• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • yodi
    stor grön drake skrev 2011-07-04 20:13:20 följande:
    Man tar bort "plupparna" som ser ut som fingerborgar med en tunn kniv eller liknande (för in i skarven och vicka lite så brukar det ploppa lös) och sen är det att skruva. Ungefär så här kan det se ut på insidan

detta är dock ett äldre edge-fäste, men det viktiga är att man har koll på ordningen man plockar lös saker.

men kollade lite bilder på min jet (den är hos svärisarna nu) och det ser ut som att det går att ta av sufletten. Under leden finns som två runda knappar på rad på höjden, tryck in dem och lyft i sufletten. Du kan behöva trycka ganska hårt, jet är ju en sittdel där man inte bökar runt med sufletten lika mycket som på de större modellerna och därmed automatiskt göt dem lösare.
    tack så mycket
  • VäntanochLängtan

Nån som vet hur lång en vinteråkpåse är?

Tyckte allroundåkpåse i en citykorg kändes väldigt otympligt då den var väldigt stor, framför allt lång, i förhållande till liggdelen. Känns som den var mest gjord för sittdelen.

Har försökt hitta en bild med en citykorg med vinteråkpåse i för att få en uppfattning hur der ut i, men hittar ingen. Och varken här eller i grannstaden har de Emmaljungas vinteråkpåse inne i butik så man kan testa...

Sen fundera jag: hur länge använder man egentligen en åkpåse? När barnen springer runt på marken själva och blir blöta/leriga om skorna och sen ska upp i vagnen vill man ju inte stoppa ner dem i en åkpåse som blir skitig...eller?

• t0va
    VäntanochLängtan skrev 2011-07-05 18:07:21 följande:
    Nån som vet hur lång en vinteråkpåse är?

Tyckte allroundåkpåse i en citykorg kändes väldigt otympligt då den var väldigt stor, framför allt lång, i förhållande till liggdelen. Känns som den var mest gjord för sittdelen.

Har försökt hitta en bild med en citykorg med vinteråkpåse i för att få en uppfattning hur der ut i, men hittar ingen. Och varken här eller i grannstaden har de Emmaljungas vinteråkpåse inne i butik så man kan testa...

Sen fundera jag: hur länge använder man egentligen en åkpåse? När barnen springer runt på marken själva och blir blöta/leriga om skorna och sen ska upp i vagnen vill man ju inte stoppa ner dem i en åkpåse som blir skitig...eller?
    ja åkpåsarna är gjorda för sittdelen inte citykorgen. 

Funderar på samma sak som du ang. åkpåse. Kanske kan en fotsack vara lämpligare. Tänkte se ifall grey carbonite funkar ihop med min dark grey vagn, annars får jag väl leta efter en på någon rea eller begagnat. Har i alla fall köpt en äldre åkpåse nu för jag tror inte vi kommer använda en så mycket i år när sonen troligen vill ut och skutta endel. Vi klarade oss bra i vinter med overall och filt, hade en tunn fleeceåkpåse som användes till och från bilen. Då var han bara 6månader.  
  • MorsningKorsning

På förskolorna är åkpåse jättebra om de sover ute, då behöver de bara fleeceställ och slipper overallen då de ska sova (då är de så stora att de brukar tycka det är skönt att inte vara så påbyltsad).

Jag tyckte också åkpåse var bra då sonen blev äldre och man skulle iväg på affären t ex, då hade han bara jacka och skorna i varukorgen

• t0va
    MorsningKorsning skrev 2011-07-05 18:30:16 följande:
    På förskolorna är åkpåse jättebra om de sover ute, då behöver de bara fleeceställ och slipper overallen då de ska sova (då är de så stora att de brukar tycka det är skönt att inte vara så påbyltsad).

Jag tyckte också åkpåse var bra då sonen blev äldre och man skulle iväg på affären t ex, då hade han bara jacka och skorna i varukorgen
    det är lite så jag tänker att den jag köpt nu kommer användas, ner med ungen och sen in i affären, eller gå några hundra meter hem till någon från parkeringsplatsen utan att behöva knöla på overall. 

På förskolan tror jag de kommer sova inomhus, har aldrig sett några som sover ute där tyvärr. Så jag kände att det räcker med någon enklare. Får väl se vad som händer i vinter. ;) 
  • MIC

Jag har haft vår allropundåkpåse fram till denna säsongen och då var vår son 2 ½. Nu är han för lång och jag tror inte att han kommer att åka vagn till vintern. Vi hade vår till Scootern och den har varit jättebra. På med jacka på vintern och varma ullsockar och sen ner i åkpåsen om vi skulle kortare turer till affären osv eller om jag visste att han inte skulle ut och gå. När det var riktigt kallt så hade han overallen i ( när han var runt året).

Isak - min solstråle - 080701
  • t0va
    Madebyday skrev 2011-07-05 20:24:56 följande:
    Hmm, mycket märklig modell.
    Egde ligg/sitt del på City Cerox 360 chassi va?!
    ha, ha... "• sufflett, som enkelt skiftas mellan ligg- och sittdel" fast det är ju olika färger på suffletten på korgen och sittdelen. Jösses villka slitna hjul... sen står det ju inget om att det saknas varukorg. Hoppas inte folk går på det här och köper i tron att det är en spröchalmodell. 
  • ansanviol

Är det nån som vet ifall det är krångligt att sätta fast Britax babyskydd på adaptern som sitter på vagnen? Vi har fått hem babyskyddet idag o försöker sätta fast den men det går inte..  adaptern sitter jättebra på vagnschassit ( city cross ) men det känns som babyskyddet är för smalt... vi tror att vi har fått fel babyskydd...  :(

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5