• Anonym (Ledsen)

Uretrit

Fick diagnosen uretrit (urinrörskatarr) idag, någon som upplevt detta & vet vad man ska göra för att bli av med det??? Känner mig så ledsen! :(

• Svar på tråden Uretrit
  • Anonym (Ledsen)
    sirisdotter skrev 2010-03-11 19:36:14 följande:
    Sambandet med p-piller är inget jag snappat upp tidigare.  Och jag åt p-piller MÅNGA år,  och absolut när jag drabbades första gången. Sedan "skulle"  man äta östrogen under klimakteriet.  Vem vet? När jag fick smekmånadsuretrit var inga (konstgjorda)  hormoner inblandade. 
    Hur blev det av med smekmånadsuretriten & hur länge höll den i sig? Börjar bli gaaaalen!!!
  • Anonym (Ledsen)
    Rosielou skrev 2010-03-11 19:44:54 följande:
    Jag har inga bevis för att p-piller har triggat din uretrit men jag har läst att för flera har så varit fallet. Jag skulle sluta med dom och se om det hjälper.  Se till att få komma till en urolog och så du kan få en riktig diagnos ställd. Då får du göra en cystoskopi (dom går in med ett instrument i urinröret/blåsan) då kan dom se om det är inflammerat. Ingen skön undersökning men du blir bedövad och jag tyckte att det var skönt att få ett riktigt besked.  Hur länge har du haft besvär?
    Äter inte p-piller längre, slutade efter bara en månad då jag mådde dåligt av dom i övrigt!

Undersökningen låter hemskt obehaglig men måste man så måste man ju såklart... Ska höra vad dom säger på gyn på måndag & så får jag se vad nästa steg blir!
    Har haft dessa besvär i ca 9 veckor!

Här kommer en jätteintim fråga & du behöver såklart inte svara om du inte vill, är du också röd vid urinrörsmynningen?
  • sirisdotter
    Anonym (Ledsen) skrev 2010-03-11 21:52:57 följande:
    Hur blev det av med smekmånadsuretriten & hur länge höll den i sig? Börjar bli gaaaalen!!!
    Tja,  en kompis som är läkare skrev ut något av de nu försvunna preparaten,  som vad jag minns hjälpte den gången.  Kanske fanns Sulfapral kvar då, en dundermedicin, som jag tror förbjöds sedan.

Har svagt minne av penslingar av urinröret hos stans privata gynekolog - någon annan nämner det.  Det var snarare under östrogenperioden, tror knappast det var cortison - och experimentet avbröts på gynokologens initiativ efter ett par försök, som inte gav något resultat.
  • Rosielou

Jag vet inte ska kolla Men jag antar det eftersom urologen sa att jag var inflammerad i urinröret. Det här är riktigt tufft, jag har inte lust med någonting, vill bara ligga på soffan. Mår inte direkt bättre efter att ha läst all negativ info på nätet heller. 

Har du ont hela tiden? Värme hjälper mig när det är som värst.
  • Anonym (Ledsen)
    Rosielou skrev 2010-03-11 22:55:47 följande:
    Jag vet inte ska kolla Men jag antar det eftersom urologen sa att jag var inflammerad i urinröret. Det här är riktigt tufft, jag har inte lust med någonting, vill bara ligga på soffan. Mår inte direkt bättre efter att ha läst all negativ info på nätet heller.  Har du ont hela tiden? Värme hjälper mig när det är som värst.
    Jag vet, man tappar lusten & glädjen till allt när man mår såhär, känns pest! & precis som du skriver så blir man ju inte direkt mer positiv av att läsa om det här på nätet

Jag har ont mer eller mindre hela tiden plus att jag har den där brännande känslan i underlivet, är riktigt obehagligt! Tycker också att det känns skönt med värme när det är som värst, vetekudden är min bästa vän då!

Gjorde det ont att få kortisonbehandligen?
  • Anonym (Ledsen)
    sirisdotter skrev 2010-03-11 22:28:00 följande:
    Tja,  en kompis som är läkare skrev ut något av de nu försvunna preparaten,  som vad jag minns hjälpte den gången.  Kanske fanns Sulfapral kvar då, en dundermedicin, som jag tror förbjöds sedan. Har svagt minne av penslingar av urinröret hos stans privata gynekolog - någon annan nämner det.  Det var snarare under östrogenperioden, tror knappast det var cortison - och experimentet avbröts på gynokologens initiativ efter ett par försök, som inte gav något resultat.
    Ok, tack sirisdotter! Får se vad dom säger på gyn på måndag... Inte för att jag tror att jag får någon medicin men men... Detta gör mig knäpp!
  • Rosielou

När jag fick min kortisonbehandling som var den första så gjorde han först cystoskopin. Vilket gjorde att det blev dubbla ingrepp. Det gjorde ont, det sved när jag kissade och det värkte mer efteråt. Jag tror att det var cystoskopin som bidrog till smärtan för urologen sa att nästa gång då jag bara ska få kortison så blir det mycket lättare. 

Jag vill inte skrämma dig ang undersökningen, man får bedövning men det svider. Samtidigt så är man ju van vid det och jag tyckte det var skönt att få ett besked. Något som måste göras helt enkelt. Om jag klarade det så klarar du det, jag har ju dessutom en stor mage som trycker på Vilken stad bor du i?
  • Anonym (Ledsen)
    Rosielou skrev 2010-03-12 12:42:53 följande:
    När jag fick min kortisonbehandling som var den första så gjorde han först cystoskopin. Vilket gjorde att det blev dubbla ingrepp. Det gjorde ont, det sved när jag kissade och det värkte mer efteråt. Jag tror att det var cystoskopin som bidrog till smärtan för urologen sa att nästa gång då jag bara ska få kortison så blir det mycket lättare.  Jag vill inte skrämma dig ang undersökningen, man får bedövning men det svider. Samtidigt så är man ju van vid det och jag tyckte det var skönt att få ett besked. Något som måste göras helt enkelt. Om jag klarade det så klarar du det, jag har ju dessutom en stor mage som trycker på Vilken stad bor du i?
    Huuu, låter inget vidare! Tack för din peppning!
    Hur många sådana behandlingar ska du göra & har det hjälpt?

Jag bor i Helsingborg! Vart bor du?
  • Rosielou

Som sagt undersökningen är inget i jämförelse med den här skiten. Jag bor i sthlm, se till att du får träffa en urolog. Jag har gjort en behandling och har två till inbokade. Vi får se om det behövs fler.

Svar på tråden Uretrit