Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Krake skrev 2010-02-20 16:09:22 följande:
    För inte så länge sen hade alla barn unisex-kläder - en klänning som kallades kolt - tills de var några år. Ska man se det i ett historiskt perspektiv är det de könskodade smbarnskläderna som är ett märkligt, nytt påfund. Värst av allt tycker jag är småflicksklädernas skärningar: insvängda midjor på tröjorna och tajta jeansbyxor till 1,5-åringar. Det är sjukt.
    Ja, och när de vuxit ur stl 116 ska de uppenbarligen se ut som de ska gå på nattklubb. Hur lekvänliga är paljetttights och silkig midjekofta?
  • Veladis
    Leijne skrev 2010-02-20 16:13:03 följande:
    Men de är väl inte så lekvänligt på en pojk heller?
    Nej, det har jag aldrig påstått.
    Min poäng var att barnkläder ofta inte är ett dugg lekvänliga öht och signalerar en massa konstiga saker. Oftare tjejkläder än killkläder dock, kan jag ju tillägga.
  • Veladis
    Helene OSV skrev 2010-02-20 16:22:54 följande:
    Men det fattar ni väl ändå att klädkedjorna vill tjäna så mycket pengar som möjligt, de vill naturligtvis att man ska vara "tvungen" att köpa nya kläder till lillebror, han kan ju inte ärva från storasyster! (troligvis därför de håller så jäkla dålig kvalitet också!) Jag är en väldigt dålig kund, handlar på rean och låter alla syskon ärva!
    jag är också en dålig kund! Handlar mycket second hand och tvekar inte över att låta sonen ärva glittertröjor och liknande.
  • Veladis
    Neisti skrev 2010-02-20 20:43:55 följande:
    Har inte läst hela tråden, men måste bara ge TS kredit för ALLA bra åsikter i olika trådar.. Jag är HELT på din sida... =) Måste oxå tipsa om en traditionell saga i "otraditionell" tappning kan man säga, då den skiljer sej från alla prins och prinsessagor!! Jag har själv spelat huvudrollen i den.. =) Östan om sol, västan om måne Där går hela sagan ut på att det är prinsessan, alltså tjejen som ska rädda prinsen från den onda häxan... Lite kul som omväxling!! Och bra för alla små prinsar och prinsessor att se eller läsa....
    Läs också Prins Hatt under jorden!
  • Veladis

Jag tycker det är skrämmande att så många skriver "Jamen självklart ska pojkar och flickor ha samma rättigheter" och så förnekar de i nästa andetag att man har samma rätt att bära olika klädesplagg! Visst, kläderna är inte den enda eller den största spiken i den sunkiga könsrollskistan, men det är likväl så att "som man är klädd blir man hädd".

Inte många förnekar att pojkar och flickor har rätt till samma utbildningar, samma yrken, samma frihet, samma rösträtt osv, något som ridigare varit omöjligt. Men likförbaskat motsätter man sig att pojkar och flickor ska kunna gå över traditionella könsmönster när det gäller kläder. Märkligt! Varför är det så viktigt för er att pojkar har pojkkläder och flickor flickkläder?

• Veladis
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 21:14:08 följande:
    Jo men det är också många med mig som skrivit att barnen har haft tillgång till både "tjejiga" kläder samt vanliga "pojkkläder" och unisex. Men ALLA pojkar vill inte bära Hello Kitty tröjor, och bara för att de inte VILL det så har ungarna inte fått bestämma det själva? Precis som om ALLA tjejer vill bära Hello Kitty tex. Barn ÄR olika, gillar olika saker, inget är fel.
    Och jag har aldrig hävdat att alla pojkarvarken ska eller vill bära Hello Kitty-kläder och klänningar heller. Jag tjatar omdet här för att jag tycker folk borde inse att kläderna faktiskt påverkar oss, och att det bästa vi kan göra är att vara öppna och inte tänka stereotypt, för då tro jag att våra barn också att bli öppna  individer oavsett om de sedan själva väljer att klä sig i rosa eller blått, Gucci eller punk.

Barn gör som vi gör, inte som vi säger. Säger vi att killar och tjejer är lika mycket världa och har samma rättigheter, men begränsar sedan barnen genom att klä dem i stereotypa kläder, och med våra handlingar indirekt visar flickorna att de får beröm när de är fina, snälla, duktiga etc medan pojkarna  beröms för coolhet, tuffhet, styrka etc - då spelar ju inte snacket någon roll...
  • Veladis

Lillly, jag har kollat igenom dina inlägg, och de argumenten för att klä pojkar och flickor olika du har kommit med i tråden är ungefär 1:pojkar och flickor är ju olika 2: Det finns pojk- och flickavdelningar.
    Du har inte kommenterat motargumenten att pojkar och flickor faktiskt inte är olika fram till förpuberteten ungefär, förutom just mellan benen, eller utvecklat ditt resonemang kring relevansen för pojk- och flickavdelningar när nu ditt första argument faller platt. Istället har du övergått till att bara tjafsa. Väldigt tråkigt tycker jag.
    Jag har fö inte sett någon som kan presentera något annat argument för att anledningen att vi klär pojkar och flickor olika beror på kulturella orsaker - och som vi alla vet förändras kulturyttringar hela tiden...

• Veladis

Alltså, jag kan förstå att många tycker att det är enklast att det "ska vara som det är och alltid har varit". Problemet är ju att historiskt sett så förändras kulturella företeelser hela tiden. Det är väldigt lite vi tar för givert idag som "alltid har varit". Men det fattar inte folk! Man ser inte längre än näsan räcker.
    Sen är många rädda för att vara annorlunda, rädda för att barnen ska bli retade osv. Men hur skyddar man sina barn bäst i långa loppet, genom att ge dem verktyg att klara av livet, eller att linda in dem i bomull? Och med det menar jag inte att te x söner ska härdas genom att medelst tvång skickas till skolan iklädd klänning och rosa fjäderboa, utan att man måste förmedla öppenhet och tolerans till barnen och på alla sätt stödja deras jag, så att de byger upp en bra självkänsla. Många härinne tänker nog inte på vilka ideal de förmedlar till sina barn genom att begränsa dem till könsstereotyper, oavsett om det som nu gäller kläder, eller andra företeelser. Det är sorgligt.

Det är möjligt att en pojke som kommer till skolan i klänning kommer att bli retad för det. Men vem är mest troligt kommer att reta honom? Pojken som själv fått möjligheten att klä sig som han vill, eller pojken som fått stereotypa ideal förmedlade till sig...?

• Veladis
    Störst av allt är kärleken skrev 2010-02-21 10:39:46 följande:
    Mina killar har mycket döskallar och "killkläder" för jag är själv en person som älskar döskallar och hade jag haft en dotter hade hon också fått ha det. Men bara en fundering som jag har.... Kan det inte vara så att barnen gör mycket som föräldrarna och många pappor har ju väldigt manliga kläder och barnen vill vara som pappa (i alla fall mina killar) men hade han haft mer rosa, köpt mer kläder på dam avdelningen (jo, han kan ha det för han är väldigt smal) så hade kanske killarna också velat ha det. Tanken var alltså att får man sina män att klä sig mer "feminint" kanske det blir mer accepterat att barnen också klär sig så.
    Fast ska man förändra attityder, är det enklare att börja med de små, som ännu inte skaffat sig förutfattade meningar och fördomar och skolats in i någon stereotyp mall. "Det är svårt att lära gamla hundar sitta" säger man ju. Vuxna män idag som vuxit upp med en viss bild av manlighet har svårt att göra sigav med den. Men visst, det är ingen dum idé. Själv har jag ju en man som har längre hår en de flesta, och gärna går i kilt eller tunika t ex. Men detta gör honom egentligen bara mer maskulin i min ögon iofs.
    Om alla släppte lite mer på sina kulturella spärrar och klädde sig som de ville och inte bara efter senaste HM-katalgoen tror jag iofs att vi skulle få ett betydligt trevligare, roligar och mer tolerant samhälle.
  • Veladis
    DrKejs skrev 2010-02-21 10:58:45 följande:
    Jag syftade på ren fysisk olikhet. Att barnkläder delas in i pojk och flick med olika skärning på kläder etc, kan inte motiveras av fysiska skillnader, eftersom det enda att ta fasta på där är snoppen respektive snippan. Det vore mer relevant att ha avdelningar för spinkisar respektive knubbisar, än snopp-barn och snippbarn. Förstår du? Det har inget med skillnader i hjärnan, hormoner etc att göra, att tjejbyxor i stl 86 är en reell storlek mindre än killbyxor i stl 86 och har tighta lår och utsvängda ben...

Jag tycker att det är farligt att se skillnader mellan pojkar och flickor eftersom det begränsar. Båda könen. Bättre att fokusera på likheter, som med mycket annat.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!