• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Jaja88
    Summermom11 skrev 2011-07-01 09:17:17 följande:
    Alla med easyfix, så tex. classic chassi eller citycross
    Okej, vad bra! Tack så mycket. Kan man köpa bara ett chassi i butik? Eller får man köpa begagnad vagn då? Någon som har en aning om pris på ett chassi?
  • Nomen
    Nomen skrev 2011-06-30 20:23:19 följande:
    Måste ha sett en spider 2012 på BP idag, för den hade inget ergonomiskt handtag utan ett vanligt som de hade på softyn!
    Jag funderar på om jag vill det ergonomiska handtaget eller det "nya"... Var lite ute efter en i PP Blue, men då blir det ju ergonomiskt handtag... har inte bestämt hur jag vill ha det, och lite bråttom är det ju eftersom PP Blue tar slut närsomhelst...

Någon som nämnde tidigare i tråden att det ergonomiska var "svårtippat"?
    Theodor 2007 & Saga 2009
  • t0va
    Nomen skrev 2011-07-01 11:46:15 följande:
    Jag funderar på om jag vill det ergonomiska handtaget eller det "nya"... Var lite ute efter en i PP Blue, men då blir det ju ergonomiskt handtag... har inte bestämt hur jag vill ha det, och lite bråttom är det ju eftersom PP Blue tar slut närsomhelst...

Någon som nämnde tidigare i tråden att det ergonomiska var "svårtippat"?
    Japp, jag provkörde i affären och hatade det... fast nu vet jag ju inte om det nya gör att vinkeln blir bättre så man får bättre kraft att tippa vagnen. Softyn vi har är så mycket lättare att tippa och den kan sonen klättra i utan att den tippar bakåt av sig själv. 

Sen beror det endel på hur lång man är och stark också. Du kanske behöver provköra och testa om det går.  
  • Nomen
    t0va skrev 2011-07-01 11:53:08 följande:
    Japp, jag provkörde i affären och hatade det... fast nu vet jag ju inte om det nya gör att vinkeln blir bättre så man får bättre kraft att tippa vagnen. Softyn vi har är så mycket lättare att tippa och den kan sonen klättra i utan att den tippar bakåt av sig själv. 

Sen beror det endel på hur lång man är och stark också. Du kanske behöver provköra och testa om det går.  
    Jag har ju en softy också, och jag tycker det ser ut som om de har gjort den nya spidern med samma handtag som softyn, och jag vet ju hur bra softyn är... men fick ett plötsligt ha-begär över en spider... Sonen (som snart är 4 och knappt åker vagn ville ha en blå och de finns ju bara med ergonomiskt handtag... ) Får hoppas att de har en med ergonomiskt handtag inne i affären, ska dit ikväll!
    Theodor 2007 & Saga 2009
  • t0va
    Nomen skrev 2011-07-01 12:07:19 följande:
    Jag har ju en softy också, och jag tycker det ser ut som om de har gjort den nya spidern med samma handtag som softyn, och jag vet ju hur bra softyn är... men fick ett plötsligt ha-begär över en spider... Sonen (som snart är 4 och knappt åker vagn ville ha en blå och de finns ju bara med ergonomiskt handtag... ) Får hoppas att de har en med ergonomiskt handtag inne i affären, ska dit ikväll!
    Japp, in och köra race i affären. Jag provade flera gånger eftersom sonen satt så bra i den tillskillnad mot brios sulky. 

kollade på jämförelserna mellan nitro/ozone och scooter s, det skiljer så lite så jag tror inte det är värt att köra på en scooter S, fast jag måste ju se den IRL först. Kanske kan bli en ny spider istället om de gjort så vagnen går att köra ;)  
  • Nomen
    t0va skrev 2011-07-01 12:13:58 följande:
    Japp, in och köra race i affären. Jag provade flera gånger eftersom sonen satt så bra i den tillskillnad mot brios sulky. 

kollade på jämförelserna mellan nitro/ozone och scooter s, det skiljer så lite så jag tror inte det är värt att köra på en scooter S, fast jag måste ju se den IRL först. Kanske kan bli en ny spider istället om de gjort så vagnen går att köra ;)  
    Just nu trivs jag väldigt bra med nitron och det faktum att jag o dottern kan se varandra att det inte känns värt att satsa på en scooter s, men om nåt år kanske

Jag tror att nya spidern är nästan som softyn faktiskt, så du gillar säkert den bättre Spidern känns ju också som att man kommer använda längre än en scooter s, alltså längre användningstid. Fast jag fattar inte varför de har 15 kg maxgräns, tror knappast det är det på gamla softyn...
    Theodor 2007 & Saga 2009
  • 2små2stora
    Nomen skrev 2011-07-01 12:21:00 följande:
    Just nu trivs jag väldigt bra med nitron och det faktum att jag o dottern kan se varandra att det inte känns värt att satsa på en scooter s, men om nåt år kanske

Jag tror att nya spidern är nästan som softyn faktiskt, så du gillar säkert den bättre Spidern känns ju också som att man kommer använda längre än en scooter s, alltså längre användningstid. Fast jag fattar inte varför de har 15 kg maxgräns, tror knappast det är det på gamla softyn...
    Det är för att testdockan vägen 15kg
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • t0va
    Nomen skrev 2011-07-01 12:21:00 följande:

nej den gamla tror jag klarar mer. 15kg är ju inget ,min 10månaders väger 12 nu... fast det försvinner nog endel när han börjar gå och springa. Just nu ska han bara krypa och bli buren. Lata unge ;) 

Sen att det är fullt liggläge i nitron vinner, min kille vill sova på mage och det blir ju inte lika skönt när man inte har helt platt liggläge.

Jag får väl göra en egen vagn, en enkel sulky med svängbara hjul.

Spidern med ergonomiskt handtag hur länge har den funnits, sa till sambon igår att jag tror att emmaljunga läser våran tråd och våra klagomål på det handtaget ;)  
  • Nomen
    t0va skrev 2011-07-01 12:26:59 följande:
    nej den gamla tror jag klarar mer. 15kg är ju inget ,min 10månaders väger 12 nu... fast det försvinner nog endel när han börjar gå och springa. Just nu ska han bara krypa och bli buren. Lata unge ;) 

Sen att det är fullt liggläge i nitron vinner, min kille vill sova på mage och det blir ju inte lika skönt när man inte har helt platt liggläge.

Jag får väl göra en egen vagn, en enkel sulky med svängbara hjul.

Spidern med ergonomiskt handtag hur länge har den funnits, sa till sambon igår att jag tror att emmaljunga läser våran tråd och våra klagomål på det handtaget ;)  
    Spidern kom 2010 (hösten 2009), så i 2 "årsmodeller" har den haft ergonomiskt handtag.  Ja om de är smarta så borde de läsa vår tråd de vinner ju ganska mycket på att lyssna på konsumenterna

Men viktgränserna... det kan ju inte vara så att vagnen totalpajar om man överlastar... Jag satte båda mina barn i min scooter (gamla modellen - 20 kg maxgräns) och de väger 13 och 16 kg, och vagnen verkade inte ett dugg bekymrad...
    Theodor 2007 & Saga 2009
  • Nomen
    t0va skrev 2011-07-01 12:26:59 följande:
    Haha, det där går i vågor också, det där med att bära... Min tjej på drygt 2 år är väldigt mammig just nu och ska bäras en massa... De blir ju inte lättare heller... men ser nu att hon bara väger ett kilo mer än din knodd, hon har i o f sig ALLTID varit en spratteldocka och är ALDRIG stilla - gör av med all energi på en gång... Kanske att hon lägger på sig nu då, när man måste släpa på henne

OT, sorry...
    Theodor 2007 & Saga 2009
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5