• Boothwalker

Retrovagnstråden 19

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:

www.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com

Retrovagn på facebook
    Retrovagnsforumet
    Retrovagn köp och sälj

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

Många här ser de andra i tråden som nån sorts andra familj och vi pratar gärna om lite allt möjligt. Så även om fokus ligger på Retrovagnar (eftersom det är vårt stora gemensamma intresse) så är inget egentligen OT =)

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    ♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-05 02:43
    Blev visst nåt mysko med de tre sista länkarna.
    Facebook - www.facebook.com/group.php
    Retrovagnsforumet - retrovagnen.mylava.net/
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 19
  • RetroTuva
    Bambusa skrev 2013-02-21 21:14:46 följande:
    ja, nu ser ja, fin :) inte alltid man har sån tur å hittar så snabbt...

Har letat ett tag nu faktiskt ;)
  • Cornellia
    Trinn skrev 2013-02-21 12:14:50 följande:
    Nu sitter jag kollar vagn väldigt löst. Något som förvånar mig mycket är att det inte längre finns en ordentlig korg. En korg under vagnen och då speciellt de mindre och smidigare vagnarna.

Någonstans hoppas jag att min gamla Emmaljunga viking finns kvar i familjen. Då hur lätt är det att renovera en vagn och räknas dessa vagnar fortfarande som säkra?

länk till en sådan vagn: 3.bp.blogspot.com/_cSB5qYEzAPA/ShgU_lLWswI/AA...

Det som är att en ny mjuklift skulle passa, så det är inte där det hela mer faller... Utan mer säkerheten. Så fall skulle jag inte dra mig för återanvända den vagnen. För den har en stabil korg, lätt att få med på bussen och faktiskt väldigt lätt.
    Hur menar du med säkra?

Dagens vagnar är delvis av plast. Man kan inte dra dem upp för en trappa för att handtaget klan lossna osv. Och ändå frågar folk om dom gamla metallvagnarna är säkra.

Är den hel och rostfri så kommer den inte ramla ihop när du använder den.
  • Bambusa
    Cornellia skrev 2013-02-22 05:22:22 följande:
    Hur menar du med säkra?

Dagens vagnar är delvis av plast. Man kan inte dra dem upp för en trappa för att handtaget klan lossna osv. Och ändå frågar folk om dom gamla metallvagnarna är säkra.

Är den hel och rostfri så kommer den inte ramla ihop när du använder den.

ja, dom är väldigt mkt stadigare.. och många av dagens vagnar har max 15/18kg förutom dom allra dyrastre som har högre maxvikt i sina vagnar..  de ända ja märkt va på min 70tals sittvagn att dottern klämde skinnet lite på sufletten när hon pillade med den, men bara skinnet, inte ett helt finger..    ja har även använt en Emmaljunga från 90talet till reklam på runt 35kg, i 3-6timmar.. och när de vart sittyta över efter 4timmar så klev dottern på 17kg i istället.. även kört två barn i samma vagn flera gånger utan problem..  då ca 15kg 3åring och en på ca 12kg, pluss en rätt tung väska..  rulltrappor och vanliga trappor är inga problem heller..
  • UmeåElin

Jag har fått en fin Brio liggvagn från 80-talet. Det enda trasiga är hjulen...två av dom är heltrasiga och faller av, de andra är superfula och snart trasiga. Gummit och fälgen är helt okej. Var hittar jag bussningar och navkapslar?

• Trinn
    Bambusa skrev 2013-02-22 12:04:53 följande:

ja, dom är väldigt mkt stadigare.. och många av dagens vagnar har max 15/18kg förutom dom allra dyrastre som har högre maxvikt i sina vagnar..  de ända ja märkt va på min 70tals sittvagn att dottern klämde skinnet lite på sufletten när hon pillade med den, men bara skinnet, inte ett helt finger..    ja har även använt en Emmaljunga från 90talet till reklam på runt 35kg, i 3-6timmar.. och när de vart sittyta över efter 4timmar så klev dottern på 17kg i istället.. även kört två barn i samma vagn flera gånger utan problem..  då ca 15kg 3åring och en på ca 12kg, pluss en rätt tung väska..  rulltrappor och vanliga trappor är inga problem heller..
    Tack, den vagn har jag haft. Har vi faktiskt bussluffat runt Gotland med. Då hade vi all packning, tält etc i korgen och på vagnen. Mitt allt detta satt då mitt barn. Den höll. Den höll ytterligare ett barn.

Hoppas att den fortfarande finns kvar i släkten.

Annars får jag nog köpa en nyare och dyrare vagn.... Skrikandes
  • Bambusa

ja vi hade min Emmaljunga gondol med liggdelen på hundutställning, dotter satt i liggdelen och tre småhundar i buren under, sen nån stol och lite fika med.. gick hur bra som helst.. är ofta dåligt underlag på hundutsällningar så dom stora fasta hjulen va riktigt bra då.. nu har vi inga planer på utställning men tex semestertider så tar vi Emmaljunga kimi/rio och packar full, även om dottern är 4½år så är de bra å ha packning i , eller vid trots att kunna sätta ner henne så hon får varva ner.. haha.. (funkade förra året iaf, när hon vart för bråkig fick hon sitta en stund, då somna hon och vaknade mkt trevligare.. jobbigt med semester.. )

• Bambusa

undrar om nån har eller vet vart ja kan få tag på bussningar till Emmaljunga gondol ??  börjar planera syskon och ja vill få fart på liggvagnen...

• jagäraf
    Bambusa skrev 2013-04-26 20:40:57 följande:
    undrar om nån har eller vet vart ja kan få tag på bussningar till Emmaljunga gondol ??  börjar planera syskon och ja vill få fart på liggvagnen...
    Man kan få tag i såna i vissa barnvagnsaffärer. Men de kan kosta väldigt olika! I Visby tar de 12 kr styck medan de i Åkersberga skulle ha 45 kr! Snacka om skillnad!

• Bambusa
    jagäraf skrev 2013-04-26 23:03:39 följande:
    Man kan få tag i såna i vissa barnvagnsaffärer. Men de kan kosta väldigt olika! I Visby tar de 12 kr styck medan de i Åkersberga skulle ha 45 kr! Snacka om skillnad!

okej, vi har bara barnenshus kvar i gävle, får kolla med dom.. vad exakt säger man?? ja behöver bussningar till hjulen till en 80tals Emmaljunga?
  • jagäraf
    Bambusa skrev 2013-04-27 02:40:32 följande:

okej, vi har bara barnenshus kvar i gävle, får kolla med dom.. vad exakt säger man?? ja behöver bussningar till hjulen till en 80tals Emmaljunga?
    Ja, exakt så tycker jag att du kan säga. Har du tur har de kvar gamla i lager. Har du otur fattar de inte ens vad du pratar om. 
Svar på tråden Retrovagnstråden 19