Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

xoxonathalie skrev 2010-02-20 14:52:06 följande:
    jag skulle nog aldrig köpa tjej saker/kläder till min son visserligen kanske en docka om han hellre vill ha det än en bil tex men inga tjej kläder =P där går min gräns. Vill han klä sig som en tjej får han göra det när han kommit upp i den åldern att han har råd att köpa egna kläder. Tycker inte heller att föräldrarna har nån rätt att klä ut ungarna hur som helst.
    Varför är en pojke utklädd om han bär klänning eller Hello Kitty-tröja men inte en tjej om hon bär jeans och spindelmannen-tshirt (förlåt, jag menar spajdermäään)?
  • Veladis
    sannapannapådal skrev 2010-02-20 15:39:51 följande:
    Du menar att du inte hade höjt på ögonbrynen om du mött en kille på stan som var klädd i klänning och högklackat? Som gick omkring och pratade med sina killpolare samtidigt som han pudrade näsan och senare la ner dosan i handväskan som han bar på armen? Allvarligt???? Jag hade börjat gapskratta! Och hade mina barn varit med mig hade de sagt Mamma, kolla på den killen, hur är han klädd?
    Det är fortfarande ingen förklaring.
    Och ett urdumt beteende.
  • Veladis
    sannapannapådal skrev 2010-02-20 15:47:06 följande:
    Mina barn är då verkligen inga fördumsfulla personer, men de vet att är man kille beter man sig som en kille. Och är man en tjej beter man sig som en tjej. Men visst, på en svensexa kan ju en kille få se ut så.
    Och en tjej beter sig hur? En kille beter sig hur?
    Alla av samam kön beter sig så? Det är sanning och inte fördomar?
    Eller är det kanske precis så det är?

Det är den inställningen, den intoleransen mot de som avviker från normen, som skapar sådana klyftor i vårt samhälle. Skrämmande.
  • Veladis

Alltså, jag skrattar inte och pekar finger åt folk jag ser p åstan oavsett om de går med blöja på huvdet eller bara höftskynke i november. Man gör inte det. Man kanske tittar lite extra om det är något som man inte ser så ofta. Skulle jag se en kille i kjol, med puderdosan i högsta hugg skulle jag bara tycka att det roligt att se killar som vågar bryta mot normen och vågar vara sig själva.

• Veladis
    trädis skrev 2010-02-20 15:53:44 följande:
    därför att det finns pojk/herr respektive flick/dam avdelningar i klädaffärer. att då välja att handla till en pojke på en flickavdelning och vice versa ÄR bakvänt, eftersom det går emot vad som är tänkt. Om man nu väljer att göra det så fine, men kom inte och säg att det INTE är bakvänt eller fråga varför det är bakvänt. det bara ÄR så. vill ni ha svar på varför så får ni titta på vidare perspektiv, för det är knappast någon här på FL som har svar på den frågan
    Men "vad som är tänkt", vad är det? Vem har tänkt? Och varför? Vad är syftet med att ha olika avdelningar för barnkläder, när flickor och pojkar ändå inte skiljer sig åt till mer än mellan benen i den åldern? Det blir ett ganska banalt resonemang.
  • Veladis

Det vore ju mer relevant i så fall att ha en klädavdelning för spinkisar och en avdelning för rultisar med vällingmage och putrumpa. DÅ kan vi snacka om att någon verkligen har tänkt på barnen!

• Veladis
    sannapannapådal skrev 2010-02-20 15:57:02 följande:
    Det vet du lika bra som jag. Dessa diskussioner är så otroligt korkade. De dyker upp med jämna mellanrum. Är det inte sonen som vill vara Lucia så är det mammor som vill klä ut sina söner i klänningar och krusiduller. Vill dessa mammor att deras söner ska bli mobbade i skolan eller vad håller de på med? Skulle min son komma in till sin klass i rosa kjol och tofsar i håret då skulle det bli tumult alltså... VEM vill utsätta sina barn för det? Jag fattar inte....
    Eller så kan man lära sina barn vara toleranta mot olikheter från början. Det handlar inte om att mn måste ha sin son till lucia eller tvinga på honom klänning. Det handlar om att inte neka barnen något baserat på deras könstillhörighet. För DET är korkat.Ett barn som har fått inställningen att det är OK att ha klänning, oavsett kön, att det är OK att ha Spiderman-stövlar oavsett kön hemifrån kommer inte att reta någon annan som avviker från könsnormen heller.

Jag jobbar med barn och de flesta barn är öppna, nyfikna och toleranta. Dock förmodligen inte de som har föräldrar som pekar och skratatr åt avvikande på stan. DÄR har vi problemet.
  • Veladis
    trädis skrev 2010-02-20 16:00:57 följande:
    ja småbarn har väl som bekant inte så mycket åsikter kring vad de har på sig, så det är väl mest för föräldrarna. likadant är det gällande barnvagnar och andra bebistillbehör. vart ville du komma med din fråga?
    Jag tycker det är tråkigt att du inte väljer att se längre än vad näsan räcker.
    Rosa har inte alltid varit tjejfärg och komemr förmodligen inte alltid att vara det heller, klänning har inte alltid varit ett tjejplagg och även det kan komma att förändras, som alla kultruyttringar. Tråkigt att du inte inser det och bara köper konceptet rakt av.
  • Veladis
    trädis skrev 2010-02-20 16:04:59 följande:
    haha nej jag lever inte efter hur andra säger åt mig att göra.
    Men bara för att majoriteten väljer en viss sak, betyder det att det automatiskt är rätt?
    Att de som går emot normen har fel?
  • Veladis
    Mushroom skrev 2010-02-20 16:07:17 följande:
    Var inte rosa en riktigt manlig färg förr i tiden? Har för mig att jag har läst det nånstans ett tag sen..
    Jo, de flesta varianter av rött, även rosa har ansetts symbolisera virilitet, styrka, mod, etc för några århundraden sedan. Blått passade bättre för veka, svaga vankelmodiga kvinnor...
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!