• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Randig Panda

Hej alla!
    Har bara en liten fråga, känns smaratast att ställa den här .

Ni som har emmaljungas vinteråkpåse, hur länge kan man ha den? Hur gamla var era barn när de inte fick plats längre?

• t0va
    mojäng skrev 2011-01-24 12:00:15 följande:
    Ja jag förstår, det funkar nog inte med lift där nej.. Det blir en liggkorg i så fall, det var ju mest det att jag måste kunna bära bebisen från barnvagnsrummet upp till lägenheten antagligen flera gånger om dan, och därför ville jag ha en lift, men det kanske går med liggkorg också.. I och för sig kommer vi båda att vara lediga hela sommaren så det är väl först till hösten som jag kommer att behöva kånka en massa själv och då kanske vi redan har bytt till sittdelen.. 

Känner nig helst snurrig nu med alla barnvagnar och olika modeller, men jag ser att sambon börjar bli uttröttad redan så snart går han nog med på vad som helst! Glad

Luscious och älskarlivet: ok det verkar ju vara lite olika hur man gör med blöjbyten i vagnen, jag har ingen aning om ifall vi kommer att göra det, vi kommer nog vara ute mycket i naturen (parker och sånt) men då kan man ju också lägga bebisen på marken i värsta fall. Vill bara undvika att han ska ha det som ursäkt för att slippa byta blöja hihi 
    Ja då kanske ni redan har bytt del. Min kille protesterade mycket när han tyckte det var dax att byta, han ville inte alls ligga ner och kudde under ryggen hjälpte inte. En bestämd liten sak ;) 

Det går faktiskt att byta i en ergonomisk del också, lite krångligare men efter några gånger får man in tekniken där. Annars så brukar jag ha med engångsunderlägg och lägger på marken/golvet och byter.  
  • Eddam
    aha, nej den är inte platt under utan vinklad, tänk dig som en fotölj, med rygg, sits och benstöd. Så därför går det inte att ha en lift där, man kan inte ändra läget på huvuddelen enbart utan för att ändra läge så tippar man hela sittdelen bakåt eller frammåt men det är samma vinkel mellan rygg och ben. Fast på ozone kan man ändra läget på benen i alla fall. 
    Almendra
    Syskonmaking och älskarlivet:  vi har mest provat högre vagnar förut så därför kändes det väl konstigt med kontrasten till en väldigt låg vagn.. Men om ni har långa killar som gillar den så låter det ju bra, är det inte jobbigt för dem att byta blöja så långt ner tex? Eller man kanske inte byter blöja i vagnen så ofta.. Suck, jag har noll koll på det här med barn och vagnar!
    Varken för mig eller min man som i stort sett är lika långa har blöjbyte i vagnen varit något problem.
    Det enda jag som lång stör mig på är att jag ibland slår i fötterna i chassit (men det gör jag på alla vagnar) när jag går..
  • mojäng
    t0va skrev 2011-01-24 12:07:27 följande:
    Ja då kanske ni redan har bytt del. Min kille protesterade mycket när han tyckte det var dax att byta, han ville inte alls ligga ner och kudde under ryggen hjälpte inte. En bestämd liten sak ;) 

Det går faktiskt att byta i en ergonomisk del också, lite krångligare men efter några gånger får man in tekniken där. Annars så brukar jag ha med engångsunderlägg och lägger på marken/golvet och byter.  
    Jag trodde man skulle vänta till 6 mån med att byta till sittdelen, men bra om man kan byta tidigare! 

Luscious: ok det låter ju bra, jag vet ju ändå inte om vi kommer vilja byta i vagnen, men bra att det kan funka även för långa! 

Enda alternativet jag har hittat till ozone som skulle passa oss är brio go, den är också lätt och är dessutom väldigt hög, men jag tycker den ser så konstig ut plus att den är så himlans dyr!

• älskarlivet81
    mojäng skrev 2011-01-24 12:38:59 följande:
    Jag trodde man skulle vänta till 6 mån med att byta till sittdelen, men bra om man kan byta tidigare! 

Luscious: ok det låter ju bra, jag vet ju ändå inte om vi kommer vilja byta i vagnen, men bra att det kan funka även för långa! 

Enda alternativet jag har hittat till ozone som skulle passa oss är brio go, den är också lätt och är dessutom väldigt hög, men jag tycker den ser så konstig ut plus att den är så himlans dyr!

Vi bytte innan eftersom vår tjej visade så tydligt att hon ville sitta upp. Sen hade vi ändå sittdelen ofta i liggläge men vi hade möjligheten att höja henne också. Så vi bytte nog när hon var runt 5 månader.
  • t0va

Ja det kan man, att många inte gör det är om man har en vanlig sittdel så halkar barnet lätt ner innan det kan sitta hyffsat, men i en ergonomisk så kan man inte göra det, den är lite som ett babyskydd så det går inte att glida ner till fotdelen. Sen sitter de inte så mycket utan som älskar livet skriver så har man den mest i liggläge men kan höja lite om barnet vill kika. Min kille vägrade ligga ner, han gallskrek när vi la honom ner. 

Jag tror det handlar om att vid 6månader så har de flesta bra huvudkontroll och början till sittande så de inte hamnar på snedden i vagnen och ser ut som en banan. Vet endel barn som hatar sittdelen och låg tills de var 8 månader.  
  • Golden Robot
    Laelia skrev 2011-01-24 10:42:40 följande:
    Ok, tack för era svar. Det såg inte helbra ut direkt att byta sufflett.
    Jag har svårt att bestämma mig ifall vi ska ha Citykorg eller Qudrolift. Tycker det är bra med myggnätet i suffletten och att man kan dra ner suffletten för att skydda mot solen.
    Förra gången hade vi en Duo Edge och var helnöjd med det, men nu vill jag ha en lättare vagn.
    Jag har tänkt som du, och det har uppenbarligen nån annan också (och parat ihop korg och sufflett av samma färg). Inte alls lika snyggt som med originalsufflett, men heller inte lika illa som det såg ut om man hade olika färger. Och smidigt med myggnätet i suffletten, samt luftningsluckan :)
  • Laelia

Golden Robot:
    Tack för den länken! Jag håller med inte så hemskt alls, naturligtvis är originalsuffletten snyggare på, men det där funkar för mig soliga och knottiga dagar!

• Tjatte

Jag skulle precis till att föreslå den. Den är ju faktiskt högre - dock inte en Emmaljunga .
    FML
  • mojäng
    Tjatte skrev 2011-01-24 15:03:04 följande:
    Jag skulle precis till att föreslå den. Den är ju faktiskt högre - dock inte en Emmaljunga .
    Ja jag vet, vet inte vad jag har emot brio men gillar bara inte hur de ser ut, men det är ju inte det viktigaste heller, de ska ju också ha bra kvalite.. vi får helt enkelt åka och kolla på båda vagnarna i helgen och bestämma oss.. Tur att vi har några månader på oss.. 

älskarlivet och t0va, det låter ju bra att barnet kan sitta upp tidigare i ergonomisk sittdel, det är ju en fördel..  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5