• Anonym (Ledsen)

Uretrit

Fick diagnosen uretrit (urinrörskatarr) idag, någon som upplevt detta & vet vad man ska göra för att bli av med det??? Känner mig så ledsen! :(

• Svar på tråden Uretrit
  • sirisdotter

Fick du inga goda råd ens? 

(innan bakterier blev resistenta fick man alltid antibiotika eller sulfa - kanske är samma sak).
    Nu ska man dricka, dricka, dricka;  tranbärsjuice t ex.

• Anonym (Ledsen)

Det enda rådet jag fick var att inte tvätta mig för mycket i underlivet?! 

Så det är det som är tricket alltså, att dricka mycket surt?
    Har du haft uretrit Sirisdotter? Hur blev du av med det?

• sirisdotter

Har haft många problem med urinvägarna tidigare. Förr fick man en dunderkur (Sulfapral) som simsalabim tog bort trängningarna och svedan.
    Den medicinen är nog förbjuden nu, kanske gav för mycket biverkningar.

De senaste  åren har jag ibland fått annan medicin, som börjar på T - inte alls lika effektiv.  En väninna fick inte komma  till akuten förrän hon kissade blod - fick samma medicin på T - och det dröjde länge innan hon blev av med besvären.  Hon tyckte det lindrade att dricka öl, tror inte sjukvården rekommenderar öl.

Just det, dricka surt och dricka mycket, så att det blir snabb genomströmning i systemet!

Tvätta sig med alkalisk tvål ska man undvika.

Det finns något som kallas "smekmånadsuritrit" - där mekanisk retning är boven/försämrar situationen.  Drabbades av det längst ut i Stockholms skärgård under segling med gammal träbåt (=utan dusch).

Som drabbat har man svårt att skilja på urinvägs- och urinrörsinfektion.  Ibland tar vårdcentralen odling för att ta reda på vilken bot man ska sätta in - ibland chansar läkaren och skriver ut den antibiotika som för tillfället gäller.

Med risk att någon sjukvårdsutbildad och erfaren ser en massa fel skickar jag det här.

Hoppas du blir bra snart!

• Anonym (Ledsen)

Läkaren nämnde något om det här med smekmånadsuretrit, har nämligen precis träffat en ny kille & det har blivit en hel del sex! Ska man avstå från sex nu med andra ord? :(

Men alltså, finns det ingen medicin som hjälper? Som mot urinvägsinfektion? Antibiotika eller så? Är det bara dricka mycket & surt som gäller liksom?

Känner mig så grymt deppig, TACK för att du svarar & bryr dig! Betyder mycket!!!

• Anonym (Ledsen)

Puff         

• sirisdotter

Googlade lite för din räkning på uretrit igår.  Hemmets journals frågespalt fick jag träff på, du kanske ska leta fram det svaret.  Känner mig lite på hal is, dels för jag sluppit dessa problem länge nu, dels för att jag inte har den allra minsta medicinska utbildning. Där står bl a att man kan anpassa sexlivet under tiden problemen kvarstår.

• Längtan82

Hej!

jag har haft problem med urinvägarna sedan jag var 15 år, jag är nu 27. Jag har aldrig fått någon diagnos men jag tror själv att det är kronisk uretrit jag har för symtomen stämmer så bra in på mig.

Symptomen på uretrit är oftast trängningsbesvär, smärtor och krampliknande känningar i urinröret och/eller urinblåsan. Smärtorna kan röra sig i hela buken men är oftast som starkast vid urinrörets mynning vilket gör det svårt att exempelvis genomföra samlag eller cykla då beröringen är mycket obehaglig och smärtsam. Vissa kvinnor upplever svidande och brännande känslor i hela underlivet i samband med uretrit.

Jag har läst en del på internet och tyvärr verkar det inte finnas någon direkt behandling mot uretrit. Jag har lärt mig att leva med det men jag hoppas ju såklart att forskningen ska gå framåt. Jag har provat antibiotika, jag har fått mina urinrör spolade men det har inte hjälpt. Så nu väntar jag på att någon ny behandling ska komma.

hoppas du mår bättre!!

• Anonym (Ledsen)

TACK för ditt svar & vad gullig du är som googlat för min skull :) Ska genast kika in på frågespalten & se vad där står! Tack ännu en gång!

sirisdotter skrev 2010-02-23 20:46:09 följande:
    Googlade lite för din räkning på uretrit igår.  Hemmets journals frågespalt fick jag träff på, du kanske ska leta fram det svaret.  Känner mig lite på hal is, dels för jag sluppit dessa problem länge nu, dels för att jag inte har den allra minsta medicinska utbildning. Där står bl a att man kan anpassa sexlivet under tiden problemen kvarstår.
  • Anonym (Ledsen)

Vad jobbigt att du också har dessa problem Hur yttrar det sig för dig? Kan du ha sex?

Jag mår väl sådär, hinkat lingon & tranbärsdricka men jag vet inte om det hjälper direkt... Känns så himla, himla deppigt!

Längtan82 skrev 2010-02-24 00:33:49 följande:
    Hej! jag har haft problem med urinvägarna sedan jag var 15 år, jag är nu 27. Jag har aldrig fått någon diagnos men jag tror själv att det är kronisk uretrit jag har för symtomen stämmer så bra in på mig. Symptomen på uretrit är oftast trängningsbesvär, smärtor och krampliknande känningar i urinröret och/eller urinblåsan. Smärtorna kan röra sig i hela buken men är oftast som starkast vid urinrörets mynning vilket gör det svårt att exempelvis genomföra samlag eller cykla då beröringen är mycket obehaglig och smärtsam. Vissa kvinnor upplever svidande och brännande känslor i hela underlivet i samband med uretrit. Jag har läst en del på internet och tyvärr verkar det inte finnas någon direkt behandling mot uretrit. Jag har lärt mig att leva med det men jag hoppas ju såklart att forskningen ska gå framåt. Jag har provat antibiotika, jag har fått mina urinrör spolade men det har inte hjälpt. Så nu väntar jag på att någon ny behandling ska komma. hoppas du mår bättre!!
  • Anonym (Ledsen)

Puff igen!

Svar på tråden Uretrit