• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • Monica71

Glädjefrö-

Ang föräkring; jag hade typiskt nog ingen gravidförsäkring denna gång (har 2 killar också) o Trygg Hansa som vi har betalar inte ut något för gomspalt o eftersom de inte betalar ut för spalt så fick vi inget för sjukhusvistelsen heller. Men det kan ju variera från bolag till bolag. Annars får du ju resor betalda av ditt landsting, vistelsen kostar inget för förälder förutom maten och du får byta ut föräldradagar till tillfällig föräldrapenning under sjukhusvistelsen!

Flaska får användas efter operation!!Men det kanske är ansträngande för henne att äta o därför inte blir riktigt mätt?!?!Habermanflaskan tex är bra för att de slipper ta i så för att suga!!!

• Mollymajs
    Monica71 skrev 2010-03-10 21:40:37 följande:
    Glädjefrö-Ang föräkring; jag hade typiskt nog ingen gravidförsäkring denna gång (har 2 killar också) o Trygg Hansa som vi har betalar inte ut något för gomspalt o eftersom de inte betalar ut för spalt så fick vi inget för sjukhusvistelsen heller. Men det kan ju variera från bolag till bolag. Annars får du ju resor betalda av ditt landsting, vistelsen kostar inget för förälder förutom maten och du får byta ut föräldradagar till tillfällig föräldrapenning under sjukhusvistelsen!Flaska får användas efter operation!!Men det kanske är ansträngande för henne att äta o därför inte blir riktigt mätt?!?!Habermanflaskan tex är bra för att de slipper ta i så för att suga!!!
    Numera täcker trygghansas gravidförsäkring (den man betalar extra för) spalt. Hade samma försäkring på båda tjejerna dock täckte den inte spalt när ja fick Ella 06 men när lilla syster kom hade det täckt det 08. Fast hon födes ju untan spalt.
  • Frejon
    Glädjefrö: sitera dig: Jo hon har ju inget stort hål så hon får bra grep om napp och flaska, det är jag oerhört glad för. Men om de inte får ha napp efter operationen, får de ta flasknapp då? Eller vad är skillnaden? För hon måste ju få i sig mat.

Nu kan jag inte tala fö Sverige: men i Finland är det så att då barnen med gomspalt opereras (vid 9 månader) måste de vara utan att suga efter operationen i två veckor. (alltså inte napp, flaska med napp, sugrör eller dylikt)
    Vet ju inte om de har andra sätt att operera på i sveige. men enligt väran läkare så kan mjuka gommen gå "sönder" på nytt av sug.
    Vi använde pipmugg och en rätt mjuk vit pip som man kunde lägga på flaskan där nappen skall vara , fungera bra. Vi återgick inte till napp på flaska efter operationen.
    ebba lärde sig att använda pipmuggen och var nöjd med den.
  • Tessou

Glädjefrö;
    Jag hade gravidförsäkring via Folksam, läste lite i trådar att man inte får ut nåt.. men det kanske är ändrat? Hur fick du reda på det.. ringde du Folksam och frågade? Elias är snart 1 år så det kanske är försent för mig att kolla upp...?

Elias åt med Habermann flaskan efter operationen, men han fick inte använda vanlig tröstnapp.

ELIAS 090326
  • murreior

Vad olika det kan vara. Vi får ha både napp och flaska nu efter operationen. Fast hon ska ju inte springa runt med nappen, men det var ingen fara när hon sov.

• Frejon
    murreior skrev 2010-03-11 11:05:50 följande:
    Vad olika det kan vara. Vi får ha både napp och flaska nu efter operationen. Fast hon ska ju inte springa runt med nappen, men det var ingen fara när hon sov.
    Det beror kanske på hur dom opererar.
    Förstod att ni i sverige har flera olika sjukhus som opererar barn med spalt och att dessa sjukhus inte alltid har samma tillväga gångs sätt.

Vi har i Finland bara ett sjukhus (tölö sjukhus i helsingfors) som opererar ban med spalt
    Alla barn i hela Finland bor dom då i helsingfors eller i Torneo måste ner till Helsingfors på operation.

jobbigt med långa avstånd men vi behöver inte sitta och fundera vilket sjukhus som operarar "bäst" och om det finns skilnade i tillväga gångs sätten.

Allt har sina positiva och negativa sidor. Vet inte själv vad som är bätre, men vet att det finns svenskar med spalt barn som valt att komma till Helsingfors med sina barn och operera dem där pga att några av läkana på tölö sjukhus har 20 års erfarenhet av att operera spalt barn.
  • Vädtkustmamma

Idag var vi på inskrivning och tyvärr blir Elsas operation inställd på måndag. Hon är hur frisk som helst men narkosläkaren vill inte söva henne eftersom hon hade en luftrörsinfektion för två veckor sedan. De vill att de ska gå 5-6 veckor efter en luftrörsinfektion innan op!!! De kan ju lika gärna inte kalla förskolebarn under vinterhalvåret då känns det som...

Nu finns det extremt få op. tider på Sahlgrenska så vi får vänta tills i maj. Bara att hoppas att op. blir av då! Står även på "stand-by" då vi har jättenära till sjukhuset och kan komma in med väldigt kort varsel.

Mest synd om storasyster faktiskt som sett fram emot att mormor och morfar skulle komma och passa henne!

• FridaochSamuel

Hej hej, har inte skrivit så mycket i trådarna men tittat en hel del. Min son har isolerad gomspalt och för en vecka sedan slöt han då "hålet" i gommen. Kände mig jätte rädd och orolig inför operationen men allt har gått så himla bra!
    Operationen va i torsdas och redan på lördagen behövad han inte ta smärtstillande mer, på lördagen va vi åkte vi hem ( vi fick åka på fredag kväll om vi ville). mat går ner även om de är flytande och allt känns såå underbart! Han har "armskydd" som han ska ha en vecka till villket han inte störs av alls! leker och kryper som vanligt!e
    Endast nätterna som är jobbiga då han inte vill dricka välling och inte får ha napp.

Ja ville bara dela med mig av min lycka och hoppas de hjälper andra oroliga föräldrar lite i alla fall! Hoppas nu de läker fint så vi slipper en andra operation,kram på er!

• FridaochSamuel
    murreior skrev 2010-03-11 11:05:50 följande:
    Min son har isolerad gomspalt i både hårda och mjuka, opereades i förra veckan och han fick också ha napp när han skulle sova. Men vi vågade inte rikigt och nu när vi skulle testa har han gömt hur man suger på den och vill inte ha den haha. Har också helt ratat napplaskan, undra varför :)?
  • Tessou

FridaochSamuel;
    Dum fråga kanske.. men vad menas med isolerad gomspalt?

ELIAS 090326
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15