• Stinky

Svenska barn ouppfostrade?

I senaste numret av tidningen "Mama" ställdes denna fråga, då bl.a. utländska utländska guideböcker och den äldre delen av den svenska befolkningen tycker det.

Nu är jag nyfiken på vad just du tycker i den här frågan. 
    Själv tycker jag att det ligger en viss sanning i påståendet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?
  • FannyGioia

Ja, mot sina föräldrar.

Let the monsters see you smile. Let them see you smiling.
  • Dr Mupp
    parvati skrev 2010-02-22 00:09:29 följande:
    Vad är skillnaden då? Att man inte ska slå barn eller inte lyssna på deras åsikter är jag helt med på. Synas och höras verkar för många vara att barn ska få springa runt och skrika och förstöra saker.
    Fri från uppfostran =  de får göra precis som det vill utan att nån säger till nångång.

Fri uppfostran  = Vi som föräldrar guidar och visar hur man bör uppföra sig. Men vi straffar inte. Ingen time-out, ingen indragen veckopeng osv.

Och ja våra barn vet hur man ska uppföra sig.
  • TwistedSister
    Dr Mupp skrev 2010-02-22 00:04:16 följande:
    Vi kör fri uppfostran, det betyder inte att våra barn är fria från uppfostran. Skilj på fri fostran och fri från fostran. Nej jag tycker inte svenska barn är mer ouppfostrade än andra. Däremot får svenska barn både synas och höras och vi lyssnar på dem och deras åsikter istället för att ge dem stryk.
    Men på vilket sätt? För har hört många som säger att de kör med fri uppfostran fast det är inte alls som den fria uppfostran man tänker på, som mina barns pappa "utsattes för" som barn. Då fick alla barnen en nyckel om halsen och sprang ute från morgon till kväll och ingen visste vart de var eller vad de gjorde och jag kan lova att mina barns farmor är chockad när hon fått höra vad de egentligen höll på med då ungarna. Det var något som mest skapade otrygghet hos barnen och ser inget positivt i den form av uppfostran (eller brist på). Så undrar varför du ändå väljer det ordet att benämna din form av uppfostran, när det inte är samma. Man kunde välja ett annat ord som inte redan betyder nåt och skapar negativa associationer hos de flesta (?)
  • TwistedSister
    Dr Mupp skrev 2010-02-22 00:13:29 följande:
    Fri från uppfostran =  de får göra precis som det vill utan att nån säger till nångång.Fri uppfostran  = Vi som föräldrar guidar och visar hur man bör uppföra sig. Men vi straffar inte. Ingen time-out, ingen indragen veckopeng osv. Och ja våra barn vet hur man ska uppföra sig.
    Men så gör jag med och i princip alla jag känner men vi kallar inte det fri uppfostran. Alla gör så, det är bara galningar och extremfall som kör med time out och såna straff, eller? Har iaf aldrig träffat någon som öppet erkänner att de sysslar med sånt, jo en, men han är amerikan.
  • parvati

Nu har det ju pratats mycket om curling-föräldrar och det är ju också att man som förälder inte ser sin roll i hur man vägleder och lär sina barn socialt samspel, ta ansvar och så vidare.

• Dr Mupp
    TwistedSister skrev 2010-02-22 00:17:21 följande:
    Men så gör jag med och i princip alla jag känner men vi kallar inte det fri uppfostran. Alla gör så, det är bara galningar och extremfall som kör med time out och såna straff, eller? Har iaf aldrig träffat någon som öppet erkänner att de sysslar med sånt, jo en, men han är amerikan.
    Nästan alla vi känner kör med straff i form utan indragen veckopeng, ingdragen bolli, skickas på rummet, time-out osv.
  • TwistedSister
    Dr Mupp skrev 2010-02-22 00:18:36 följande:
    Nästan alla vi känner kör med straff i form utan indragen veckopeng, ingdragen bolli, skickas på rummet, time-out osv.
    Okej vi lever nog i olika verkligheter, parallella universum eller nåt
    Vad märkligt. Hur motiverar de det?
  • Platano

Inte ouppfostrade, men blygare, mer tillbakadragna , och mindre sociala än tex mexikanska barn (bor i mexico) Jag upplever ofta det så iallfall Upplever barnen här som mer hjälpsamma, mer respektfulla och omhändertagande av både andra barn och vuxna. Även nöjdade och gladare,hör sällan barn här vara missnöjda (som de visar) Men så får man ju tänka på att man lever helt annorlunda socialt här än vad man gör i sverige, så barnen vänjer ju sig vid något annat redan frånbörjan.

• Stinky
    Linda1976 skrev 2010-02-21 23:58:12 följande:
    Ja, till viss del. Inte alla, men för stor andel. Gapiga, skrikiga och tar för mycket plats på allt från flygplan, caféer, affärer.... Lata, flata föräldrar som inte sätter gränser, och förväntar sig att förskola/skola ska ta ansvaret, urk.
    Du satte ord på mina tankar på ett bra sätt, så jag ska inte upprepa det du skrev.
    Nåt som jag också stör mig på, är alla dessa föräldrar som blir skitsura om deras ungar gör något fel och man säger åt ungen. Tar de inte ansvar för ungen, får väl en annan vuxen gå in och visa med hela handen! Jag tycker det är JÄTTEBRA med vuxna som visar att de faktiskt bryr sig!
  • Dr Mupp
    TwistedSister skrev 2010-02-22 00:22:24 följande:
    Okej vi lever nog i olika verkligheter, parallella universum eller nåt Vad märkligt. Hur motiverar de det?
    De anser att det är normal uppfostran.
Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?