• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Lady Dahmer

Tänkvärt:

For every girl who is tired of acting weak when she is strong, there is a boy tired of appearing strong when he feels vulnerable.

For every boy who is burdened with the constant expectation of knowing everything, there is a girl tired of people not trusting her intelligence.

For every girl who is tired of being called over-sensitive, there is a boy who fears to be gentle, to weep.

For every boy for whom competition is the only way to prove his masculinity, there is a girl who is called unfeminine when she competes.

For every girl who throws out her e-z-bake oven, there is a boy who wishes to find one.

For every boy struggling not to let advertising dictate his desires, there is a girl facing the ad industry’s attacks on her self-esteem.

For every girl who takes a step toward her liberation, there is a boy who finds the way to freedom a little easier.

Könsroller begränsar människor och de begränsar framförallt våra barn.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lillly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 11:43:42 följande:
    personlig smak är en sak. men att sitta och säga att pojkar och flickor är olika och att man ska klä sina barn i det som affärerna rekommenderar utan närmare eftertanke eller reflektion och utan att kunna leverera motargument när resten ber om det är en annan sak. Du har ju inte svarat på en enda fråga du fått? är du intresserad av diskussionen? Är du intresserad av att förstå tanken bakom genus och hur könsrollerna påverkar oss?
    Men jag TROR att pojkar och flickor är olika, har väldigt svårt att tro nått annat, har du forskat i ämnet så att du VET att det inte är så då???
    Jag har aldrig sagt att man ska klä sina barn efter va affärerna rekommenderar. Jag menar att det finns nog en anledning om varför det finns sånt som kallas "tjejigt" och "killigt" . 
    Ja kan hålla med om vissa saker när det gäller frågan om könsroller. Men jag tycker inte man behöver gå så långt att man inte kan klä sina döttrar i klänning om man nu tycker det är fint. 
  • Lillly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 11:46:09 följande:
    Tänkvärt: For every girl who is tired of acting weak when she is strong, there is a boy tired of appearing strong when he feels vulnerable. For every boy who is burdened with the constant expectation of knowing everything, there is a girl tired of people not trusting her intelligence. For every girl who is tired of being called over-sensitive, there is a boy who fears to be gentle, to weep. For every boy for whom competition is the only way to prove his masculinity, there is a girl who is called unfeminine when she competes. For every girl who throws out her e-z-bake oven, there is a boy who wishes to find one. For every boy struggling not to let advertising dictate his desires, there is a girl facing the ad industry’s attacks on her self-esteem. For every girl who takes a step toward her liberation, there is a boy who finds the way to freedom a little easier. Könsroller begränsar människor och de begränsar framförallt våra barn.
    Jag tycker kvinnor ska få sina röster hörda även om hon har en rosa klänning på sig eller om hon har jeans eller kostym.
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-21 11:50:43 följande:
    Men jag TROR att pojkar och flickor är olika, har väldigt svårt att tro nått annat, har du forskat i ämnet så att du VET att det inte är så då??? Jag har aldrig sagt att man ska klä sina barn efter va affärerna rekommenderar. Jag menar att det finns nog en anledning om varför det finns sånt som kallas "tjejigt" och "killigt" .  Ja kan hålla med om vissa saker när det gäller frågan om könsroller. Men jag tycker inte man behöver gå så långt att man inte kan klä sina döttrar i klänning om man nu tycker det är fint. 
    jag har läst väldigt mycket böcker och artiklar av människor som har forskat i ämnet. jag har väl tillägnat de senaste 10 åren till att lära mig mer om just genus, könsroller, det sociala arvet, barns utveckling osv.

Jag jobbar dessutom inom förskolan och tampas med just dessa problem (och lösningar) varje dag. Det ingår i mitt jobb att motverka könsroller.

varför vill du inte reflektera över vad dessa skillnader beror på?

---------------------------------------------

Ett boktips (lättläst och skriven för föräldrar) är: "ge ditt barn 100 möjligheter istället för två". Ett måste för alla mammor och pappor.

Boken ger konkreta tipshur man kan bredda rollerna och hur man kan motverka stereotypa mallar. Ett fantastiskt bra verktyg att ta till.

Exempel:

- Uppmuntra flickor att leka i grupp. Berätta att man kan ha flera bästisar. 
    - Undvik "akta!" och "försiktig". Säg istället vad barnet ska göra.
    - Låt barnet stanna hemma vid klädköp.
    - Testa att använda ordet barn istället för hon och han, flicka och pojke; "Hej, vad heter ditt barn?"
    (jag använder ordet kompis)
    - Byt ut ord med negativ klang. Istället för "petig med maten" säg "noggrann med vad h*n äter".
    - Läs in vänskaplig kärlek istället för romantisk.
    - Istället för att tävla med varandra kan man tävla med sig själv.
    - Barn börjar ofta leka på nya sätt med saker om de placeras om. Lägg dockor i legolådan, actionfigurer i dockskåpet osv.
    - Ge leksakerna ny innebörd. Leksaksspisen är utmärkt att blanda cement med.
    - Ta bort kartongen innan du ger barnet leksaken, så blir spisen bara en spis och inte en förklädd tjejleksak.

Boken belyser de genusfällor och krux som finns i vardagen. Allt från hur vi reagerar när pojkar kramas med varandra "Brottas ni?!" till hur man arrangerar leksakerna i barnens rum (och hur vi på så sätt lär barnen HUR man ska leka med vissa leksaker, istället för att erbjuda kreativitet)

Boken tar upp olika förväntningar vi har på flickor och pojkar och hur vi ofta har förutfattade meningar som i sin tur påverkar och formar våra barn; "flickor kan inte leka tre", "kärlek börjar med bråk". Osv.
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-21 11:55:45 följande:
    Jag tycker kvinnor ska få sina röster hörda även om hon har en rosa klänning på sig eller om hon har jeans eller kostym.
    så länge man envisas med att ha olika förväntningar på könen och behandla dem olika så kommer det aldrig bli jämlikt.
  • Lillly
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 11:56:59 följande:
    så länge man envisas med att ha olika förväntningar på könen och behandla dem olika så kommer det aldrig bli jämlikt.
    Jämlika kan dom väl vara även fast dom inte är lika. Jag förstår hur du tänker när jag läser det du skrev. Men jag tycker inte man sk BEHÖVA dra det så långt för att det ska vara jämlikt. 
  • Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 11:56:59 följande:
    Det kommer aldrig bli jämlikt i samhället oavsett vad vi har på oss. Om det nu kan leda till att det blir jämlikt mellan könen. Ja då har vi tusen andra grupper det glipar mellan!
  • Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-21 12:08:25 följande:
    Det kommer aldrig bli jämlikt i samhället oavsett vad vi har på oss. Om det nu kan leda till att det blir jämlikt mellan könen. Ja då har vi tusen andra grupper det glipar mellan!
    det är sant. och förjävligt.

jag antar att man får hoppas på förbättringar iallafall. Människan kommer antagligen alltid leta grupper de kan se ner på eller särbehandla.
  • FridaochSamuel

hmm.. vet inte vad man ska säga. Alla föräldrar får göra precis som de vill om man inte gör nåot väldigt "farligt"/dumt.
    Själv tycker jag att flickor kan va flickor och pojkar pojkar....  Om dom senare i livet väljer att klä sig anorlunda eller vara anorlunda är de helt key, inget jag kommer bry mig om.
    Men förstår bara inte vad det är för fel på rosa till tjejer och blått till killar. Då kan man ju desutom se om de är en tjej eller kille, inte alltid så lätt på barn under tre år :). De är inget fel på att va pojke och inget fel på att va flicka så varför är de så viktigt för vissa att påpeka att deras barn kan va både pojke och flicka?

aja man gör som man vill i vilket fall, inget lifsavgörande beslut.

• Pralin M

Jag har inte läst hela tråden, kom in alldeles för sent för att orka...
    Men jag förstår inte riktigt resonemanget i att överkompensera, det känns lite onaturligt för mig. Sänder det inte motstridiga signaler till barnet? Är det inte bättre att bara försöka behandla barn lika oavsett kön, så långt det går?

Min 3½ åring är försiktig av sig och därför har jag uppmuntrat honom till att våga mer. Däremot är han bra på att uttrycka sina känslor vilket jag uppmuntrar då jag ser det som en bra egenskap. Jag gillar inte HelloKitty så jag vill inte klä honom i det.

Fast kanske är det för att jag har två pojkar som jag inte förstår resonemanget riktigt? Och just vad gäller kläder så känns det inte lika viktigt som att uppmuntra till både "pojk" och "flick" lekar till exempel. Jag klär mina killar i praktiska lekvänliga kläder och bryr mig inte så noga vad det är för färg på dem. Visst, min 11 månaders har en rosa vinteroverall. Men det är för att jag gillar rosa

Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!