• Stinky

Svenska barn ouppfostrade?

I senaste numret av tidningen "Mama" ställdes denna fråga, då bl.a. utländska utländska guideböcker och den äldre delen av den svenska befolkningen tycker det.

Nu är jag nyfiken på vad just du tycker i den här frågan. 
    Själv tycker jag att det ligger en viss sanning i påståendet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?
  • Mei

Nej. Men svenska barn är nog inte lika väldresserade. Men det tycker jag inte att man behöver sträva efter heller. Särskilt inte eftersom det finns ett stort mått av ögontjäneri i sådant.

Barn som bemöts med respekt bemöter andra med respekt.
    Barn som har fått sina gränser respekterade har lättare att se och respektera andras.
    Barn som får sina känslor erkända har lättare att uppmärksamma och sätta ord på sina känslor och har bättre självkänsla.
    Barn vill passa in och vara omtyckta, accepteras av familj och kompisar. Dvs de har en stor kapacitet att ta efter och lära sig hur det funkar. Om vi människor inte hade det hade vi dött ut för länge sen. Om vi var helt beroende av att vuxna skulle lära ut allt till oss så hade det blivit katastrof. Barn lär sig själva, det de behöver veta. Men det går runt en massa vuxna som tror att de håller på att lära barn lärdomen X utan att förstå att barnen istället lär sig Y, om hur vuxna fungerar och om sitt eget värde.

• CHARLATAN

Kan inte säga hur barn i andra länder beter sig, men alla de gånger jag hört ungar skrika fitta, hora m.m. till varandra, äldre barn och lärare på låg- och mellanstadieskolgårdar fick mig att rösta ja.

MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Matillin
    Knytt1 skrev 2010-02-22 09:46:46 följande:
    Det finns generellt en uppfattning om att "barn har alltid rätt", inte uttalad, men underförstått. Detta gör att många vuxna inte vågar sätta gränser av rädsla för att "kränka" barnen.Resultatet blir gapiga, egoistiska och olyckliga barn.Det är inte farligt att bli osams med sitt barn, de slutar inte älska en för det!
    Jag det är bara ta en titt in i klassrummen idag för att se att det verkligen är så
  • Knytt1
    Matillin skrev 2010-02-22 09:52:59 följande:
    Jag det är bara ta en titt in i klassrummen idag för att se att det verkligen är så
    Haha! Ja, häromdagen blev jag tillsagd av en kille i sexan att jag var taskig mot honom när jag förklarade att han nog inte skulle uppnå målen i mitt ämne om han inte la på en rem. WTF?
  • Mei
    CHARLATAN skrev 2010-02-22 09:51:56 följande:
    Kan inte säga hur barn i andra länder beter sig, men alla de gånger jag hört ungar skrika fitta, hora m.m. till varandra, äldre barn och lärare på låg- och mellanstadieskolgårdar fick mig att rösta ja.
    Frågan är om man vill definiera det som bristande uppfostran som i hårdare tag eller om det är ett helt vuxensamhälle som kapitulerat när det gäller helt sjävlklara saker, som att hindra barn/ungdomar och vuxna från att vara elaka/oförskämda mot varandra.
  • Bedan
    Knytt1 skrev 2010-02-22 09:56:41 följande:
    Haha! Ja, häromdagen blev jag tillsagd av en kille i sexan att jag var taskig mot honom när jag förklarade att han nog inte skulle uppnå målen i mitt ämne om han inte la på en rem. WTF?
    Meh, jag förstår honom! ORÄTTVIST JU! Det finns säkert de barnen som uppfyller målen med råge i klassen och då ska han väl ha SAMMA omdöme! Allt annat är taskigt! {#lang_emotions_laughing}
  • TyskMamma

Svenska barn är inte dresserade som barn i andra länder.
    Men jag skulle ändå påstå att mina barn är väluppfostrade och var några dumma auktoritära barnagare säger, det skiter jag i. Mina barn säger hej, snälla,tack och hejdå. Min "stora"tar väl hand om sin lillebror, visar medkänsla och har (så mycket en fyraåring kan ha) tålamod och lugn. Och disciplin får mina barn, men dressyr är jag inte mycket för och då får de där barnagarna i andra länder lungt tycka att mina barn är ouppfostrade. Hellre disciplin med kärlek än dressyr med hård hand. Jag har barn hemma och inga hundar!

• Matillin
    Knytt1 skrev 2010-02-22 09:56:41 följande:
    Ja det är väl bara ett exempel av många antar jag.
    Min man är lärare och har jobbat som det i 10 år, och han funderar på att sluta 
    Jag är imponerad av alla som klarar av att jobba som lärare idag.
    Jag skulle aldrig ens fundera på att välja det som karriär efter alla lärare jag pratat med
  • Knytt1
    Bedan skrev 2010-02-22 09:59:36 följande:
    Meh, jag förstår honom! ORÄTTVIST JU! Det finns säkert de barnen som uppfyller målen med råge i klassen och då ska han väl ha SAMMA omdöme! Allt annat är taskigt!
    Det känns som att man inte ens får ANTYDA att barn har några brister, för då KRÄNKER man dem..
    Men det skiter jag i!
  • Mei
    Matillin skrev 2010-02-22 10:02:17 följande:
    Ja det är väl bara ett exempel av många antar jag.Min man är lärare och har jobbat som det i 10 år, och han funderar på att sluta  Jag är imponerad av alla som klarar av att jobba som lärare idag.Jag skulle aldrig ens fundera på att välja det som karriär efter alla lärare jag pratat med
    Och jag som önksar att jag blivit lärare istället.
Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?