkelt. Den lille gillar dock lila fortfarande...
    De behöver inte gilla rosa.
    Men oavsett dina söners val så behöver du ju inte "skratta hela vägen till sängen" och fråga varför man ska sätta rosa kläder på killar öht. Eller hur. Andra föräldrar gör andra val, andra barn gör andra val. De ska inte behöva bli utskrattade för det - för det är sådana attityder som håller tråkiga stereotyper levande.
  • Veladis
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:20:07 följande:
    Det är din uppfattning, jag anser att man kan fostra barnen till att vara starka och självständiga och till att göra egna val. Jag anser inte att vi uppnår jämställdhet genom att utradera könsskillnaderna, blir världen verkligen spännande om alla är linformade, andogyna och stöpta i exakt samma form? Det händer säkert att människor bemöter pojkar och flickor olika, men enligt min erfaranhet är det sällsynt och de flesta människor respekterar barnen för vilka de är. Jämställdhetsdiskussionen blir lite märklig när det handlar om att pojkar skall bli som flickor och flickor som pojkar, vad uppnår man med det? Handlar inte jämställdhet om lika rättigheter och rätt till lika möjligheter? Jag gillar ibland att vara extra kvinnlig och sexig, har jag då böjt mig för det ett patriarktiskt mansdominerat samhälle och blivit ohjälpligt ojämställd?
    Du missförstår hela poängen.
    Det hnadlar inte om att göra om två kön till ett. Inte om att skapa likadana, androgyna varelser stöpta i samma form. Tvärtom! Det handlar om att frigöra sig från den klassiska flick-formen och den klassiska pojk-formen, dvs två former, och istället låta alla få möjlighet  attvara de individer de är = typ X gånger 100 000 upphöjt till 2 individuella varianter! Det inbegriper såväl pojkiga flickor, flickiga flickor, flickiga pojkar och pojkiga flickor, alla skalor däremellan. Hello Kitty blandat med Starwars, regnbågens alla färger osv valbara i önskad mix efter personlighet, inte efter vilket biologiskt kön man råkar ha fötts med. För det är ju så, vi föds till flicka och pojke - rent biologiskt, men vad som för tillfället räknas till "flickigt" och "pojkigt" bestämmer samhället. Därmed varierar det både med tid och rum.

Du påpekar att flickor och pojkar ska ha samma rättigheter och möjligheter, inbefriper inte det också att man ska ha möjlighet att klä sig i vilken sorts kläder man vill utan att begränsas av könsroller? Utan att bli "rättad2 på något sätt av samhället?
  • Veladis
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:34:37 följande:
    Uppenbarligen finns det människor som styr sina pojkar till att välja rosa och flickorna till snickarbyxor, för att kompensera samhället. Jag tycker det är fel att pracka på barnen sina egna åsikter och uppfattning av samhället, jag tycker att barn skall få friheten att utvecklas till egna individer och nu börjar jag känna mig jävligt tjatig eftersom att jag får skriva samma sak om och om och om igen. När man medvetet styr barnens smak och tycke när det gäller kläder anser jag att det blir det samma som att tvinga.  
    Fast styr barnens smak - det gör man väl oavsett vilka kläder man väljer?
  • Veladis
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 21:39:06 följande:
    Du skriver "att man ska ha rättighet att klä sig i vilken sorts kläder man vill", tydligen så får man inte det, iaf inte ens barn, för då är man stereotyp, fast man vill att barnen ska få välja själva.
    Jag nämnde hela skalan i mitt långa inlägg här ovan.
  • Veladis
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:40:50 följande:
    Men det uppnår man knappast genom att påstå att flickor i prinsessklänning eller pojkar med traktormani endast är produkter av ett samhälle som förtrycker (företrädelsevis kvinnor) Attityden blir gärna att prisessflickor inte fått välja själv utan blivit påtvingade en stereotyp könsroll och det tycker jag är trångsynt och inskränkt. 
    Jag hävdar inte att flickor i prinsessklänning och pojkar med traktormani alltid är produkter av ett samhälle som förtrycker. Jag hävdar att flickor i prinsessklänning och pojkar med traktormani ofta är produkter av ett samhälle med många förlegade könsstereotyper.

Själv har jag en pojke med bilmani. Iklädd rosa balettdräkt. Han är självklart påverkad av hur vi har uppfostrat honom, utan "pekpinnar" men med tillgång till allt möjligt oavsett traditionell könstillhörighet. Men han är lycklig, han är sig själv och trygg med det.

Vi har aldrig sagt "gå och ta på dig en rosa balettdräkt", utan han har frågat efter en, vi har sagt ja, OK och hämtat en. Däremot är det många som har sagt åt honom "gå och lek med bilarna!" "Vilken tuff bil du har". Vad kan man dra för slutsatser av det?
  • Veladis
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:44:20 följande:
    Ja kanske, men då bör man göra det utan baktankar och för att man helt enkelt tycker att plagget är fint.
    Men det är ju precis så jag gör. Jag hittar ett plagg och tycker "Åh, det här var fint, det skulle passa E"  och så skiter jag i om det hänger på kill- eller tjejavdelningen. Jag skulle kunna låta mig begränsas av det, men det gör jag inte.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!