• Hormonermedhumör

    Klump i halsen vid ångest/stress - någon som vet varför man får en sådan klump ?

    Klump i halsen vid ångest/stress - någon som vet varför man får en sådan klump ?

  • Svar på tråden Klump i halsen vid ångest/stress - någon som vet varför man får en sådan klump ?
  • Anonym (panik)

    Hej,
    förstår precis vad du menar för jag har samma sak. Svårt att svälja och äta, tappar kilon. Kopplar detta till stress och ångest, någon sorts panik. Dessvärre har jag inte så mycket svar på varför.

  • Hormonermedhumör
    Anonym (panik) skrev 2010-02-20 13:09:36 följande:
    Hej,förstår precis vad du menar för jag har samma sak. Svårt att svälja och äta, tappar kilon. Kopplar detta till stress och ångest, någon sorts panik. Dessvärre har jag inte så mycket svar på varför.
    Har du också besvär med mkt spända muskler ? Vilka ?
  • Anonym (Livsnjutaren)

    Hej, lider av PÅ sen år tillbaka, men numera generell ångest.
    Har ofta klumpen i halsen och jag har fått det förklarat att dte är halsmuskulaturen som delvis spänner isg, samt att det är mkt psykiskt, många tror att det sitter ngt där, men jag är inte helt säker på om det är musklerna som är orsaken, bara att dte är väldigt vanligt samt ofarligt!

    kram

  • Hormonermedhumör
    Anonym (Livsnjutaren) skrev 2010-02-20 13:30:21 följande:
    Hej, lider av PÅ sen år tillbaka, men numera generell ångest.Har ofta klumpen i halsen och jag har fått det förklarat att dte är halsmuskulaturen som delvis spänner isg, samt att det är mkt psykiskt, många tror att det sitter ngt där, men jag är inte helt säker på om det är musklerna som är orsaken, bara att dte är väldigt vanligt samt ofarligt!kram
    Ok. Tack för förklaringen. Lider du själv av spända/hårda hals-och nackmuskler ? Så att det liksom syns utanpå ?
  • Anonym (bolla)

    Jag känner precis likadant. Det var doktor som sa att det är hals- och nackmusklerna som är spända vilket gör att det känns som en klump. säger sig lite själv kanske, men jag får ändå för mig att jag har cancer i strupen osv. jag spyr på denna jävla ångest. fy fan va tråkigt det är....

  • Anonym

    Hej! Jag har haft samma, klump i halsen, strypgrepp över halsen och svårt att andas. Allt på en gång eller något av dem.

    Jag gick till en öron, näsa hals-läkare som tittade ner i halsen med kamera och sa att det ser jättefint ut. Detta blev räddningen för mig. Äntligen kunde jag slappna av.
    Jag gjorde avslappningsövningar varje kväll i 2 veckor och sen försvann det! Nu vet jag vad det är som kommer om det dyker upp och avslappning i hals och nacke hjälper. Massage och sånt.

    Det är jättevanligt med klumpkänsla i halsen vid ångest och/eller spända muskler i halse och nacke. Läkaren sa att han har massor av liknande patienter. Varje dag!

    Lycka till!

  • Hormonermedhumör
    Anonym skrev 2010-02-20 22:33:27 följande:
    Hej! Jag har haft samma, klump i halsen, strypgrepp över halsen och svårt att andas. Allt på en gång eller något av dem. Jag gick till en öron, näsa hals-läkare som tittade ner i halsen med kamera och sa att det ser jättefint ut. Detta blev räddningen för mig. Äntligen kunde jag slappna av. Jag gjorde avslappningsövningar varje kväll i 2 veckor och sen försvann det! Nu vet jag vad det är som kommer om det dyker upp och avslappning i hals och nacke hjälper. Massage och sånt. Det är jättevanligt med klumpkänsla i halsen vid ångest och/eller spända muskler i halse och nacke. Läkaren sa att han har massor av liknande patienter. Varje dag!Lycka till!
    Var dina hals och nackmuskler synbart stela ?

    Vilka övningar gjorde du för att bli av med detta ?
  • Anonym

    Nej, mina muskler var inte synpart stela, men jag kände mig stel. Jag köpte en avslappningscd på nätet, cd-spelare med hörlurar och körde varje kväll när barnen lagt sig. Man går igenom hela kroppen. Spänner, slappnar av, spänner slappnar av. Sen gick jag till naprapat + vanlig rygg/nackmassage ca 4 gånger.

    Lycka till!

  • Anonym (panik)
    Hormonermedhumör skrev 2010-02-20 13:16:14 följande:
    Har du också besvär med mkt spända muskler ? Vilka ?
    Har haft problem med axlarna och har haft någon sorts ryggbesvär (runt skulderbladen)  med nerver som ligger i kläm så att fingrar domnar. Även fötterna domnar ibland... Jag kopplar dock klumpen i halsen till perioder då jag mår psykiskt dåligt... kanske även andra muskelspänningar ökar då...
  • Lilla Lin77

    Jag har också klumpkänsla i halsen ofta och får panik av det i och med att jag har kräkfobi. Jag började bli dålig då jag var mammaldig och vi hade satt mina katter på katthem och avlivat min sambos katt.  Det kom bara över en kväll det här med sväljproblemen. Vi satt och åt middag och så sa min sambo att han hade sett på katthemmets hemsida att mina katter skulle få ett hem.Jag hade så dåligt samvete över vårt beslut att skicka dem dit och dessutom kände jag mig stressad i allmänhet bara av att vara mamma och sambo, så jag fick en räjäl panikångestattack. Jag hyperventilerade och fick nog hjärtklappning. Jag gick ut på vår trapp och satt där ett tag fast det var kallt. Helt plätsligt fick jag enblockering då jag skulle svälja, jag försökte några gånger på kort tid men det gick inte, jätteläskigt!! Det här påverkade min vikt mycket eftersom jag alltid varit väldigt smal så blev jag nu underviktig och vägde mindre än någonsin under min vuxna tid. Jag vägde inte ens 50 kg då jag var höggravid och då hade jag ändå gått upp de kilon som behövdes. Jag mådde inte alls bra psykiskt eftersom jag verkligen vill gå upp i vikt men har svårt att göra det. (Dessutom gick jag ner i vikt då jag ammade i ca. 3 mån). Jag blev hypokondrisk och gick och kollade upp alla krämpor och problem. 
    Jag tog kontakt med en dietist som tanten på BVC hade rekomenderat mig att göra. Hon hjälpte mig att få näringsdrycker från apoteket och energipulver men energidryckerna blev jag sååå himla slemmig i halsen av så pass slemmig att efter ett tag kunde jag dra ut slem som hade en konsistens av typ lim/tapetklister elelr tjockare ur näsan och när jag harklade så kom det inte upp så mycket och jag kunde inte svälja ner det heller. Det var hemst! Jag fick panik av det. Ett tag hade jag svårt att borsta tänderna och jag som dricker te alltid kunde inte ens dricka det ibland. Ibland var det t.o.m. problem med att svälja saliv och att bara vara.

    Vid senare tillfälle skullejag och min sambo till tandläkaren, det gick jättebra när de lagade mång a hål samtidigt på mig. Men när de vid ett annat tillfälle skulle de gjuta en form av mina tänder för en bettskena. Men när jag skulle ligga där med den geggan i munnen så fick jag en så´n panik att jag bara var tvungen att riva ut det ur munnen. Assistenten blev itne så glad och så gjorde vi om det. Tandläkaren sa att jag kunde andas genom näsan men jag kunde inte få tillräckligt med luft tyckte jag och jag gjorde likadant igen.  Jag gick där ifrån gråtandes med besvikelse över mig själv. Jag tror att denna upplevelse fick allt att bli lite värre och jag hoppas att den inte gav mig tandläkarskräck bara!!
    Jag kunde inte äta med min sambo i samma rum eller med min dotter ett tag ens.

    Jag fick KBT och jag pratade med överläkaren på psyk som jobbat med personer med ätstörnignar i 10 år, hon sa att jag var anorektiskt smal. Jag fick Theralén, men jag blev så trött av den fast att jag tog mindre dos än rekomenderat och så domnade jag i munnen av den och det är inte behagligt då man har svårta tt svälja. 
    Jag fick prata med en ny psykolog då den andra slutade men den här nya skulle också sluta fick jag reda på efter några gånger. Jag har fått vänta länge, men å andra sidan fått en härlig sommar vid vår kolonistuga där jag faktiskt har mått bättre och kunant äta mer och lättare, och nu den 17:e Aug ska jag få komma till KS till ångestprogrammet för att få hjälp. Samma dag som jag ska ha första dagen på inskolningen på min dottes förskola.  Äntligen!

    Det här lindandet har gjort min relation till min sambo och min ammma sämre och vårt förhållande står på spel. Jag hoppas verkligen att detta ska gå över för hur ska jag kunna jobba annars elelr fungera normalt i amhället?  Jag  vill kunna äta bland folk igen obehindrat och kunna åka i kollektivtrafiken utan att få klump i halsen och tro att man ska kvävas.  Jag vill helst inte äta mediciner, jag tror ju att detta har med känslolivet och kreativiteten att göra, att man inte får utlopp för det man vill göra elelr känenr och att jag har tappat bort lite av mig själv.  

  • Solros0902

    Hej, jag har också fått en klump i halsen och det känns väldigt svullet, har haft detta i över en vecka nu. Eftersom det är i halsen så får jag ofta panikattacker då det känns extra svullet. Jag har varit hos läkare två gånger men får egentligen ingen hjälp men fick beskedet att det troligtvis hör ihop med stress.

    Jag läste inlägget om att du uppsökt en öron, näsa hals-läkare och fått lite avslappningsövningar som du gjorde varje kväll i två veckor och som hjälpte. Jag skulle väldigt gärna vilja ta del av dessa övningar eller få tips om var jag kan hitta dessa övningar så att min klump i halsen också försvinner.

    Oerhört tacksam för hjälpen!

  • mammakristin

    Jag har haft "klump i halsen känsla" i flera år. Det kommer och går, sitter i olika länge och är olika jobbigt. Ibland känner jag av det nere i bröstet. Nedstämdheten kommer som ett brev på posten när trycket kommer, eller om det är tvärtom....

    Man har undersökt mig med ultraljud och blodprover, då av misstänkt besvär med sköldkörteln. Man har visserligen gjort vissa fynd men inget som förklarar mina besvär. Misstänker mer och mer att stress och oro är orsaken, men oroar mig självfallet för att det skulle va nått annat.

    Måste säga att enkla avslappningsövningar hjälper.

    1. "Tappa hakan" och fokusera på att slappna av i hals, tunga, käke. Brukar blunda och gärna vila huvudet mot nått/sitta bekvämt.

    2. Sakta luta huvudet åt höger och sen vänster, sen framåt och sen bakåt. Upprepa (från 1177)

    Har läst att rysk rot hjälper, men har inte själv provat. Finns på hälsokostaffärer.

    Troligen annat som ska till för mig (livsstilsförändring, terapi el dyl).

    Hejsvejs

  • Solros0902

    Hej och tack så jättemycket för tipsen på övningarna. Ska genast testa dem och försöka att slappna av. Det är väldigt svårt att få hjälp med detta och få lite övningar så jag är jättetacksam.

    Hoppas att "klumpen" försvinner för dig så småningom då det är väldigt påfrestande att hela tiden känna den i halsen.

    Hej och tack!

Svar på tråden Klump i halsen vid ångest/stress - någon som vet varför man får en sådan klump ?