Inlägg från: 2timearound |Visa alla inlägg
  • 2timearound

The return of the Lolilla

Semper Idem skrev 2010-08-27 10:55:27 följande:
    Jag tror du har rätt i allmänhet. Men jag tror det finns fall där det inte behöver vara så

*lägger huvudet på huggkubben*
    *låter klingan falla*

En lag ger inte utrymme till enskilda tolkningar. Vem ska göra den tolkningen? Vem ska bedöma vem som är redo och inte? Hur ska man avgöra om någon blev våldtagen eller inte? Därför är en lag generell, för att skydda dem som behöver skydd. Dessa unga flickor behöver män som skyddar dem mot sig själva och en för tidig debut. Bli en av dem och ställ upp för våra unga blivande kvinnor!  
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... even if you win, you're still retarded.
  • 2timearound
    M C skrev 2010-08-27 10:59:29 följande:
    En fd kamrat till mig träffade sin kärlek som 14åring. Han var då 19 och i mina ögon en äcklig gammal gubbe. TYckte då det var skitsnuskigt.
    För mig känns inte 19 så farligt. Han kanske inte var så mogen och de är fortfarande tonåringar båda två. Det skulle kunna vara ett gränsfall för mig faktiskt. Jag går igång på 35 + arna som vill knulla underåriga och skylla på att det ju var hon som ville........
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... even if you win, you're still retarded.
  • 2timearound
    Ökänd skrev 2010-08-27 11:02:24 följande:
    Mannen gör fel, inget snack om saken. Det innebär dock inte att tjejen inte kan vara galet kåt och vilja göra detta. Att hon sen får veta att hon blivit våldtagen tror jag kan vara mer förödande än sexakten som sådan någonsin. Samhällets syn på exempelvis sex eller prostitution tror jag i många fall är mer traumatiserande/stigmatiserade för "offret" än händelsen som sådan. Kvinnan är alltid ett offer, och om hon säger att hon inte är det så beror det på en trasig barndom.

Exempelvis prostituerade. "Om du säljer sex har du sålt din kropp och är för alltid stämplad som (ex-)hora. Du kommer alltid att bära med dig skuld och skamkänslor".

Jaså?
    *håller inte med*

Alltså galet kåt? Hade ni verkligen varit galet kåta när ni var 14? Jag måste väl ha levt i nån skyddad verkstad då för så galet kåt att jag ville ligga med en äldre man var liksom aldrig på tapeten. 
  • 2timearound

Svara på mitt inlägg, Semp, vem ska bestämma vem som är redo och inte? Hur utformar vi en lag för att skydda dem som behöver skydd?

• 2timearound
    M C skrev 2010-08-27 11:08:04 följande:
    Av egen erfarenhet kan jag säga att det finns faktiskt män i 35årsåldern som lätt skulle kunnat lura med mig som 14åring. Snygga, världsvana, trevliga, försiktiga och vääääldigt duktiga på att trycka på mina knappar.
    Tur i oturen var jag absolut inte redo för sex i den åldern så jag kunde undvika hela grejen. Faktum är att jag sprang åt andra hållet när de kom glidande - oavsett ålder. Jag var 18 innan jag ens kunde tänka mig sex.
    Men kåt var jag, även som totalt ointresserad 14åring.
    Jag var också kåt, småkåt på mina jämnåriga killar som jag hade petting och annat trevligt med. Ligga blev aktuellt vid 16 med en helt jämnårig. Sen blev jag mognare och mina första förhållanden var med killar som var 4-5 år äldre. Men då var jag ju lovlig och mer redo så det var inga problem.
  • 2timearound
    Semper Idem skrev 2010-08-27 11:09:41 följande:
    Domstolen får bestämma. Varje fall får tas för sig. Jag menar bara att man inte generellt kan såga ett förhållande utgående endast från ålder.
    Jo, om ena parten är under 15 kan man det. Thankgod.
  • 2timearound
    M C skrev 2010-08-27 11:11:05 följande:
    Aha! Där har vi pudelns kärna.
    Lagen är ett trubbigt instrument. Det finns inte någon universallösning då man måste skydda den svagare gruppen oavsett vilka individuella mognadsgrader de har.
    Alltså sätter man gränsen vid 15 då de flesta har vuxit färdigt då - i sin tur baserat på forskning kring hur kroppen mognar. Men det innebär ju att en hel del individer får fel gräns - även de som borde ha gränsen vid 17 istället.
    Precis, så ser lagen ut och den får snuskiga gubbar lov att respektera.
  • 2timearound
    Semper Idem skrev 2010-08-27 11:11:53 följande:
    Nu är jag hganska okunnig på själva lagen med varför inte kalla det utnyttjande av minderårig istället för våldtäkt om det bevisligen varit samtycke?
    Hur stor är skillnaden i straffskalan?
  • 2timearound

Är det det ni hakar upp er på? Att det är våldtäkt och inte sexuellt utnyttjande? För isåfall är det intressant med själva straffets utformning. Vet någon vad det är för skillnad?

• 2timearound
    Semper Idem skrev 2010-08-27 11:13:12 följande:
    Jag är absolut inte emot att vi skall skydda barn med lagstiftning.

*visste jag skulle bli missförstådd*
    Nej, du är inte missförstådd, du tycker som du tycker och några av oss tycker annorlunda. Inget konstigt, bara du inte knullar med ungar. 

*förstår att semp egentligen inte alls vill knulla med barn* 
Svar på tråden The return of the Lolilla