star67 skrev 2011-06-18 19:05:08 följande:
jag fick en vara på present men den var lite sönder, jag såg den redan innan använding lappen var kvar men var klippt streck kod och skulle reklamera men hon som var på kassan sa att den var på rea och går inte att reklamera, jag bara frågade om det går visste inte om hur det brukar funka när man reklamera.
Men hallå, den damen vet verkligen inte vad hon pratar om, rea plagg kan man reklammera, det är ingen skillnad om det kostade 1 kr eller 100:-. Är det fel på plagget så är det och då ska de ta tillbaka det, annat är det om de framgår att det är rea på plagget för att det är defekt på något sätt.
Om ett ställe säger nej hade jag definitivt gått till ett annat eller bett att få prata med butiskchefen.
Sen brukar min arbetskamrat ibland plocka fram konsumentköplagen om det är så att hon missstänker att en affär kommer opponera sig, hon ber de ta fram den paragraf i lagtexten där det står att det inte går att reklammera varan:) Hon har alltid lyckats reklammera, de inser väl att de gör fel och kan inte lagen. Var förresten för ett tag sen en liten undersökning om hur väl butiker känner till konsumentköplagen i GP, det var verkligen varierande resultat, en del hade ingen koll alls och en del hade det, så ibland gäller det att stå på sig.