• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Frejon
    aihpoz skrev 2010-03-05 17:18:31 följande:
    Jepp men inget funkar..dels sitter papperet så långt in ser det ut som så man får liksom inget att greppa i för att kunna dra bort och sen bitar han rätt hårt och det är svårt att både hålla och pilla ensam.
    Hur lång tid edan blev han opererad? ebba hadde en vit hinna i munnen ganska lång tid efter operationen.
    Jag har säkert fel, men bara för säker hets skull så du e säker på att det är en pappersbit.

Vet inte annars vad man skall göra om inte dricka, topps eller att pilla hjälper. Hoppas ni får bort det, måste ju va obehagligt att ha ett papper fastklitrat där.
  • murreior

Hej på er alla!

Nu är vi hemma igen
    Tjejens operation blev av, och man bedömde att hon inte skulle behöva någon plats på IVA.
    Så kl 9:20 i fredags opererades hon, och ca kl 12.20 satt vi på uppvaket, då hade de även satt in rör i öronen och gjort en ögonundersökning.
    På fredagen ville hon inte äta alls och hon fick dropp hela dagen. På natten åt hon en flaska ersättning och på morgonen började hon likna sej själv igen.

Vi fick åka hem igår kväll då hon var så pigg och åt hyffsat bra. Natten till idag har gått bra, hon vaknade vid 4:30 och gnällde, men då var det dags för Alvedon igen.
    Så härligt att vara hemma igen, och tjejen kan visa vad hon vill här hemma. Hon gick nästan direkt och visade att hon ville ha ersättning genom att peka på skåpet och plocka ut burken och i morse plockade hon ut saft ur kylen. Fast hon pekar rätt ofta även på kakburken och det är det ju lite svårt att ge henne.

Vi har tyvärr inte fått träffa läkaren efter operationen, så vi vet inte om han fick igen spalten helt eller inte? Fast vi skulle få tid för återbesök om ca 1 mån.
    Lite dålig stil tycker jag att inte ta sej tid att prata med föräldrarna efter op, för han hade bråttom? (Även sköterskorna tyckte det var konstigt).

Men i det stora hela tycker jag att det har gått bra.

Skriver säkert några rader om några dagar igen. Ha det gott allihop och tack för att ni hållt tummarna!

• Vädtkustmamma

murreior: Oj vad skönt för er att op. blev av och att gått bra!

• 79maria

murreior: Härligt att operationen blev av och att lilltjejen är på gott humör

• Ida24

murreior: skönt att op gått bra!

• lkgj
    murreior skrev 2010-03-07 07:55:09 följande:
    Hej på er alla! Nu är vi hemma igen Tjejens operation blev av, och man bedömde att hon inte skulle behöva någon plats på IVA. Så kl 9:20 i fredags opererades hon, och ca kl 12.20 satt vi på uppvaket, då hade de även satt in rör i öronen och gjort en ögonundersökning. På fredagen ville hon inte äta alls och hon fick dropp hela dagen. På natten åt hon en flaska ersättning och på morgonen började hon likna sej själv igen. Vi fick åka hem igår kväll då hon var så pigg och åt hyffsat bra. Natten till idag har gått bra, hon vaknade vid 4:30 och gnällde, men då var det dags för Alvedon igen. Så härligt att vara hemma igen, och tjejen kan visa vad hon vill här hemma. Hon gick nästan direkt och visade att hon ville ha ersättning genom att peka på skåpet och plocka ut burken och i morse plockade hon ut saft ur kylen. Fast hon pekar rätt ofta även på kakburken och det är det ju lite svårt att ge henne. Vi har tyvärr inte fått träffa läkaren efter operationen, så vi vet inte om han fick igen spalten helt eller inte? Fast vi skulle få tid för återbesök om ca 1 mån. Lite dålig stil tycker jag att inte ta sej tid att prata med föräldrarna efter op, för han hade bråttom? (Även sköterskorna tyckte det var konstigt). Men i det stora hela tycker jag att det har gått bra. Skriver säkert några rader om några dagar igen. Ha det gott allihop och tack för att ni hållt tummarna!
    Härligt att op gick bra.......ja de va dåligt att läkaren inte tog sig tid att titta på tösen innan ni for hem....Våran läkare i Linköping kom tilloch med till uppvaket och tittade så allt va ok..sen uppe på avd.....men är väl olika....skönt för er att de ha gåt bra....kram
  • Tessou

murreior;
    Så bra att allt gick bra, men jag håller med - väldigt dåligt att läkaren inte fanns där efter operationen!

Har era barn kunnat dricka ur pipmugg? Den vi hittade igår hade ganska stora hål. Eller måste man köpa en som man kan byta ut själva nappen på till weledas pipar?

ELIAS 090326
  • 79maria

Tessou: det finns ett märke som heter Nüby som vi har. Den funkar super. Finns på typ Ica, coop och liknande. Den har "streck" istället för hål precis som meleda-napparn så att barnet trycker ut vätskan istället för att suga. Jag vet att andra har tipsat om Tupperware-pipmuggar också och att de ska vara bra.

• Frejon
    Tessou skrev 2010-03-08 11:22:57 följande:
    murreior; Så bra att allt gick bra, men jag håller med - väldigt dåligt att läkaren inte fanns där efter operationen! Har era barn kunnat dricka ur pipmugg? Den vi hittade igår hade ganska stora hål. Eller måste man köpa en som man kan byta ut själva nappen på till weledas pipar?
    Vi hadde sådana vita pipar som man kan lägga på där nappen skall vara på en vanlig flaska. dom fungerade super bra. Så använde vi flaska men med pip. Dom var lite mjuka och hadde ganska småa hål. Problemet är att vi e från Finland och jag vet inte om sådana finns i Sverige. Men om du ser sådana så löns det att pröva.
  • Mollymajs
    Tessou skrev 2010-03-08 11:22:57 följande:
    murreior;Så bra att allt gick bra, men jag håller med - väldigt dåligt att läkaren inte fanns där efter operationen! Har era barn kunnat dricka ur pipmugg? Den vi hittade igår hade ganska stora hål. Eller måste man köpa en som man kan byta ut själva nappen på till weledas pipar?
    Ella kunde dricka ur pipmuggar men untan droppstopp. Vi plockade bort det så funkade alla muggar.
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15