• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Jaja88
    momster skrev 2011-07-03 22:01:34 följande:
    jag har sport skötväskan och är nöjd, anv den dagligen. de ända jag tycker är lite synd är att det inte finns spännen man hänger upp den med så som brio har på sina utan man får hänga den i axelrämmen på vagnen.
    Tycker precis samma :)

Den är väldigt stor och bra, jämfört med mi skiphop jag hade innan!
  • VäntanochLängtan

Hur är det med dragkedjorna på åkpåsarna: går de att dra ner på respektive sida eller går de runt hela vägen så man måste öppna hela vägen för att liksom öppna upp? Har för mig att den gick runt hela vägen när jag kollade på allroundåkpåsen...

• tulle17
    VäntanochLängtan skrev 2011-07-04 17:34:15 följande:
    Hur är det med dragkedjorna på åkpåsarna: går de att dra ner på respektive sida eller går de runt hela vägen så man måste öppna hela vägen för att liksom öppna upp? Har för mig att den gick runt hela vägen när jag kollade på allroundåkpåsen...
    Allroundåkpåsens dragkjedja går bara att öppna en sida på , men vinterpåsen kan man öppna som ett lock .Mycket praktiskt när man kommer in i affärer tycker jag , då viker man bara in locket under:).
  • t0va
    yodi skrev 2011-07-04 14:13:03 följande:

när vi nu är inne på det här med att ta av klädslar och tvätta dom.

hur ända in i tar man av klädseln på city jeten?

Det finns dragkedjor på sidorna och kardborre, bara att börja i en ände på ramen och jobba sig åt andra hållet och öppna alla dragkedjor som finns. 
  • stor grön drake
    yodi skrev 2011-07-04 14:13:03 följande:

när vi nu är inne på det här med att ta av klädslar och tvätta dom.

hur ända in i tar man av klädseln på city jeten?

man öppnar dragkedjorna där nere, sen skruvar man bort sufletten (Tungan ute) och så drar man av den "över huvudet", och när man endå skruvat bort sufletten kan man ju tvätta det tyget med när man endåå håller på.
    Minns inte om det går att "klicka lös" sufletten på vår jet, tror faktiskt det, men emd mina reumatiska fingrar så var det lättare att skruva... (jag är lite skruv-galen på mina vagnar)
  • yodi
    stor grön drake skrev 2011-07-04 19:55:44 följande:
    man öppnar dragkedjorna där nere, sen skruvar man bort sufletten (Tungan ute) och så drar man av den "över huvudet", och när man endå skruvat bort sufletten kan man ju tvätta det tyget med när man endåå håller på.
    Minns inte om det går att "klicka lös" sufletten på vår jet, tror faktiskt det, men emd mina reumatiska fingrar så var det lättare att skruva... (jag är lite skruv-galen på mina vagnar)

nu känner jag av mit "syndrom tummen mitt i handen"

men var/hur skruvar man loss den?

• t0va
    yodi skrev 2011-07-04 20:00:17 följande:

på utsidan längst ner där bågarna sitter ihop är det som en fingerborg i plast. Pilla loss den så kan du komma åt och skruva.
  • stor grön drake
    yodi skrev 2011-07-04 20:00:17 följande:

Man tar bort "plupparna" som ser ut som fingerborgar med en tunn kniv eller liknande (för in i skarven och vicka lite så brukar det ploppa lös) och sen är det att skruva. Ungefär så här kan det se ut på insidan

detta är dock ett äldre edge-fäste, men det viktiga är att man har koll på ordningen man plockar lös saker.

men kollade lite bilder på min jet (den är hos svärisarna nu) och det ser ut som att det går att ta av sufletten. Under leden finns som två runda knappar på rad på höjden, tryck in dem och lyft i sufletten. Du kan behöva trycka ganska hårt, jet är ju en sittdel där man inte bökar runt med sufletten lika mycket som på de större modellerna och därmed automatiskt göt dem lösare.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-07-04 20:13:20 följande:
    men kollade lite bilder på min jet (den är hos svärisarna nu) och det ser ut som att det går att ta av sufletten. Under leden finns som två runda knappar på rad på höjden, tryck in dem och lyft i sufletten. Du kan behöva trycka ganska hårt, jet är ju en sittdel där man inte bökar runt med sufletten lika mycket som på de större modellerna och därmed automatiskt göt dem lösare.
    Japp du har rätt suffletten går att ta bort. På min räcker det att jag drar lite i fästet så släpper det. 

Idag blev jag äntligen av med quadroliften, känns skönt. 800kr fick jag för den, helt ok jag som hade trott jag skulle få gå ner en massa, är ju ändå en färg som inte finns på 2012 kollektionen. Köparen var nöjd och jag var nöjd bättre kan det inte bli.

Nu har jag bara babyskyddet och adaptern kvar att bli av med, men babyskyddet har han 1kg och ca 3cm kvar på så den får vara kvar ett tag till som "nödfallsstol".  
  • t0va
    Madebyday skrev 2011-07-01 22:21:57 följande:
    Hur pillar man bort suffletten på CC/Nitro och Ozone sittdelen, för att kunna spänna/skruva åt och/eller tvätta den?!
    Nu har jag fått svar på det, var inne på babyaffären. Tydligen finns det 2 olika sortes fästen, ett äldre som jag har på min nitro, det är helt platt där får man trycka till nitarna på något sätt. Sen finns det ett nyare där det är något som buktar ut. Det ska tydligen vara bättre så jag ska tillbaka imorgon och uppgradera. Hoppas det funkar eller gör att jag kan dra åt den själv sen. 

Någon som har bild eller kan fixa på det andra fästet?  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5