Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Jag väljer mina barns kläder vid inköp (de är 3½ och 6 är gamla). Jag vet vilka material, plagg och färger de gillar. Jag köper kläderna (de ärver en del också), men sen får de välja om/hur/när/vilka de ska ha på sig. Ungefär som att jag lagar maten, men de får själva bestämma hur mycket av vad de vill äta. Precis som att man (förhoppningsvis) väljer mat som är nyttig och bra för barnen, väljer man kläder som är bekväma, bra att leka i och fina. Det har hittills inte varit något problem. Självklart bemöter jag ofta barnens önskemål och tar hänsyn till deras individuella smak! Dumt ovre väl annars! Men det är inga problem, jag känner dem ju utan och innan.

• Veladis
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:56:56 följande:
    Nä, det gör inte jag heller jag handlar där barnen vill, eller där jag vill om jag handlar utan dem. Det har jag gjort i över 10 år men om barnen väljer "könsstereotypa" kläder tycker jag att det också är ok. Jag kan tycka att det blir fånigt när man delar kläder i pojk och flickavdelningar, men borde man inte då ha dam och herrkläderna blandade? Men fortfarande skall barnen få välja själva.
    Mina barn har också könssteretypa kläder. Men inte bara. Och jag köpte inte en tröja med en robot på åt sonen för att han är pojke. Utan för att han ville ha en tröja med en robot på. Det ville f ö dottern också i samma ålder, men hon hann slita ut den vi köpte till henne innan lillebror fick den. Däremot har lillebror fått ärva hennes balettdräkt och hennes Hello Kitty-tröja.
  • Veladis
    skunkråtta skrev 2010-02-19 22:03:30 följande:
    Så gör nog de allra flesta föräldrar.
    Uppenbarligen inte.
  • Veladis

Det som inte funkar för mig med Hello Kitty är överflödet (det och att sonen öenvisas med att inte kunna prata rent och säger Hello Titty). Katten håller för fasen på att ta över världen! Tillsammans med Spajdermäään.

• Veladis
    Bonanza skrev 2010-02-19 22:24:45 följande:
    Ja, det är ju alldeles för mycket, det är sant. Snart kommer det inte ens heta "pojkar och flickor" längre, utan "kittysar och spädermansar". Sen så blir de ungar som våra, som är både och, "de odefinierbara".
    Ser rubrikerna på FL:s familjeforum framför mig:
    "Hur mycket vägde din Spajdermän när han föddes?"
    "Min nyfödda Kitty sover inte mer än en kvart i streck, vad ska vi göra?"
    "Ni som har en Kitty och en Spajdermän, vad fick ni tredje gången?"
  • Veladis

Min son leker mycket med bilar. Men han kör inte så mycket med dem, istället personifierar dem, ger dem olika röster och leker med dem som små figurer mer än fordon. Jag vet inte om det beror på filmen "Cars" eller att han helt enkelt tycker att det är så man ska leka. Han hittar på små episoder med dem, som, lika gärna skulle kunna applicera på docklek...

• Veladis

Sen älskar han att dansa också, och då vet ju alla att klänning/kjol svänger bäst...

• Veladis

Det båda mina barn leker/gör mest är dock bygger & konstruerar. Lego, duplo, klossar, soffkuddar, går det att bygga med så byggs det. Dottern är också en hejare på att både läsa och även göra egna ritningar. Hon är 6 och bygger ihop tekniklego för 12-åringar enl ritning och har gjort flera ritningar på den flervåningskoja hon planerar att bygga i sommar. När hon väl gör sitt yrkesval kan man ju hoppas att ingen längre tittar snett på en tjej som vill bli ingengör. Och vill hon inte längre bli det då,  hoppas jag att det  inte fördomar och trångsynthet som fått henne att välja något annat...

• Veladis
    sjögurka 79 skrev 2010-02-19 23:09:27 följande:
    Härligt tycker en byggingenjör men undrar om någon idag tittar snett på en tjej som vill bli ingenjör? Är väldigt många tjejer på de tekniska högskolorna idag...
    Jo, absolut! Det går åt rätt håll! Men det är fortfarande inte självklart för alla, och det är ju i det närmaste bisarrt.
  • Veladis
    Liba skrev 2010-02-20 10:20:03 följande:
     Barn är barn och de har INTE ngt behov av genusdiskussionen!
    Eller har de kanske det? "genusdiskussionen" är ju för barnens skull, för att vi vill att de ska växa upp i en värld där barn får vara just barn och inte omedelbart sorteras in i rosa Hello-Kitty-fack och blå-spiderman-fack med tillhörande fördomar och begränsningar. Sen behöver man ju inte lägga allt krut på just kläderna i diskussionen - men det är ju ockå en del av det hela. "Som man är klädd blir man hädd".
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!