• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • älskarlivet81
    mojäng skrev 2011-01-23 20:49:50 följande:
    I dag var vi och tittade på emmaljunga nitro i affären och tyvärr så funkar den inte för oss, min sambo är så lång och den är så låg så det såg löjligt ut och kommer inte bli bekvämt för honom, jag är sååå besviken! Rynkar på näsan 

Nu funderar jag på ozone istället, fast jag egentligen inte ville ha ergonimisk sittdel, men det kanske inte är så farligt, men är det nån som vet om ozone har en högre sittdel? Gärna synpunkter på den vagnen också! 
    Men hur lång är din sambo? Min man är 185 och det ser inte löjligt ut när han kör nitron! Vi är båda väldigt nöjda med den!
  • Salamina
    Eddam skrev 2011-01-24 09:06:38 följande:
    Jag vet inte hur lång din sambo är men jag är 186 och min man är 193 och vi har en Nitro. Tycker inte det ser löjligt ut när mannen kör, hur det ser ut när jag kör kan jag ju inte avgöra.. Men ingen av oss tycker det är obekvämt att köra, man kan ju höja handtaget rätt högt upp. Sen att barnet sitter rätt långt ner har vi aldrig sett som ett problem, och då har vi ändå ett rätt tungt barn..

Ozone och Nitro har ju samma chassi så det lär väl iinte bli såå stor skillnad på dom?!
    Jag har en CC, och där sitter barnet också lågt. Jag tycker det känns tryggt när tyngdpunkten är så lågt ner med tanke på stabiliteten i vagnen då barnet blir tyngre. Sätter man på Citykorgen, så hamnar den högre upp än sittdelen.
    Mamma till Sibelle 090316, en ny liten krabat på väg med BF 110117
  • Laelia

Hej alla Emmaljungare!
    Är det någon som kan hjälpa mig med min fråga?
    Kan man sätta suffletten från sittdelen på Citykorgen? (NitroCity)

Tycker det är bra med myggnät i suffletten då bebisen ska komma i maj och vi bor i princip ihop med knottverkstan!

• Laelia

Hej alla Emmaljungare!

Tycker det är bra med myggnät i suffletten då bebisen ska komma i maj och vi bor i princip ihop med knottverkstan!

• Laelia

Sorry, för dubbelt inlägg, lite trubbel i uppkopplingen...

• TinkyWinky
    Laelia skrev 2011-01-24 10:08:23 följande:
    Hej alla Emmaljungare!

nej dte går ej. du har ju redan en suflett som sitter fast på city korgen, men tyclker att det är smidigt o sätta fast ett myggnät runt hela korgen, aldrig haft problem med det..
    ٩(͡๏̮̮̃̾͡๏)۶ Kewin 9/7-09 ♥ Http://Heromer.blogg.se
  • t0va
    Laelia skrev 2011-01-24 10:08:23 följande:
    Hej alla Emmaljungare!

Ja det går men det blir inte snyggt tycker jag. Suffletten till nitron är längre än den till korgen så den hänger ner under korgen, smidigare då att göra som TinkyWinky skriver och köpa ett nät. 
    Såhär blir det, om man bortser från att det är olika färg på korgen och suffletten. 

http://www.familjeliv.se/hem/t0va/gallery/phpjutfyb.jpg

• Laelia

Ok, tack för era svar. Det såg inte helbra ut direkt att byta sufflett.
    Jag har svårt att bestämma mig ifall vi ska ha Citykorg eller Qudrolift. Tycker det är bra med myggnätet i suffletten och att man kan dra ner suffletten för att skydda mot solen.
    Förra gången hade vi en Duo Edge och var helnöjd med det, men nu vill jag ha en lättare vagn.

• t0va
    Laelia skrev 2011-01-24 10:42:40 följande:
    Ok, tack för era svar. Det såg inte helbra ut direkt att byta sufflett.
    Jag har svårt att bestämma mig ifall vi ska ha Citykorg eller Qudrolift. Tycker det är bra med myggnätet i suffletten och att man kan dra ner suffletten för att skydda mot solen.
    Förra gången hade vi en Duo Edge och var helnöjd med det, men nu vill jag ha en lättare vagn.
    Jag är såld på citykorgen, vi köpte liften först men den blev trång och kändes tung och otymplig. Nitro med lift väger ca 16kg, med korg blir det 11.3, jag som snittades hade svårt att få in vagnen i bilen med liften fick ta isär allt. Sen när man kör känns de nästan 5kg mycket också, vagnen med korg känns mer luftig och lättkörd. 
    Det skiljer endel i liggytan också det ska man vara medveten om, jag har bilder i mitt galleri på skillnaden. Vi fattade inte att det skiljde så mycket.

Nu när det varit soligt så har vi haft en tunn filt över sufletten på korgen jag kom fram till att jag gillar det bättre, har filt ändå även om nitrons sufflett går att fälla längre ner för det är lättar att titta in på sidan på barnet än att böja mig långt ner för att se under sufletten. Men att ha myggnätet i är kanske smidigare jag vet inte för vi har knappt använt vårat nät, finns inte så mycket sånt knott här.

Är inte lätt att bestämma sig, när det finns så mycket att välja på.  
  • mojäng
    t0va skrev 2011-01-23 22:55:39 följande:
    aha, nej den är inte platt under utan vinklad, tänk dig som en fotölj, med rygg, sits och benstöd. Så därför går det inte att ha en lift där, man kan inte ändra läget på huvuddelen enbart utan för att ändra läge så tippar man hela sittdelen bakåt eller frammåt men det är samma vinkel mellan rygg och ben. Fast på ozone kan man ändra läget på benen i alla fall. 
    Ok, jag tänkte att man kanske kunde fälla tillbaks den och att det blev relativt platt ändå så man kunde ställa en lift på, men så kanske det inte funkar, har inte tittat så mycket på de ergonomiska vagnarna, hade tänkt kolla idag på en ozone men får nog ta det till helgen istället! 

Syskonmaking och älskarlivet:  vi har mest provat högre vagnar förut så därför kändes det väl konstigt med kontrasten till en väldigt låg vagn.. Men om ni har långa killar som gillar den så låter det ju bra, är det inte jobbigt för dem att byta blöja så långt ner tex? Eller man kanske inte byter blöja i vagnen så ofta.. Suck, jag har noll koll på det här med barn och vagnar!

Men jag tror att han egentligen inte gillar den för han gillar enkla stilrena vagnar som bugaboo och icandy och liknande, vilket jag själv inte är så förtjust i, jag vill ha nåt lite mer rejält.. Vi får se hur vi ska kunna komma överens, tänkte att ozone kanske är en bra medelväg.. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5