-
mm, den är fet som attan...tessa84 skrev 2010-03-13 22:17:46 följande:Hmm, den som e super bra.. Har BVC kollat på fläckarna eller har du bara pratat me dom om det?
Dom har tittat på fläckarna. Men vi ska precis byta BVC nu, så jag tänkte visa upp de torra fläckarna hos den nya BVC och se vad dom säger.
-
Usch va hemskt när det händer. Filip gjorde nåt liknande för nån månad sen...ramlade in i bordskanten så han fick ett jack precis ovanför ögat, på ögonlocket.. :S Då gör det minsann ont i mammahjärtat!MikaelaEriksson skrev 2010-03-19 07:52:16 följande:haha ja, jag tänkte desamma. helt tomt!Miliam ramla rätt in i sängkanten igår och slog 2 st jack under ögonbrynet, ett precis nedanför och ett på ögonlocket. det var otäckt.vi åkte till läkaren men de behövdes inga åtgärder för de såg så fint ut, tur :)idag ska vi ta en morgon långprommenad, inge fint väder men de är väl bara att bita ihop antar jag, solen kanske kommer fram(hoppas)ha en bra fredag & helg allihop -
Den sänks väl inte alls om du har aktivitet 5 dagar i veckan från barnet fyller 1 år. Alltså antingen tar ut 5 hela mammadagar eller jobbar 2 dagar och tar 3 hela mammadagar typ.3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-27 21:45:40 följande:Nån som har koll på SGI? Hur mkt sänks den med eftr barnets 1års dag? och sänks den inte förns barnets 2års dag??? Och hur räknas den nya SGIn om man blir gravid inom 1år 9mån? Får man samma som man hade nu då men på Milton får jag lägre ?
Som jag fattat det är det samma SGI på nästa barn om du blir gravid inom 1 år och 9 månader från den första är född, plus aktivitet 5 dagar i veckan. -
aha, ok. Hm, då tror jag din SGI kommer beräknas på vad du tjänat nu det sista året.3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-27 22:06:49 följande:jo men jag vill fortsätta ta ut 3dagar i veckan även efter 1års dagen för att få ha kvar mera föräldra dagar så jag kan vara hemma längre -
Du behåller samma föräldrapenning i minst två år
Många småbarnsföräldrar väljer att gå ner i arbetstid, vilket leder till lägre inkomster. Du får ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år. Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag, även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts.
Det innebär att den storlek på föräldrapenningen som gällde för det första barnet kommer att gälla också för nästa barn i minst två år
Du kan undvika att få sänkt sjukpenningSå länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller under förutsättning att du helt eller delvis avstår från arbete för att vårda ditt barn. Efter barnets ettårsdag kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst.
Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Samma regler gäller när det gått ett år från det att du fick ett barn din vård för adoption.
Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks efter ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du
tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen. -
oj oj...ingen aaaaning alls tyvärrCarizma skrev 2010-03-29 11:41:10 följande:Men hur funkar det för mig? Jag är just nu inne o jobbar 25% då jag bara fick igenom 75% sjukskrivning....sen har jag ju ansökt om HP som jag väntar besked,vet du hur det funkar då? Kommer bli 16 månader mellan mina nu om jag räknar rätt... allt detta me FK e snurrigt...
Inte så insatt jag heller...inte som man borde vara.
-
Japp. Inte dagligen direkt, men några gånger i veckan blir det allt.3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-04-12 21:25:50 följande:Äter era barn kakor och glass redan? -
Precis som härMikaelaEriksson skrev 2010-04-13 08:49:33 följande:miliam får också kakor och glass, glass kör vi på när han har ont i munnen och vägrar annan mat, sen händer de ju att han får en glass när vi fikar, eller en kaka eller bulle.han visar ju att han vill ha och sitter jag och fikar så kan jag ju inte låta honom titta på bara.hade jag aldrig fikat så hade ju inte miliam heller fått fikabröd.
Sitter vi andra å fikar får han också smaka, men jag tar inte fram när ingen annan fikar -
Fast vi använde då vi var i Thailand då Filip var 9 månader. Kände att det är bättre med solkräm då man är så liten och solen är så stark.3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-04-15 21:25:48 följande:Det sägs ju attt ingen solkräm de första 3åren -
å herregud va vagnar...jag har kvar den första vi köpte. Tänkte mig snart en enklare sulky ocksåMikaelaEriksson skrev 2010-04-17 21:37:28 följande:hhaha ja är också barnvagns freak, har haft 7 vagnar sen miliam kom :Pmen nu köpte jag en enkel variant som jag kan ha o slita o slänga me i sommar och på semestern på gotland o öland, :Pdet var en brio vi köpte 3 hjulig, ser ut som en "joggingvagn" ungefär, svårt o förklara. Länken finns inte kvar men den såg helt ok ut, inget märkvärdigt men som sagt, den är till för att raca med i sommar utan att de gör något om den blir lite ful, haha!köpte även bilbarnstol i veckan, 500 kr för en akta graco, ser sprillans ny ut. där kan man snacka om kap!så nu har vi lagt ner 1100 på både vagn och bilbarnstol, känns som en bra affär.Nu ska jag tvätta av vår gamla sulky så jag kan slänga in den på blocket :)vad tror ni man kan ta för en sulky? de är en chicco, kostade 1000 kr nånting, köpte den för ett år sedan och bara använd förra sommaren.