• kattengustav

Gekås vol 14

Finesse skrev 2010-06-20 13:35:57 följande:
    visst har du kollat att den är e-godkänd.. jag tyckte att alla bilbarnstolar såg ut som skräp där och förstår inte alls hur nån kunde köpa sånt. 385:- är hur billigt som helt när dom flesta brukar gå på 2500:-. Följde det med förankringsband oxå?
    Det här är en sådan med hög rygg och dom har man inga förankringsband till. Det är lika dant om du köper dom på coop eller biltema så följer det inte med några sånna heller. Ja, den är godkänd, det står på pappren som följde med när man köpte den, jag tycker den är kanon.
  • kattengustav
    Finesse skrev 2010-06-20 17:32:10 följande:
    ehh.. ok.. alltså en bältestol.. och din dotter var född januari-08?
    Ja, men hon använder den inte än. Vi bara provade den i bilen igår, men sen är hon väldigt stor för att vara 2,5 år. Vi har fortfarande hennes andra bilbarnstol som är frammåtvänd pga. hennes längd. Men vi köpte en så vi har den hemma när hon väl ska använda den.
  • kattengustav
    Finesse skrev 2010-06-20 17:41:16 följande:
    åsså kliver jag ur denna tråd på en gång för jag orkar inte läsa mer... en 2½ KAN INTE vara förlång för att sitta bakåtvänd.. punkt slut!
    Jo, det kan dom. Hon sitter med knäna uppe vid hakan när hon sitter bakåtvänd. Men du vet ju inte hur vårat barn, bilstol och bil ser ut. Men det är din egen åsikt, sen har vi en annan åsikt som lever med barnet varje dag.
  • kattengustav
    Joona skrev 2010-06-20 17:44:20 följande:
    är det en bätlesdyna med rygg ni pratar om? Vad kostade den?

Undrar om nån vet pris på en enkel paraplyvagn, om det finns en enkel, behöver inte vara suflett och så, fick svar på det tidigare men då var den en större paraplyvagn med suflett och båge.
    Ja, det är en bältestol, så det är en bilstol med hög rygg. Tror den kostade 385 kr.
  • kattengustav
    April Mamma skrev 2010-06-20 17:45:46 följande:
    Det finns stolar som en lång 2,5 åring passar i. Vi har en lång son som i dag är 5 år men han åkte bakåt tills han var 4 år. Eller vi bytte ca 1,5 mån innan....men att hellre lite böjda ben än en knäckt nacke...............!!
    När barnet växer så att huvudet är högre upp än stolen så är det dags att byta stol, det har inget med åldern att göra. I vissa fall så har det det också, men stolen ger inget skydd om barnets huvud är över kanten på bilstolen.
  • kattengustav
    Finesse skrev 2010-06-20 17:46:34 följande:
    Skyll dig själv om din dotter bryter nacken ifall ni skulle krocka.. speciellt när ni åker till Ullared där vägarna inte alls var speciellt bra och det var väldigt mkt trafik!

Min dotter är 95 cm lång och väger nästan 15 kg.. hon kan lätt sitta bakåtvänd i FLERA år till.. Eftersom det är FEM ggr säkrare..
    Men lilla vän, vilken väg åker ni till Ullared? Det var mina föräldrar som köpte den om du missade att läsa det. Sen har jag 2 barn till som använder lika dana stolar och den minsta har använt sin sen hon var 3 och det har inget varit några problem. Men du vet inte hur min körförmåga är när jag kör bil. Har man barn i bilen så kör man väldigt lungt så att det inte SKA hända någon olycka. Nu tycker jag du helt har kommit ifrån denna trådens syfte. Du får väl starta en egen tråd. Jag vet många som har sina barn som är 2,5-3 år frammåt vända.
  • kattengustav
    April Mamma skrev 2010-06-20 17:54:28 följande:
    Jo, det har med åldern att göra. Det är rek att barn ska åka bakåt så länge som möjligt MEN att tidigast vända dem framåt vid 4år. Då beräknas deras nacke osv klara påfrestningarna som tex en krock.
    Det finns ju massor av olika modeller av bakåtvända stolar som längre barn kan sitta i.
    Kanske inte på Gekås men på riktiga barnbutiker osv.
    Hur lång är eran dotter?
    Hon ligger runt 102 cm lång, och den stolen vi har till henne nu är köpt på babyproffsen.Dom första barnstolarna har jag inte köpt på gekås.Men förstår inte vad detta har med min information om priset på en bältestol på gekås?
  • kattengustav
    Finesse skrev 2010-06-20 17:58:03 följande:
    väg 153 som går genom Ullared tycker inte jag var den bästa vägen.. det var smalt å VÄLDIGT mkt trafik och lastbilar.. sen spelar det ingen roll hur DU kör.. tänk på att det kan finnas sånna som inte kör lika bra som du efter vägarna. Och visst blev det ot.. men du är välkommen in i denna tråd. www.familjeliv.se/Forum-3-28/m50517761.html rösta gärna..
    Men då kör du en helt annan väg mot vad jag gör. För den vägen blir en stor omväg för våran del att åka den vägen.
  • kattengustav
    lolo21 skrev 2010-10-26 08:17:47 följande:
    Är det någon som har bild på barbapappa-sittsäcken?

I december, runt tredje advent, tror ni det är massor med folk då? Tänkte åka nu, men det är ju både lön och höstlov, så det får vänta lite..

Babygrejer, brukar det finnas mycket? Behöver madrasser, åkpåse, flaskor.. allt som en nyföding kan behöva:)

Och så julklappar till sonen, såg att de hade handy-manny verktyg, hoppas de finns när vi åker. Nån som vet om de har mkt Toy Story saker?
    I lördags hade dom ganska mycket saker från toy story. Tror det mesta finns som du räknade upp bland babygrejerna.
  • kattengustav
    TvåBusar skrev 2010-10-26 14:39:40 följande:
    Vi åker oxå, drar iväg vid 04.30 tiden *gäsp* Hoppas på bra väglag och lagomt med folk så man kan röra sig iaf:)

Ser framemot att fynda!!!
    Ta det försiktigt när ni kör, för det kan vara halt på vägarna. Bor inte så långt där ifrån så det är nog ungefär lika dana vägar där som här.
Svar på tråden Gekås vol 14