• Stinky

Svenska barn ouppfostrade?

I senaste numret av tidningen "Mama" ställdes denna fråga, då bl.a. utländska utländska guideböcker och den äldre delen av den svenska befolkningen tycker det.

Nu är jag nyfiken på vad just du tycker i den här frågan. 
    Själv tycker jag att det ligger en viss sanning i påståendet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?
  • Tonx
    Stinky skrev 2010-02-22 00:43:32 följande:
    Nej, och det är nästan lika irriterande som föräldrar som bara tittar på.
  • Tonx
    parvati skrev 2010-02-22 00:46:13 följande:
    Ja men det är ju sånt jag blir galen på Varför i helskotta låter man sina barn lära sig att sånt är okej? Tyvärr i sådana lägen kan jag bli jättearg om jag inte får någon respons hos föräldern.
    Ja, det var ju det jag blev. Jag är sjukt impulsiv, och sa några väldigt otrevliga saker.
  • parvati
    TwistedSister skrev 2010-02-22 00:45:15 följande:
    Jo vi har väl lite särskilda problem. Men iaf jag tänkte på timeout som i ett straff, som i nannyprogrammen typ. Sen finns ju den andra sorten som du säger, när min son får ett utbrott så ger jag honom en timeout kan man säga i och med att jag backar undan tills han lugnat ner sig för jag vet att det jag säger just då har han ändå ingen möjlighet att ta in i det tillståndet och det mer ger näring åt hans ilska, då han blir frustrerad av att inte förstå, eller inte klara av att göra det jag ber honom om. Det är ju inget "gå in på ditt rum" eller "nu ska du sitta på den här stolen". Belöningar tror jag kan vara jättebra, något konkret att se på att såhär mycket har jag gjort bra (fått många pluppar). Men som sagt det handlar ju om när man har särskilda svårigheter, inte för varenda barn. Barn som har svårt att göra rätt får ju ofta höra mycket negativt och då blir det ju så viktigt att man verkligen uppmärksammar det som ändå blir rätt, annars är ju risk för att självförtroendet stryker med.
    Fast jag tror att vi överlag är ganska dåliga både på att ge positiv förstärkning men absolut barn med funktionshinder som gör de utåtagerande eller väldigt livliga får ofta väldigt mycka negativa förstärkningar. Som förälder eller personal bölir man trött och ser bara svart då gäller det att vända.

När barn slåss så måste man ändå regera och genast få de att sluta ta bort barnet från situationen. Men jag har varit med om det Tonx beskriver när föräldrarna bara står brevid och ser helt apatiska ut eller bara-Ja lilla Kalle han är ju så livlig. Jag tro inte alla de barnen har npf heller.
  • TwistedSister
    parvati skrev 2010-02-22 00:54:11 följande:
    Fast jag tror att vi överlag är ganska dåliga både på att ge positiv förstärkning men absolut barn med funktionshinder som gör de utåtagerande eller väldigt livliga får ofta väldigt mycka negativa förstärkningar. Som förälder eller personal bölir man trött och ser bara svart då gäller det att vända.När barn slåss så måste man ändå regera och genast få de att sluta ta bort barnet från situationen. Men jag har varit med om det Tonx beskriver när föräldrarna bara står brevid och ser helt apatiska ut eller bara-Ja lilla Kalle han är ju så livlig. Jag tro inte alla de barnen har npf heller.
    Men om man är med lite så hinner man de allra flesta gånger ingripa innan det går så långt att barnet slåss. Man behöver inte alls slåss för att man är livlig tror det är mer frustration i att inte riktigt ha tillgång till de sociala regler och koder som hjälper oss att lösa en konflikt. För att då återknyta lite till det som Lövet sa (om jag minns rätt, skjut mig om jag tar fel) de flesta av våra barn spenderar förskräckligt mycket tid på institutioner med många andra barn och pedagoger. Det jag har märkt skillnad då jag haft min son på en vanlig kommunal föskola med över 20 barn, och sedan på en resursförskola med färre barn och fler pedagoger, är att på den första förskolan hann pedagogerna ofta inte ingripa i konflikter innan slagsmålet redan var ett faktum. Då står ofta ord mot ord, de vuxna har inte vart med från början och vet inte vad som hänt. Det är svårt att lösa konflikten "i efterhand" utan all information och oavsett lösning känner ofta det ena eller båda barnen sig orättvist behandlade.

På resursförskolan fanns en pedagog med i varje rum, i varje lek. Hörde alla konflikter från start och visste vad det handlade om. Kunde finnas till hands och hjälpa barnen när de missförstod varandra, kunde ställa frågor som hjälpte barnen att hitta en lösning på konflikten. Och vilken skillnad det var på stämningen i dessa olika barngrupper!
  • parvati
    TwistedSister skrev 2010-02-22 01:18:59 följande:
    Men om man är med lite så hinner man de allra flesta gånger ingripa innan det går så långt att barnet slåss. Man behöver inte alls slåss för att man är livlig tror det är mer frustration i att inte riktigt ha tillgång till de sociala regler och koder som hjälper oss att lösa en konflikt. För att då återknyta lite till det som Lövet sa (om jag minns rätt, skjut mig om jag tar fel) de flesta av våra barn spenderar förskräckligt mycket tid på institutioner med många andra barn och pedagoger. Det jag har märkt skillnad då jag haft min son på en vanlig kommunal föskola med över 20 barn, och sedan på en resursförskola med färre barn och fler pedagoger, är att på den första förskolan hann pedagogerna ofta inte ingripa i konflikter innan slagsmålet redan var ett faktum. Då står ofta ord mot ord, de vuxna har inte vart med från början och vet inte vad som hänt. Det är svårt att lösa konflikten "i efterhand" utan all information och oavsett lösning känner ofta det ena eller båda barnen sig orättvist behandlade. På resursförskolan fanns en pedagog med i varje rum, i varje lek. Hörde alla konflikter från start och visste vad det handlade om. Kunde finnas till hands och hjälpa barnen när de missförstod varandra, kunde ställa frågor som hjälpte barnen att hitta en lösning på konflikten. Och vilken skillnad det var på stämningen i dessa olika barngrupper!
    Absolut att förekomma är bäst och är det riktigt små barn så funkar ju avleda bäst. Det behövs många vuxna 14 barn på en småbarsavdelning och två pedagoger tror jag är måttet i Stockholm och det är ju på tok för litet och i skolan ska de lösa konflikter själv(vilket man inte kan som barn tycker jag). Ush ja
  • Jossan90

vilka barn/ungdomar är det som förstör mest i detta samhälle! råna andra osv inte är många av dem svenska barn!

• Jossan90

det jag menar är att i andra länder så slår många sina barn, klart barnen blir våldsamma och tror att det rätt att slå andra eller råna osv..
    det kallar jag dålig uppfostran..
    klanka inte ner på svensk uppfostran.

• hannis

Jo det kan jag nog hålla med om. Inte alla barn såklart men många svenska föräldrar verkar ha svårt att sätta gränser och det är lite inne nu att sätta barnen främst och bara tänka på barnen och göra allt för sina barn. Många barn i Sverige är extremt curlade av sina föräldrar och det leder till vad jag anser är ouppfostrade och bortskämda barn.

• Emmeliina

jag tycker nåt helt annat næmligen... att det finns snorungar i alla nationaliteter.. precis som det finns værldens ænglar inom alla nationaliteter.. tror inte det e nåt speciellt svenskt. Man kan inte skylla på nån annan æn førældrarna, oftast iaf..

• unik89

bara för att en tidning skriver att svenska barn är ouppfostrade så behöver det inte stämma...jag har sett och hört om barn från alla möjliga länder som är ouppfostrade...

Svar på tråden Svenska barn ouppfostrade?