Inlägg från: lelodi |Visa alla inlägg
  • lelodi

Emmaljunga tråd, Vol 5

Hej alla Emmaljungafantaster!
    Börjar så smått kolla efter barnvagn och kommit fram till att Edge Duon nog passar oss bra. Vi tänkte att vi ska kolla efter en begagnad i första hand.
    Vad ska vi tänka på? Vad är rimlig prisnivå på en begagnad?
    Vilken är den äldsta modellen man kan tänka sig för att fortfarande ev kunna byta till nya delar från butik?
    Tack för svar! 

• lelodi
    Uliise skrev 2011-05-06 13:47:59 följande:
    Det beror på vilka delar du menar. Själva liggdelen + chassit har haft samma konstruktion sedan 2005. Annars kan man ha saker som lift, parasoll, åkpåse osv från vilken årgång som helst. Ståbräda vet jag dock inte hur det är med.

Annars är det väldigt smart av dig att köpa begagnad Edge! Det finns många och de ligger väldigt lågt i förhållande till nypris och skick, ofta är de väldigt fina. Söl på blocket och gör dig en uppfattning om prisnivån gällande vilket år dä är ifrån/ skick osv
    Hej! tack för ditt svar.
    Det jag menar är om man köper vagnen begagnad utan att ha sett den och man tycker tex sittdelen är lite sunkig, kan man köpa en ny klädsel eller helt ny del då? 
    Går det så gör det ju inget om man chansar lite om man ändå kan byta den delen, få en fräch vagn till ett lågt pris dessutom
  • lelodi
    Uliise skrev 2011-05-06 14:45:17 följande:
    Skulle tippa på 2003, den har den gamla fästanordningen, där chassit och sitt/liggdel sitter ihop.
    Prisvärd?
    Den var iofs till 99 % såld, men hon skulle höra av sig om det inte blev något.
  • lelodi
    Uliise skrev 2011-05-06 15:01:58 följande:
    Är den i riktigt bra skick så kanske, annars tycker jag att 1100 är lite mycket för en så pass gammal vagn, men det är ju jag.
    Okej. Sittdelen ska tydligen vara helt oanvänd, så det är ju bra. Vi får se.

Tack så jättemycket för dina svar. Sammanfattningsvis så kanske man kan säga att efter 2005 så är det mest designen på Edgen som skiljer sig, eller? Nya chassin har väl kommit, men vi har egentligen bara kravet på att den ska ha lufthjul.
    Och att en vagn som är ett par år gammal ändå är värd mellan 3-4000 kr?

Tusen tack igen!
  • lelodi

Tack för alla era svar! Nu har vi mycket på fötterna inför barnvagnsköpet!

• lelodi

Vad är det för skillnad på modellen Edge och Season? Tycker de ser likadana ut...:-P

• lelodi
    stor grön drake skrev 2011-05-08 08:44:34 följande:
    Season? Har aldrig hört talas om den, finns den är den stenålders, annars kanske de menar någon limited edition färg och har glömt vagnmodell bara
    Haha, okej! Tack för ditt svar!

Någon som har några synpunkter på skillnader mellan classic chassi och det med teleskophandtag till Egden.
    Tyckte först det var kanon med teleskophandtag, men den är ju både tyngre (2 kg tror jag) och mycket bredare. Överväger fördelen då med teleskophandtag?

Sicken djungel detta är....  
  • lelodi
    Uliise skrev 2011-05-08 12:09:50 följande:
    Personligen tycker jag att teleskopchassit är hemskt; tungt, stort och klumpigt, handtaget är dessutom inte lika skönt att hålla i som det på classic chassit. Dessutom tycker jag att man får en mycket skönare vinkel på handtaget om man kan fälla det som man kan på classic chassit.

Prova i en affär så får du se hur det känns för dig
    Precis vad jag misstänkte då... 
    Tänkte åka till butik och provköra i veckan och har ett par alternativ på Blocket som jag kanske slår till på efter det.
    Tusen tack för all hjälp! 
  • lelodi
    stor grön drake skrev 2011-05-08 20:49:30 följande:
    sport/teleskop +
    -vagnen blir lättare att svänga när man har handtaget förlängt, pga hävstångseffekten.
    -för mig och min man är det bekvämare än vikhandtag pga att man kommer längre ifrån chassit och inte sparkar i på samma vis när man tar ut stegen

sport/teleskop -
    -bred
    -låsningarna till styret blir sämre med åren, och det kan inte garanteras att de blir bättre av byte
    -varukorgen i tyg

classic/vik +
    -trådkorg
    -vikningen gör att den går att få in på längden i fler bilar än sporten (som knappt gåt in på bredden i vissa)

classic/vik -
    -inte lika lätt att svänga
    -knäleden kan bli glapp
    Tusen tack! detta ska jag ha i minnet inför provkörningen på torsdag!
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5