• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Vagntokigmamma

ska kolla på några beg. emmaljunga vagnar i veckan. någon expert som vet vad jag ska kolla efter så inte d e nåt fel på vagnen ???? 
    d jag mest e rädd för e om vagnen e vinglig åt sidorna, går detta isf. att fixa ??? Någon som vet ?? något annat man ska kolla efter ? tacksam 

• fridajonsson
    Vagntokigmamma skrev 2012-08-26 22:50:54 följande:
    ska kolla på några beg. emmaljunga vagnar i veckan. någon expert som vet vad jag ska kolla efter så inte d e nåt fel på vagnen ???? 
    d jag mest e rädd för e om vagnen e vinglig åt sidorna, går detta isf. att fixa ??? Någon som vet ?? något annat man ska kolla efter ? tacksam 

Kolla så årtal stämmer överrens om vad säljaren säger, klisterlapp på chassiets nedre del. 

Är den en City Cross så kolla om de har de svarta kryss-staget, sitter som en pinne mellan axlarna i fram. Brukar behövas bytas då de har en förmåga att ge med sej efter ett tag. Vissa årsmodeller fick detta staget och det var inte den bästa lösningen.

Kolla även så hjulen går att ta av, att de smörjt och hållt efter noga. Vet fler som köpt beg. och hjulen varit fast på då de varit dålig att håla rent just i axlarna.

Kolla även däcken, hur slitna de är. Går på runt 1000.- att byta alla fyra. Lite beroende på modell.

Kolla även hur slapp sufletten är, ibland behöver fästena dras åt elelr bytas beroende på om de är skruvade eller nitade.

Hoppas de var till någon hjälp :)        
  • fridajonsson
    Vagntokigmamma skrev 2012-08-26 22:50:54 följande:

Är de välldigt vingliga som du är rädd för är de oftast de svarta kryss-stagen som har släppt. Det går att få bytt hos en ÅF men oftast till en kostnad om inte garanti finns kvar. Tänk även på att garantin oftast gäller första köparen.
  • s85

Hej
    Är det  svarta chassit på city crossen mer repkännsligt?

• Johlin

Vi får en bebis i mars och funderar på att köpa en Emmaljunga Nitro City. Jag har tidigare varit negativ till svängbara framhjul då jag fått för mig att det bli ostabilt men eftersom så många köper sådan vagn så kan det ju inte vara nå större fel på dom, tänker jag.

Ni som har en vagn men svänghjul hur upplever ni det? Hur funkar det med snö egentligen? Är det helt omöjligt att köra den om det är snöigt och isigt? Kan tänka mig att det är svårt att köra vilken vagn som helst på ett oplogat underlag men jag tänker på en hal och ojämn cykelbana eller ett motionsspår i skogen. Hur funkar det tycker ni?

Tacksam för svar Cool

• Vagntokigmamma
    Johlin skrev 2012-08-29 19:08:01 följande:
    Vi får en bebis i mars och funderar på att köpa en Emmaljunga Nitro City. Jag har tidigare varit negativ till svängbara framhjul då jag fått för mig att det bli ostabilt men eftersom så många köper sådan vagn så kan det ju inte vara nå större fel på dom, tänker jag. Ni som har en vagn men svänghjul hur upplever ni det? Hur funkar det med snö egentligen? Är det helt omöjligt att köra den om det är snöigt och isigt? Kan tänka mig att det är svårt att köra vilken vagn som helst på ett oplogat underlag men jag tänker på en hal och ojämn cykelbana eller ett motionsspår i skogen. Hur funkar det tycker ni? Tacksam för svar  

Jag tycker d e svårare o köra m svängbara framhjul. Man får hålla emot så vagnen inte svänger åt sidorna. Med 4 fasta hjul kan du köra vagnen med en hand o den går rakt fram det är så jag tycker iaf.
  • t0va
    Johlin skrev 2012-08-29 19:08:01 följande:
    Vi får en bebis i mars och funderar på att köpa en Emmaljunga Nitro City. Jag har tidigare varit negativ till svängbara framhjul då jag fått för mig att det bli ostabilt men eftersom så många köper sådan vagn så kan det ju inte vara nå större fel på dom, tänker jag.

Ni som har en vagn men svänghjul hur upplever ni det? Hur funkar det med snö egentligen? Är det helt omöjligt att köra den om det är snöigt och isigt? Kan tänka mig att det är svårt att köra vilken vagn som helst på ett oplogat underlag men jag tänker på en hal och ojämn cykelbana eller ett motionsspår i skogen. Hur funkar det tycker ni?

Tacksam för svar Cool

i snö så glider emmaljungas däck gärna, det är dåligt fäste på dem. De nya har jag ingen aning om. Nitron funkar att köra i snö, jag körde för 2 vintrar när det var 20cm nysnö oplogat och det gick bra, men det var värre i vintras när sonen vägde 15kg och inte 5. Då blev det mycket tyngre så vi hade en annan vagn med lufthjul och 4 lika stora istället.

Nitron går att köra men den är inte optimal, i skog har den tendens att tippa framåt när man kör på kottar, rötter och stenar. Nu har vi brio go som också har små framhjul som nitro och den har framhjulen lite mer isär än nitron och är mer stabil över rötter och stenar. När sonen var liten så gick det bra även över rötter även om den fastnade ibland men när han blev tyngre så tippade den oftae.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5