• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Så efterlängtad
    Friddelie89 skrev 2012-11-22 00:40:42 följande:
    Jag ska bara ha en varm fleceeoverall sen täcke och filtar sen locket på. :)
    Så kommer vi också ha. Vi har en fleeceoverall och en som är lite tjockare att varva med. Sen kör vi med täcke och filtar plus locket. Tror att det kommer räcka alldeles utmärkt :)
  • LängtanEfterLitenTill

Hej!

provar skriva här istället för & skriva en helt ny tråd..

Är det någon här som har en Emmaljunga Nitro??
    Är ni nöjda med den? Vilken årsmodell isåfall och vet ni om det är stor skillnad från
    city cerox eller vad den nu hette som fanns före 2009?

Vi funderar i vilket fall på att köpa en Nitro, gillar att den är så lättsvängd.. Enda negativa var ju att den är svårkörd under vintern.. men nu finns det ju vinterdäck att köpa till..   

Men när vi provkörde den i butiken så kändes den så konstig i styret.. inte lika stadig som de andra vagnarna.. lite sådär hård & stel, ostadig på något vis som en brio vagn eller något.. och det gillar jag inte... Så var vagnen inte för några år sedan som jag minns det.. kanske var en city cerox jag provkörde då?

Är det någon som använder en ståbräda till sin ? Funkar det bra ? vi provkörde även en sådan.. och det kändes smått konstigt.. men kan ju va för att det inte var en citykorg i just då och ingen bebis heller för den delen :P

Hoppas någon orkar läsa mitt långa inlägg och möjligtvis kanske har något svar ? :) 

• t0va
    LängtanEfterLitenTill skrev 2012-11-24 10:05:00 följande:
    Hej!

provar skriva här istället för & skriva en helt ny tråd..

Är det någon här som har en Emmaljunga Nitro??
    Är ni nöjda med den? Vilken årsmodell isåfall och vet ni om det är stor skillnad från
    city cerox eller vad den nu hette som fanns före 2009?

Vi funderar i vilket fall på att köpa en Nitro, gillar att den är så lättsvängd.. Enda negativa var ju att den är svårkörd under vintern.. men nu finns det ju vinterdäck att köpa till..   

Men när vi provkörde den i butiken så kändes den så konstig i styret.. inte lika stadig som de andra vagnarna.. lite sådär hård & stel, ostadig på något vis som en brio vagn eller något.. och det gillar jag inte... Så var vagnen inte för några år sedan som jag minns det.. kanske var en city cerox jag provkörde då?

Är det någon som använder en ståbräda till sin ? Funkar det bra ? vi provkörde även en sådan.. och det kändes smått konstigt.. men kan ju va för att det inte var en citykorg i just då och ingen bebis heller för den delen :P

Hoppas någon orkar läsa mitt långa inlägg och möjligtvis kanske har något svar ? :) 
    Vi har haft en nitro 10, skillnanden mot cerox är att den inte kan vända handtaget utan man vänder sittdelen, och nitron är lättare än cerox. 

Ja på vintern är den inte så rolig men det beror på vart du bor också och om ni kommer gå många promenader i snö. vi överlevde första året när sonen  var lätt, förra året när han vägde 15kg så var det asjobbigt så vi hade en sulky med lufthjul istället och körde med på promenaderna. 

Vet inte om jag tycker den var konstig i styret, har testat 9 andra vagnar nu och den känns rätt så stor eftersom styret är lika brett som vagnen men annars ger den bra respons när man vill svänga. Jag satt i rullstol och knuffade rullstolen och vagnen samtidigt så den är inte jättetungstyrd. Däremot har det kommit nya hjul nu på PP-färgerna och rullar bättre.

Nackdelen med nitron är varukorgen, den är svår att nå så man vill inte gärna lägga saker där om de ska upp och ner.  
  • UllTussen

Här kommer en fråga till!

Jag har hittat liiite rost på ett ställe på den fina begagnade vagnen som jag köpt. Ska jag köpa sånt där rostskydd
    och spraya på?

Sånt som tar bort fukt och sedan skyddar för vidare skador? Är verkligen lite rost men vill ju verkligen inte att det blir värre.

• stor grön drake

Ta först och tvätta bort rosten med svinto/autosol, torka noga och sedan rostskydd

UllTussen skrev 2012-11-24 16:58:12 följande:
    Här kommer en fråga till! Jag har hittat liiite rost på ett ställe på den fina begagnade vagnen som jag köpt. Ska jag köpa sånt där rostskydd och spraya på? Sånt som tar bort fukt och sedan skyddar för vidare skador? Är verkligen lite rost men vill ju verkligen inte att det blir värre.  

• ebmå

Ang vinterhjulen till Nitron. I vissa affärer säger de att hjulen måste monteras i butik medan andra uppger att man kan göra det själv. Någon här som provat hjulen?
    Jag vill ju kunna byta själv om man kikar ut en morgon och ser att det kommit mycket snö över natten. Känns ju vansinnigt att man måste ta sig till en butik innan man kan gå på sin promenad :(

• RöttÄrSött

Ebmå: på hemsidan står det att det bara är i butik iaf Kan kanske vara så att garantierna upphör om man gör det själv.

Är helt sjukt! Vinterhjul är ju något man vill växla till lite då och då, vinterhjul till förskolan på förmiddagen och svängbara på affären på eftermiddagen! Brio go och bugaboos hjul är ju sådana man byter själv som jag förstår.

• stor grön drake

Vinterhjulen kan man byta själv, men första installationen görs i butik. Det kan hända att man behöver specialverktyg och jag vet inte om de medföljer. Orginalhjulen kan tas av med insex nykel om kan bara har en med tillräckligt låg vinkel, säkert något liknande med vinterhjulen

• LängtanEfterLitenTill
    t0va skrev 2012-11-24 14:25:56 följande:
    Vi har haft en nitro 10, skillnanden mot cerox är att den inte kan vända handtaget utan man vänder sittdelen, och nitron är lättare än cerox. 

Ja på vintern är den inte så rolig men det beror på vart du bor också och om ni kommer gå många promenader i snö. vi överlevde första året när sonen  var lätt, förra året när han vägde 15kg så var det asjobbigt så vi hade en sulky med lufthjul istället och körde med på promenaderna. 

Vet inte om jag tycker den var konstig i styret, har testat 9 andra vagnar nu och den känns rätt så stor eftersom styret är lika brett som vagnen men annars ger den bra respons när man vill svänga. Jag satt i rullstol och knuffade rullstolen och vagnen samtidigt så den är inte jättetungstyrd. Däremot har det kommit nya hjul nu på PP-färgerna och rullar bättre.

Nackdelen med nitron är varukorgen, den är svår att nå så man vill inte gärna lägga saker där om de ska upp och ner.  
    tack för ditt svar! :)

kanske därför den känns annorlunda för mig i styret än cerox om den är lättare :) men så länge andra som haft den ett tag känner att det funkar bra med den & att det inte krånglar med styret på nåt sätt så! :)

Har ni tänkt nåt på & köpa vinterdäck i år till? Vi bor ju i Stockholm, eller norr om.. så det brukar ju va rätt bra plogat.. om det inte är en galen vinter som vi hade när min dotter va nyfödd för några år sen  då ingenting funkade :P Vill ju gärna kunna gå ut & gå även på vintern... Men kanske inte går ut & går mitt ute i skogen då :)

Vi hade nog tänkt köpa en PP isåfall.. men gillar inte att just den vi vill ha har svart chassi & helsvarta däck :/

Kommer man åt varukorgen lättare med citykorg än sittdelen må tro? 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5