MymlanMy skrev 2010-05-25 13:13:42 följande:
Så här ligger det till:En del sjukhus väljer att operera två gånger och att ta hårda gommen sist så att den (hårda gommen) får chans att växa till sig. Om barnet opererar hårda+mjuka gommen samtidigt vid ett års ålder är risken större för att tillväxten av gommen hämmas och barnet får oproportionerlig överkäke jämfört med underkäken när barnet kommer i tonåren och skelettet växer. Barnet får så kallat underbett. (Gå in och kolla på sjukhusens hemsidor om LKG. Ibland finns bilder på tonåringar.) De sjukhus som opererar vid endast ett tillfälle, vid ett års ålder, hävdar att barnet halkar efter talmässigt om man väntar för länge med gomoperationerna. Jag tror själv att det är en ekonomisk fråga. Det är billigare för sjukhusen att operera vid ett tillfälle än vid två, oavsett vad de skyller på.
Jag har sökt information överallt och jag tror att du har helt rätt. Det handlar nog mycket om ekonomi och tid. Det som förvånar mig då är dock att de i usa verkar göra mjuka och hårda samtidigt och så tidigt som vid 10 månader.
Jag har inte lyckats hitta några bilder på tonåringar för att kunna jämföra resultat med de som gjort hela vid 1 års ålder och de som gjort gommen i två steg.
De lovar ju dock käkkirurgi om det är så att överkäken blir så pass tillväxthämmad att det påverkar utseendet.
Nu håller jag tummarna för att allt ska gå vägen och att allt växer som det ska.
Men man kan inte bli annat än lite nojjig!